COACH LOGIN
do's en donts

Sportschool etiquette: Do’s en Dont’s in de gym

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Oud en nieuw en nieuwjaarsdag. Dit is het moment waarop veel mensen zich voornemen om meer te gaan bewegen en minder of gezonder te eten. Dit zijn dan ook de dagen dat sportscholen een groot deel van de omzet binnen moeten halen op nieuwe inschrijvingen van mensen die ze na een maand niet meer zien, maar waarvan ze nog wel het hele jaar contributie ontvangen.

In menig sportschool houden de huidige leden dan ook het hart vast in afwachting van de verwachte invasie. Zelf train ik in een sportschool waar drukte de laatste maanden sowieso al een vaak gehoorde klacht was. Zo hoorde ik velen het afgelopen weekend al zeggen dat ze echt niet op de maandagavond zouden gaan trainen. De kerstvakantie is voorbij, maandagavond is traditioneel altijd al een drukke avond en de verwachting is dan ook dat je (figuurlijk) nummertjes mag trekken voor elk toestel. Zelf waag ik het er vanavond wel op met de hoop door een flexibele instelling toch aan trainen toe te komen.

Dit soort piekdrukte, daar kan (en wil) je als sportschoolhouder weinig aan doen. Sterker nog, je verwelkomt als eigenaar natuurlijk een volle sportschool. Zolang het zo druk is dat je leden zich amper kunnen verplaatsen door de ruimte, kan je die paar leden die daarom hun abonnement opzeggen best missen. “Liever dat dan een lege sportschool”, zal de eigenaar redeneren. Je zal er dan als leden voor moeten zorgen dat het een leefbare (of “trainbare”) sportschool blijft.

Sociaal gedrag voorkomt een hoop ergernissen

Juist op momenten van grote drukte, zal je je sneller ergeren aan anderen. Ten eerste omdat er simpelweg meer mensen zijn om je aan te storen en dus de kans op overlast in praktijk ook groter wordt. Als je op elkaar geplakt zit door beperkte ruimte zal je dezelfde overlast bovendien als nog hinderlijker ervaren. Net zoals je je niet stoort aan die gast met harde muziek uit zijn koptelefoon totdat hij in een stampvolle bus naast je komt zitten en je een uur lang muziek hoort die natuurlijk altijd het tegenovergestelde is van jouw smaak en anders ook hinderlijk was doordat je alleen die irritante tonen op hoge frequentie hoort.

Net zoals in de rest van het leven, voorkom je ook in een sportschool overlast door rekening met elkaar te houden. Net zoals die gasten met knetterharde muziek op in de bus, zijn er ook in de sportschool echter altijd mensen die totaal geen rekening houden met een ander. Voor die gevallen die dit bewust doen, koester ik geen hoop ze manieren bij te brengen. Er is echter ook een grote groep die door pure onwetendheid zich er totaal niet van bewust is voor ergernis te zorgen. Voor die groep leek het me nuttig een simpel lijstje op te stellen van Do’s & Dont’s in de sportschool. Tijd voor een beetje etiquette dus.

Ik behandel hier overigens vooral de ongeschreven regels. Zaken als gewichten terugleggen, handdoek gebruiken, geen buitenschoenen e.d. laat ik graag over aan het huisreglement van de sportschool waar je als lid (als het goed is) op gewezen wordt.

(In willekeurige volgorde:)

Neem niet onnodig ruimte of toestellen in beslag!

  • Ga bijvoorbeeld niet onnodig met je knieën tegen het dumbellrek zitten zodat iedereen moet wachten tot je klaar bent met je oefening om erbij te kunnen. Hang je handdoek niet over de dumbells en gebruik het rek niet als bekerhouder of als voetensteun.
  • Over handdoeken gesproken: Irritant hé, die mensen die op vakantie om 05:00 een handdoek op de badstoelen bij het zwembad leggen om vervolgens weer tot 14:00 te gaan slapen. Dat is even irritant in de sportschool. Als je niet op een toestel of bankje traint, leg je dus niet zolang je handdoek daar neer om deze zo “te reserveren”. Hoewel je voor bijvoorbeeld een superset, triset, giant set of circuit een goede reden hebt om meerdere toestellen achter elkaar te gebruiken, moet je je beseffen wanneer het acceptabel is deze meerdere toestellen bezet te houden en wanneer het hier te druk voor is in de sportschool.
  • Ga (bijvoorbeeld) geen dumbellcurls (oefening voor biceps) doen in het squatrek. Sommige oefeningen, zoals de squat, kan je maar op één of enkele plekken doen in de sportschool. Neem deze plekken dan niet in beslag voor oefeningen die je op iedere andere plek in de sportschool kan doen.

