COACH LOGIN
Mirjam van Sambeek uitgelicht

Mirjam van Sambeek

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Vorige maand deed ik een photoshoot met Mirjam van Sambeek bij Back2Basic in Purmerend. Ik ben gemiddeld een dag bezig met een shoot en de nabewerking. M’n modellen echter werken vaak maanden naar dat ene moment toe. Mirjam vertelt hier hoe zij tot dit resultaat heeft kunnen komen.

Mirjam van Sambeek

Leeftijd: 27
Lengte: 1.56m
Gewicht: Momenteel rond de 45 kg
Sportschool: Voornamelijk Basic Fit Amsterdam Osdorp

Zou je je sportieve achtergrond kunnen beschrijven? Welke sporten je hebt gedaan en wanneer je bent begonnen met (serieuze) krachttraining. Waarom ben je hiermee begonnen?

Tot aan de middelbare school was ik vrij actief en heb ik altijd wel gesport of iets aan beweging gedaan. Zo begon ik in een heel ver verleden met jazzballet. Dat werd later judo, want dat deed mijn broertje al een tijdje en vond ik er eigenlijk wel stoer uitzien. Ergens tussendoor heb ik ook nog een even geturnd.DSC_2785zwwm

Toen kwam er een groot onsportief gat dat tot aan mijn 4e jaar studeren geduurd heeft. Tijdens mijn middelbare schoolperiode was dit niet erg. Mijn school lag op 10 km afstand wat ik braaf elke dag fietste. Daarbij nog 2x in de week lichamelijke opvoeding op school was voor mij meer dan genoeg. Toen ik vervolgens ging studeren had ik het daar in eerste instantie druk genoeg mee en hadden feestjes meer prioriteit. Daarbij lette ik totaal niet op mijn eten. Dat begon je langzaam wel te zien. Ik heb nooit echt overgewicht gehad maar ik begon nu wel een klein buikje te krijgen. Ook had ik een conditie om van te huilen. Dat was uiteindelijk de reden dat ik het sporten weer oppakte. Ik schreef me in bij de dichtstbijzijnde sportschool en daar is het langzaam gegroeid.DSC_2729zwwm

In het begin deed ik een beetje waar ik zin in had. Dat waren soms groepslessen en soms zelfstandig een beetje trainen met de apparaten en losse gewichten. Mijn conditie werd beter maar echt resultaat bleef uit. Toen wist ik nog niet dat goed eten een belangrijk onderdeel is. Dat is langzaam gekomen toen ik mijn vriend leerde kennen. Hij was zelf al wat jaren bezig met sport en voeding en liet mij zien hoe je beiden beetje bij beetje kon toepassen om zo naar een bepaald doel te werken. Vanaf dat moment is mijn interesse en enthousiasme steeds meer gegroeid en heb ik ruim 2 jaar zelf dingen uitgeprobeerd met zowel training als voeding.

Ik boekte zeker progressie maar ik wist dat het beter kon dus besloot ik na lang twijfelen om een half jaar met een personal trainer aan de slag te gaan. Ik wilde meer leren, zowel fysiek als mentaal een grotere uitdaging hebben en zichtbaar meer lichamelijke progressie maken. Na een kort kennismakingsgesprek besloten mijn trainer, Danny van Hijum, en ik dat ik eerst 3 maanden zou gaan bulken en vervolgens 3 maanden cutten met als uiteindelijk doel een zekere ‘droogheid’ te behalen die bij bikini fitness wedstrijden nodig is. Kort gezegd: ik ging een bikini fitness traject in maar zonder de daadwerkelijke wedstrijd op het eind. In plaats daarvan spraken we af dat ik een fotoshoot zou inplannen om toch een concreet doel te hebben. Zo gezegd en zo gedaan.DSC_2768zwwm


Welke hulp/begeleiding krijg je?

Op het moment heb ik geen begeleiding meer maar tijdens mijn trainingstraject kreeg ik voornamelijk begeleiding op afstand. Na een eerste lichamelijke meting kreeg ik mijn persoonlijke training- en eetschema’s gemaild, daarna spraken we alleen af als ik een nieuwe meting moest laten doen. Aan de hand van de meetresultaten werden mijn schema’s aangepast. De eerste paar trainingen deden wij samen zodat hij kon kijken of ik de oefeningen goed uitvoerde, maar de meeste tijd trainde ik zelfstandig. Ik kon 24/7 whatsappen als ik vragen/opmerkingen/twijfels/onzekerheden had en dan kreeg ik meestal binnen een paar minuten al uitgebreid antwoord.

Wat zijn de belangrijkste veranderingen die je hebt doorgemaakt, zowel fysiek als mentaal door krachttraining?

Het belangrijkste dat ik er aan overgehouden heb is meer inzicht in hoe mijn lichaam werkt. Ik weet nu veel beter wat en hoe ik moet eten en trainen.DSC_2778zwwm

Fysiek gezien ben ik er zeker op vooruit gegaan. Tijdens mijn bulk is mijn spiermassa met 2 kg toegenomen en tijdens mijn cut heb ik een vetpercentage en fysiek bereikt wat ik niet van te voren gedacht had te halen. Dit vetpercentage is nu weer wat hoger, zo laag is gewoon niet gezond om langere tijd te houden, maar ik vond het zeker gaaf om mezelf eens zo droog te zien!

Mentaal was vooral de cut een uitdaging, met name op het eind. Dit wist ik wel een beetje voordat ik aan dit hele traject begon, maar als je eenmaal zo ver bent is het toch even afwachten hoe je er op reageert. En om eerlijk te zijn had ik niet verwacht dat ik het zo zwaar zou vinden. Je hebt honger, bent continue moe en krijgt enorme cravings maar je probeert jezelf toch steeds te overtuigen om vol te houden en door te gaan. Daarom helpt het wel om een concreet doel te hebben.

