COACH LOGIN
poserenuitgelicht

Tips voor fitness fotografie: Poseren

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Hoe poseer je voor fitness- en bodybuild-fotografie? Wat zijn poses waardoor je er goed uitziet en welke poses moet je juist vermijden. Hier vind je een aantal algemene tips.

Oefenen voor de spiegel

DSC_8920Voor de camera staan van een professioneel fotograaf is meestal heel onwennig (ondanks de vele selfies die we maken). Als model maak je het jezelf een stuk makkelijker door je poses te oefenen. Een fotograaf kan het allemaal voor je invullen, maar dan heb je ten eerste niet de garantie dat deze je neerzet zoals jij achteraf graag gezien had. Bovendien kost het aansturen van een model tijd waarin meer foto’s gemaakt hadden kunnen worden. Als model werkt het bovendien ook niet prettig als je de hele tijd instructies aan het verwerken bent.

“Wij Hollanders” hebben al snel zoiets van “doe maar normaal…” en zijn ons over het algemeen een beetje te bewust van onszelf. Met fotografie echter heb je nu juist de uitgelezen gelegenheid om eens een keer niet normaal te hoeven doen. Juist hele afwijkende standen en houdingen kunnen interessante plaatjes opleveren. Maar ook de quasi nonchalante houdingen die we zien in de type foto’s die over het algemeen “de Calvin Klein-look” worden genoemd, zijn vaak poses waar toch echt over nagedacht en voor geoefend is.

Liever 9 belachelijke poses en één briljante, dan 10 foto’s die “wel O.K.” zijn

DSC_4346wmHet is een uitspraak die veel van mijn klanten inmiddels gehoord hebben. Ik schiet tijdens een shoot minstens tien keer zoveel foto’s als het aantal dat ik uiteindelijk bewerkt op wil leveren. Als je dan iedere keer op dezelfde manier poseert omdat je niet iets anders durft te doen, mis je veel kansen op bijzondere foto’s.

Je wilt juist veel variatie. Een ervaren model beweegt dan ook van shot naar shot. Iedere keer in een andere pose waarbij ik als fotograaf slechts af en toe hoef te zeggen: “Kan je nog even terug naar de vorige”, bijvoorbeeld als ik die pose net even anders wil schieten.

Wees dus niet bang om met je poses te experimenteren.

Thema en moodboard

Voordat je poses kunt oefenen, moet je weten welk beeld je wilt creëren.

Een fitness- of bodybuild-photoshoot houdt niet automatisch in dat je dumbells in je hand moet hebben of aan het squaten bent. Het hoeft niets meer te betekenen dan het tonen van je door training en goede voeding gevormde fysiek.

Het voordeel van thematisch werken is dat zowel model als fotograaf weten wat het gewenste eindresultaat is en daar gericht naartoe kunnen werken. Door van tevoren samen een moodboard samen te stellen (wat niet meer hoeft te zijn dan een verzameling foto’s die tot inspiratie dient), verloopt een shoot veel makkelijker. Niet iedere fotograaf werkt voor iedere shoot met een moodboard. Ik doe het nu sinds enige tijd standaard omdat het mij dwingt voor iedere shoot weer nieuwe inspiratie op te doen.

Als model echter is het altijd handig foto’s op te zoeken van het type dat je bevalt en deze vooraf naar je fotograaf te sturen. Deze weet dan wat je op het oog hebt. Laat ook weten wat je aanspreekt in de foto’s, dit kan in het ene geval de type belichting zijn in het andere de pose bijvoorbeeld.

Geen goede en slechte poses

bewust voor rechte lijnen en symmetrie gekozen om kracht uit te stralen
bewust voor rechte lijnen en symmetrie gekozen om kracht uit te stralen

Er zijn heel “regels” met betrekking tot poseren. In praktijk is vooral van belang te weten welk effect een bepaalde pose heeft en of dit effect wenselijk is in de foto die je wilt maken.

Normaal geef ik bijvoorbeeld de voorkeur aan diagonale lijnen boven rechte lijnen. Schuine lijnen drukken beweging uit, dynamiek. Een vrouw kan dit bijvoorbeeld bereiken door één arm op de heup te leggen en de ander lager op het been waardoor de schouders ongelijk staan. Soms wil je echter juist een krachtige uitstraling wat bij fitness fotografie waarschijnlijk vaker het geval is dan bij andere portretfotografie. Dan zijn rechte lijnen dus helemaal niet verkeerd.

Aanspannen of niet?

Persoonlijk vind ik fitness foto’s mooier wanneer het model niet zichtbaar moeite doet om alles aan te spannen. Ik noem het wel eens de: “I’m-too-cool-for-this-photoshoot-look”. Aanspannen kan soms het beeld overbrengen dat je teveel moeite doet.

Er zijn een paar uitzonderingen:

  • I'm-too-cool-for-this shoot-look
    I’m-too-cool-for-this shoot-look

    Aanspannen zonder dat hier de nadruk op ligt.  Bijvoorbeeld je biceps aanspannen zonder dat je aan je houding ziet dat je deze aanspant.Dit geldt bijvoorbeeld altijd voor de buikspieren.

  • Functioneel aanspannen. Als je voor de foto een oefening of andere actie doet waarbij het functioneel is dat je je spieren toont.
  • Als je echt heel groot bent. Sorry, maar sommige poses werken gewoon beter als je erg groot bent. Dit geldt voor veel van de verplichte poses van bodybuildwedstrijden, maar ook voor veel andere shots. Ook in deze gevallen echter vind ik andere poses vaak mooier.

Sixpack optimaliseren

DSC_0135wmEen kleine truck om je buikspieren zo goed mogelijk uit te laten komen, is zoveel mogelijk lucht uit je longen te persen. De buikspieren trekken verder samen en je taille wordt smaller.

Wel lastig om vervolgens ontspannen te blijven kijken wanneer dit de bedoeling is. Ook dit is een kwestie van oefenen.

En nog meer oefenen

Ik begin en eindig met dit punt omdat het denk ik ondergewaardeerd wordt. Bekijk het zo: Als je een half jaar aan het trainen bent voor een fitness shoot, vier tot zeven dagen per week traint en altijd op je voeding moet letten, is het dan niet handig tenminste één dag je poses te oefenen?

Het is geen vreemde gedachte dat de fotograaf je wel zal vertellen hoe je moet poseren, maar dat biedt zeker niet de kans op het mooiste resultaat. Misschien wel wat de fotograaf betreft, maar had jij zelf uiteindelijk toch iets anders voor ogen.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Over Kenneth Nwosu

Kenneth Nwosu is gecertificeerd fitness-docent, natural bodybuilder en docent Ryukyu Kobujutsu (Japanse Krijgskunst). Als hoofdredacteur van FITsociety schrijft hij uitvoerig over alles met betrekking tot fitness, bodybuilding, voeding en supplementen.

Plaats een reactie