Niet praten tijdens uitvoering van een oefening

Hoewel iedereen naar de sportschool gaat om bepaalde sportieve resultaten te behalen, is het sociale aspect voor velen erg belangrijk. En toegegeven, de gesprekjes tussendoor kunnen een bezoek aan de sportschool een stuk gezelliger maken. Wil je voorkomen dat deze twee botsen dan moet je weten wanneer je met iemand praat, maar ook hoe lang.

  • Praat in ieder geval niet wanneer iemand zijn of haar oefening uitvoert!! Sommige denken dat ze tegen je kunnen praten wanneer jij met je oefening bezig bent. Normaal sociaal gedrag houdt echter in dat je iemand een reactie geeft wanneer hij of zij tegen je praat. Als je tegen mij praat wanneer ik een oefening doe dan dwing je me dus om óf asociaal te zijn en me te blijven concentreren op mijn ademhaling en oefening terwijl ik train óf mijn ademhaling te verwaarlozen en daarmee de oefening doordat ik sociaal genoodzaakt voel je te beantwoorden.
  • Hou de gesprekken tijdens rust kort. De meeste mensen rusten tussen oefeningen één tot twee minuten uit, traditioneel voor krachttraining is dit 90 seconden. Hou je gesprekjes dan ook kort. Kort genoeg voor de rustpauze zodat de ander niet hoeft te zeggen:” En nu even je mond houden zodat ik verder kan!”.

Geef de benodigde ruimte om een oefening uit te voeren en loop niet in de weg

storen tijdens oefening

  • Als iemand bezig is met een oefening en jij moet in de buurt zijn, is het jouw verantwoordelijkheid dat jullie elkaar niet in de weg lopen. Als iemand bijvoorbeeld aan het squaten is, moet je er niet vanuit gaan dat hij of zij opzij gaat om jou er langs te laten. Het is dan aan jou om te wachten tot de persoon klaar is. Ten eerste om degene zich volledig op zijn of haar oefening te kunnen laten concentreren, maar ook ten behoeve van de veiligheid.
  • Wat al helemaal een doodzonde is, is om door roekeloosheid iemand aan te stoten tijdens het uitvoeren van een oefening. Dit kan in het ene geval slechts een kleine verstoring veroorzaken, in een ander geval wordt iemands balans verstoort waardoor ongelukken kunnen gebeuren. Ik heb dit eens ervaren tijdens het squaten met veel gewicht. Ik wil vanuit gebogen positie opstaan en stoot daarbij tegen iemand die voor de derde keer vlak achter mij langs loopt in plaats van om te lopen. Hierdoor moest ik grootste moeite doen om in balans te blijven en kon ik mij net inhouden om niet de barbell gewoon op zijn voeten te laten vallen. Als je dan al per ongeluk iemand aanstoot, biedt dan tenminste even je verontschuldiging aan, maar probeer het vooral te voorkomen.

In de foto hiernaast maken beiden overigens een fout. De man moet niet zo dicht op het dumbellrek ga staan zodat anderen er nog bij kunnen zonder hem te storen. Die dame maakt de fout hem te storen door in zijn Range of Motion te komen, de baan waarin hij zijn oefening uitvoert.