Wat is je favoriete spiergroep om te trainen. 

Schouders! Ik hou er echt van om mijn schouders te trainen, ik krijg er zo’n heerlijk zichtbare pomp van haha. Die zie ik iets minder als ik andere spiergroepen train. Ook kan ik er nog lekker een aantal herhalingen uitknallen terwijl ik het voel branden, dat vind ik soms lastig bij andere spiergroepen.

Welke oefeningen doe je met plezier en welke oefeningen doe je puur op discipline?DSC_2713zwwm

Er zijn veel oefeningen die ik leuk vind om te doen. Met name alles voor mijn schouders, pull downs, rows, Romanian deadlifts, sumo squats en cable pull throughs zijn favoriet. Waar ik inmiddels wel een hekel aan heb gekregen zijn gewone squats, lopende lunges en hip thrusts. Ik vind het sowieso leuker om mijn bovenlichaam te trainen maar mooie, gespierde benen en een strakke kont zijn genoeg motivatie om die legdays er uit te knallen.

Heb je nog bepaalde doelstellingen. Zijn er bijvoorbeeld bepaalde zaken die je in gedachten hebt wanneer je traint?

Het belangrijkste vind ik dat ik gewoon fijn kan trainen. Ik hou het trainingsschema van mijn personal trainer nog steeds aan. Ik train ongeveer 4x per week en train iedere dag een andere spiergroep. Dat werkt het fijnst voor mij en zo gaat het niet zo snel vervelen.

Betreft een doelstelling, ik probeer meestal wel een zekere vooruitgang te boeken met mijn oefeningen. Dan probeer ik in een paar weken tijd een bepaalde oefening bijvoorbeeld steeds zwaarder uit te voeren. Of ik probeer meer aan mijn techniek te werken. Op het moment train en eet ik vooral op onderhoud. Ik wil genoeg energie hebben om goed te kunnen trainen maar ik wil wel een beetje strak blijven tot de zomer voorbij is. Wel ben ik nu minder streng met eten. Tijdens mijn trainingstraject at ik bijna alleen maar rijst, kip en groente. Dat eet ik nog steeds geregeld maar ik wissel het nu vaker af als ik daar zin in heb.
Na de zomer wil ik langzaam weer meer spiermassa gaan bouwen maar hoe precies dat zie ik tegen die tijd wel.DSC_2664zwwm

Wat vind je het moeilijkste qua voeding?

Hm, dat vind ik een lastige. Ik ben een hele erge zoetekauw maar ik probeer een beetje balans te houden tussen regelmaat en genieten. Dus ik prep gezonde maaltijden maar wissel het wel af, of eet iets anders als ik daar meer zin in heb. Ik probeer het dan 5 dagen een beetje strak te houden. Dan eet ik zoveel mogelijk aan de hand van mijn macro’s en probeer ik niet al te veel te snoepen. Dat vind ik ook makkelijker te combineren met het trainen. De andere 2 dagen, meestal het weekend, ben ik minder streng en hou ik niks bij.

Onlangs deden we een photoshoot bij Back2Basic in Purmerend. Had je een jaar geleden gedacht ooit zo een sportschool binnen te lopen voor een photoshoot?DSC_2684zwwm 

Nee, absoluut niet. Natuurlijk zag ik wel vaker van zulke fotoshoots voorbij komen op social media maar ik had nooit gedacht dat ik er zelf zo bij zou durven en kunnen staan. En al helemaal niet binnen een jaar.

Hoe reageren mensen op je fysiek wanneer ze je bijvoorbeeld in de sportschool bezig zien of je foto’s zien?

 

Veel zijn wel onder de indruk, vooral de mensen die het traject niet van dichtbij meegemaakt hebben. Maar ook mijn vrienden die weten hoe veel tijd en discipline het gekost heeft… die zien zelden wat er onder mijn kleding verstopt zit en welke progressie gemaakt is.

In de sportschool kennen ze me inmiddels wel, de vaste mensen in ieder geval. De mensen (meestal mannen) die me niet kennen kijken soms eerst een beetje vreemd op, ik ben een van de weinige meiden die echt in het krachthonk traint, maar zodra ze zien dat ik serieus train zijn ze wel zichtbaar onder de indruk. Soms krijg ik een complimentje of een spontane boks, dat vind ik wel leuk.

Welk advies zou je vrouwen willen geven die willen starten met trainen?

Het belangrijkste is dat je iets doet wat je leuk vind. Trainen met tegenzin helpt niet op de lange termijn.

Verder, probeer doelen voor jezelf te stellen. Dat maakt het trainen niet alleen gerichter maar ook uitdagender. Dus als je deze week bijvoorbeeld 40kg voor 10 herhalingen squat, probeer volgende keer eens 45kg of probeer de 12 herhalingen te halen.

En als je niet weet hoe je moet beginnen, investeer tijdelijk in een personal trainer. Ik heb daar in een korte tijd zoveel extra van geleerd waar ik nu zelfstandig mee verder kan gaan.DSC_2757zwwm
DSC_2746wm DSC_2568wm

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Over Kenneth Nwosu

Kenneth Nwosu is gecertificeerd fitness-docent, natural bodybuilder en docent Ryukyu Kobujutsu (Japanse Krijgskunst). Als hoofdredacteur van FITsociety schrijft hij uitvoerig over alles met betrekking tot fitness, bodybuilding, voeding en supplementen.

Plaats een reactie