COACH LOGIN
hoeveel rust

Neem voldoende rust

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Voldoende rust en slaap is erg belangrijk voor de mens in het algemeen, maar des te meer wanneer je actief aan fitness of bodybuilding doet met spiergroei als doel. Integendeel, een actieve man of vrouw met ontwikkelde spieren heeft acht uur slaap misschien zelfs meer dan de gemiddelde man of vrouw nodig. Dit komt omdat je spieren rust nodig hebben om te herstellen en te groeien.

Het belang van rust

Veel mensen denken dat er slechts twee belangrijke factoren zijn die bijdragen tot de ontwikkeling van hun spiergroei: een goed dieet en regelmatige lichaamsbeweging. Hier behoort nog een derde factor bij – een goede nachtrust. Sterker nog, veel van de supplementen die natural bodybuilders gebruiken, worden geadviseerd in te nemen voor het slapen gaan om op die manier maximaal effect te bereiken tijdens de slaap.

Een van deze bodybuilding supplementen is een eiwit supplement genaamd caseïne, die langzaam wordt verteerd en langzaam wordt opgenomen in het lichaam. In  feite werkt voor langere tijd, terwijl je slaapt. Het wordt aanbevolen om voor het slapen gaan de aminozuren in het lichaam te verhogen om op die manier spierafbraak tegen te gaan terwijl je slaapt. Whey eiwit is een andere natural bodybuilding supplement. Het verteert sneller dan caseïne en werkt met caseïne, door de eiwitsynthese die plaatsvindt terwijl je slaapt.

Rust en herstel

Het herstel in je slaap werkt als volgt: ’s nachts, wanneer je gaat liggen om te slapen daalt je hartslag en je ademhaling. Je hele lichaam en zelfs je hersenen ontspannen. Zodra je in slaap valt ben je de eerste vijftien minuten in een zeer ontspannen toestand en maakt je lichaam nauwelijks beweging. De volgende vijftien minuten val je in een diepere slaap, waarna je begint te dromen. Dit kan ongeveer een uur duren. Dan kom je weer terug naar lichte slaap, die ontspannen toestand waarin het lichaam nauwelijks beweegt, en dit process herhaalt zicht tot de ochtend. Het is in de diepe slaap gedeelte, dat is tussen de lichte slaap en dromen, dat je lichaam zichzelf herstelt.

Feitelijk is dus 5 tot 6 uur slaap dus niet voldoende om optimaal te herstellen. Uit onderzoek is gebleken dat 8 uur en 15 minuten slaap de juiste hoeveelheid van het herstel van je lichaam en geest bewerkstelligd, met in het bijzonder voor de spieren. Bodybuilding supplementen kunnen het slaapprocess soms optimaliseren maar ze maken het niet korter. Te veel slapen is ook niet aan te raden. Het is gebleken dat mensen die langer slapen gemiddeld een hoger sterftecijfer hebben dan mensen die regelmatig acht uur slaap hebben. Met andere woorden, mensen die de juiste hoeveelheid slaap krijgen leven langer.

Groeien in je slaap

Slaap is ook belangrijk voor de aanmaak van bepaalde hormonen, waaronder het Human Growth Hormone, ook wel bekend als HGH Hormoon. In de laatste fase van onze slaap, produceert de pijnappelklier 80% van dit HGG hormoon. Dit bepaalt in grote mate het herstel van de spieren. Wanneer mensen juist in deze laatste fase van hun slaap, ook wel de Delta Fase genoemd, gewekt worden, dan leidt dit tot minder spiergroei.

Tot slot: een goede nachtrust vermindert de aanmaak van het stresshormoon cortisol. Een hoger gehalte van cortisol leidt tot spierafbraak en meer vetreserves. Indien je goed slaapt en dus minder van dit hormoon in je lichaam hebt zal je meer spieren en minder vetreserves krijgen.

Samenvattend: slaap is erg belangrijk wanneer je spiergroei wilt realiseren, maar ook wanneer je gezond wilt leven. Dus zorg naast een goed voedingspatroon en fitness schema zeker ook voor voldoende rust.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Plaats een reactie