Hou een toestel of ander trainingsonderdeel niet te lang bezet

appen in de sportschool

  • Als basketballer ergerde ik me altijd als we niet op een basketbalveldje terecht konden omdat daar gevoetbald werd. Wil je zorgen dat Crossfit en Calesthenics populair blijven? Ga dan niet een uur lang muscle-ups (optrekken en dippen in één beweging) doen op de enige plek waar je pull-ups (optrekken) kan doen. De sportschool is er traditioneel niet op gericht dat oefeningen voor kracht een half uur of langer worden uitgevoerd. Anderen willen bijvoorbeeld gewoon een x-aantal sets van een x-aantal herhalingen doen en zijn in hooguit tien minuten klaar. Op die manier kan iedereen zijn schema volgen. Het is iets van de laatste tijd, maar ik hoor steeds meer mensen zich ergeren aan “de circusartiesten” in de sportschool. Dat doe ik zelf ook als ik al een half uur gewacht heb om dan te horen dat men nog een half uur denkt bezig te zijn op hetzelfde toestel. Ga dan naar een Crossfit box of speelveldje met klimrekken en leef je uit.
  • Hetzelfde geldt voor het bezet houden van een toestel terwijl je een kwartier lang de cliffhanger van Goede Tijden Slechte Tijden aan het bespreken bent. Waar jij je tijd aan wilt verspillen, moet je zelf weten, maar laat een ander hier niet op moeten wachten.
  • Ben jij zo stom geweest om je mobiel mee naar binnen te nemen waardoor je nu gestoord wordt tijdens je training? Maak van jouw probleem dan niet dat van een ander door tijdens het bellen/appen een toestel bezet te houden.

Hangjongeren? Ga weer lekker op straat hangen

Hoewel jullie ouders waarschijnlijk blij zijn dat jullie van de straat zijn, is er niemand blij in de sportschool wanneer hetzelfde hanggedrag daar voortgezet wordt. In een enquête die ik deed naar de ervaringen op een bepaalde sportschool kwamen de klachten over jongeren steeds naar voren. Met zijn vieren één voor één een oefening doen waardoor het een uur duurt en bovenstaande punt ook hier geldt (toestel niet onnodig lang bezet houden). Ondertussen aan het appen, instagrammen, tweeten en selfies makend terwijl dumbells niet worden teruggelegd in het dumbellrek. Niet gek dat deze groep zich niet populair maakt in sportscholen.

Enkele weken geleden trof ik zelfs na de training een jongen aan van niet ouder dan 15 die het een goed idee vond in de kleedkamer te roken, om zich heen kijkend met een uitstraling van:” Kijk eens hoe stoer ik ben! Gek genoeg was ik de enige die er wat van zei door hem te verzoeken die sigaret én zichzelf direct naar buiten te smijten.

Schijven vergrendelen op stangen waar ze niet af kunnen vallen

Ok, dit is een kleinere ergernis in de categorie: “Zorgt effectief niet voor erg veel overlast, maar ik snap simpelweg niet waarom mensen het doen”.

Als je een halterstang gebruikt om bijvoorbeeld te squaten, kan je bang zijn dat de stang om een gegeven moment scheef komt te hangen en de schijven er af vallen. Hiervoor zijn er klemmen om de schijven op hun plaats te houden.

Als je echter een toestel hebt waar schijven op geplaatst kunnen worden en dit toestel een horizontale of andere stang heeft waar schijven niet vanaf kunnen vallen, wat voor zin heeft het dan hier een klem op te plaatsen? Denk bijvoorbeeld aan de Smith-Machine waarin de halterstang altijd horizontaal blijft hangen. Dit is alleen maar tijdverspilling voor jou en degene die na je komt en ze moet verwijderen.

Als je naam niet Ronnie Coleman is dan hoef je ook niet als Ronnie met gewichten te smijten

In DVD’s van 8-voudig Mr. Olympia, Ronnie Coleman, zie je hem vaak na een oefening de dumbells of barbells gewoon in de hoek smijten. In sportscholen zie je dit ook vaak gebeuren. Gewichten die hard worden neergesmeten met als enige doel dat iedereen kan horen hoe zwaar het gewicht was waarmee getraind werd.

Als je geen Ronnie Coleman bent die honderden bezoekers een sportschool binnen brengt én ook niet de eigenaar bent van de sportschool dan kan je de gewichten gewoon rustig wegleggen. Geloof me, je maakt echt op niemand indruk met de gewichten die je wegsmijt. Ook niet wanneer je tijdens je oefening termen schreeuwt als: “Yeah Buddy!!” of “Light weight, baby!”. Net zoals rondrijden met keiharde muziek in je auto: Jij vind jezelf helemaal te gek terwijl omstanders denken:” Wat een eikel!”.

Geen definitieve lijst

Ik kan nog wel even doorgaan zo en sluit ook niet uit dat er op gegeven moment nog een tweede deel volgt. Mocht jezelf nog zaken bedenken waar je je iedere keer opnieuw aan kan ergeren, laat het weten en voeg ze toe in je reactie!

