COACH LOGIN
theorie spiergroei

Spiergroei theorie

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Wanneer je spiergroei wilt realiseren dan dien je rekening te houden dat dit gebeurt volgens een aantal factoren en principes. Immers de lichamelijke functies werken op biologische en fysiologische processen. Om doelgericht resultaat te bereiken behandelen we deze onderwerpen in ons artikel: spiergroei theorie.

Supercompensatie

Als we kijken naar een van de regels waar je rekening mee dient te houden wanneer je grote spieren wilt realiseren is het bewerkstelligen van supercompensatie. Supercompensatie staat voor de trainingsprikkel waar je je lichaam aan dient bloot te stellen. Deze prikkel moet boven een bepaalde intensiteit liggen, om effectief te zijn. De originele definitie van supercompensatie luidt als volgt:

Supercompensatie staat binnen de trainingsleer bekend voor het fenomeen dat het menselijk lichaam zich herstelt boven het originele startniveau, wanneer het aan in trainingsimpuls is blootgesteld.

Wat betekent dit concreet binnen de spiergroei theorie? Om boven het originele startniveau uit te komen dient er dus een trainingsprikkel of trainingsimpuls plaatst te vinden. Deze trainingsprikkel dient telkens opgevoerd te worden, waardoor de prikkel effect heeft. Immers, telkens hetzelfde gewicht heeft geen of weinig effect. De opgevoerde zone staat ook wel bekend als de overloadzone.

Dus stel je doet aan krachttraining, dan dien je het gewicht op te voeren, waardoor de intensiteit en de prikkel met het verhogen van het gewicht toeneemt. Hierdoor wennen de spieren niet aan de blootgestelde belasting en worden er telkens spiervezels beschadigd. Deze beschadiging zijn microscheurtjes die in de spiervezels ontstaan door de toegenomen belasting van de spieren. Doordat het lichaam dit ziet als een verstoring van het evenwicht, zal het zich nu wapenen voor de volgende toegenomen belasting en de spierscheurtjes herstellen. Het herstel van de spierscheurtjes gaat verder als het originele startniveau. Kortom: de spieren worden groter, dikker en sterker wanneer ze blootgesteld worden aan een belasting die hoger ligt dan de voorgaande keren.

supercompensatie

Elk lichaam is anders

Een van de belangrijkste onderdelen van de spiergroei theorie is dat elk mens, elk lichaam en elk individu anders is. Je kunt daarom geen enkel mens volledig met een ander vergelijken. Wanneer je graag Mr. Olympia wilt worden, maar je genetisch niet de juiste samenstelling van je ouders hebt gekregen wordt je gewoon beperkt in je talenten voor het worden van de nieuwe Mr. Olympia. Dat betekent in de spiergroei theorie dat de trainingsprikkel die voor jou werkt wellicht compleet anders kan uitpakken voor iemand met een andere lichaamssamenstelling. Brengt ons meten tot het punt: elk trainingsschema en voedingsschema is daarom zeer persoonsgebonden en kan per persoon tot andere resultaten leiden. Kijk maar eens naar de verschillende lichaamstypes die er zijn:

lichaamstype

Overloadprincipe

Zoals in het begin van dit artikel al besproken is in de spiergroei theorie van belang dat je overload dient te realiseren. Trainen in de overloadzone zorgt ervoor dat je lichaam uit homeostase komt. Homeostase staat voor het evenwicht waarop je lichaam naar streeft om zo optimaal mogelijk te functioneren. Feitelijk realiseer je met krachttraining een verstoring van dit balans en creeer je een nieuw evenwicht, telkens weer, voor elk specifiek lichaamsdeel afzonderlijk.

Specifiek trainen

Je lichaam is een slimme machine dat continu op zoek is naar balans en op een slimme manier om gaat met energie. Wil je specifieke kenmerken van het machine verbeteren dan dien je elk onderdeel afzonderlijk te trainen. Een simpel voorbeeld: wanneer je voornamelijk de focus legt op het ontwikkelen van de biceps, dan gaan je kuiten niet groeien. Krachttraining en fitness zijn manieren om specifieke onderdelen te verbeteren. Dit gaat verder dan het feit dat je trainingsschema en voedingsschema individueel dienen te zijn, want dit is puur afhankelijk van het doel waarvoor je traint. Stel je wilt sneller zijn op het voetbalveld, dan dien je je benen sterker te maken door het doen van onder andere squats, maar je dient ook je lichaamsgewicht naar beneden te brengen. Je hebt niets aan het trainingsschema van een bodybuilder die zijn spiermassa wil maximaliseren om dit tentoon te stellen tijdens grote wedstrijden op het podium.

Reversibiliteit

Zoals gezegd is het menselijk lichaam een slimme en effectieve machine. Indien je het op de juiste manier aanspreekt kun je het tweaken en kun je het sterker en sneller maken. Indien je het verwaarloosd en weinig uitdaagt zal het een opgebouwde juist afgebouwd worden. Iedereen kent dit wel van de vakanties en de blessures waar je een tijdje niets meer hebt gedaan.

Het effect van de training verdwijnt namelijk al na een paar dagen. Je stelt je lichaam bloot aan een specifieke inspanning. Je lichaam reageert hierop door zich te wapenen op de volgende inspanning. Indien deze inspanning niet volgt dan wordt het extra aangemaakte spierweefsel afgebroken. Immers, je hebt het niet nodig gehad. Wat je vaak ziet is dat spieren wel een soort geheugen hebben. Dit klinkt misschien raar, maar “spiergeheugen” zorgt er wel voor dat je na een tijdje niets gedaan te hebben, eerder op het niveau komt van waar je was gebleven.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Plaats een reactie