Voor nu lijkt het mij weer even genoeg als poging de nodige frustraties te voorkomen en een goede start te maken aan een sportief 2014.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Over Kenneth Nwosu

Kenneth Nwosu is gecertificeerd fitness-docent, natural bodybuilder en docent Ryukyu Kobujutsu (Japanse Krijgskunst). Als hoofdredacteur van FITsociety schrijft hij uitvoerig over alles met betrekking tot fitness, bodybuilding, voeding en supplementen.

6 reacties

  1. Met interesse je verhaal gelezen. Ik ben 63 jaar en heb vele jaren sportscholen achter de rug. Maar ik word echt helemaal spuugzat van de harde muziek die er op de meeste sportscholen te horen is. Het lijkt wel of ze ouderen willen weghebben. Er wordt geen rekening gehouden met ouderen. Alles draait om jong en strak.
    Sportscholen vergeten dat ouderen ook willen en moeten kunnen trainen. Wij betalen ook.

    • Kenneth Nwosu op zegt:

      Dit is, vrees ik, een commerciële afweging die sportschoolhouders maken. Tijdens de opleiding tot fitnessdocent/personal trainer wordt ook ingegaan op diverse soorten muziek voor verschillende doelgroepen. In sportscholen met meerdere activiteiten verdeeld over diversen ruimten wordt hier vaak nog wel rekening mee gehouden, Latin muziek in de Zumba-klas, harde dance muziek tijdens spinning en rustige ambiance muziek bij yoga etc. Gaat het echter om de muziek in de algemene ruimte dan wordt simpelweg gekeken welke doelgroep het grootste is en de muziek keuze hieraan aangepast. Aangezien dit meestal niet de ouderen zijn, snap ik op zich wel dat sportschoolhouders hier muziek draaien “voor een jonger publiek”. Een schrale troost is wellicht het feit dat ook onder dit jongere publiek regelmatig geklaagd wordt over de soort muziek omdat smaken nu eenmaal verschillen.
      Mijn advies zou zijn om rond te kijken naar sportscholen die zich specifiek op ouderen als doelgroep richten of hiervoor specifiek activiteiten aanbieden. Ik kan me nl. voorstellen dat dit behalve de muziek ook andere mogelijke, door de generatiekloof veroorzaakte, ergernissen kan besparen. Het is natuurlijk de vraag of een dergelijke sportschool in uw omgeving bestaat.

  2. Micheal op zegt:

    Hallo Kenneth,

    Momenteel train ik al een tijdje, alleen mijn probleem is dat ik nooit bij mezelf kwa spiermassa vooruitgang zie en het idew heb dat ik maar iets aanrotzooid.

    Ik heb hier alles voor over, drink geen alcohol, rook niet en in de weekenden ben ik liever in de sportschool te vinden dan in de kroeg.

    Probeer zeker op me voeding te letten ondanks dat heb ik toch nog een wat aan de hoge vet percentage (16%)

    Als ik in de sportschool aanwezig ben zie ik jongens meer vooruitgang boeken, maar ik weet dat dit iets is waar je niet naar moet kijken. Wat me wel zwaar irriteert.

    Ik lees overal informatie, alleen ik weet ook niet wat ik nou precies moet geloven, zoals het advies van personal trainers in diverse sportscholen die zelf nog nooit voortgang hebben geboekt, is het al helemaal ongeloofwaardig om daar advies van aan te nemen.

    Het gene wat ik nodig heb, is een juiste voedingsschema, trainschema en de juiste supplementen.

    Hopelijk kunt u mij hierbij helpen zodat ik het maximale eruit kan halen. Hoor graag van u. groetjes

    Micheal

    • dennis op zegt:

      die zogenaamde personal trainers en cios mensen ,dat stelt niks voor,juist iemand die jaren traint en weet wat je moet voelen met de oefening weet wat die doet dat leer je niet met theorie maar in de praktijk met jaren ervaring ,zo ook kwa voeding,dat personal training is weggegooig geld in de meeste gevallen

  3. sylvia op zegt:

    Weet wat ik als vrouw erg vervelend vind dat ik vaak zoveel schijven van een toestel af moet halen dat ik daarna al klaar niet en met trainen hasl je gewichten er gewoon af of staat het stoer dat er 135 kilo op een toestel hangt ik vind van niet ik vind het lax

Plaats een reactie