COACH LOGIN
niet sporten

Top 10 Redenen waarom je niet sport

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Heb jij het te druk om te sporten? Zo ja, dan ben je niet de enige. In Amerikaanse studies is naar voren gekomen dat 60% van de Amerikaanse volwassenen niet aan de aanbevolen hoeveelheid lichamelijke beweging komt, en dat meer dan 25% van de volwassenen helemaal niet actief zijn. Deze statistieken laten voornamelijk zien dat velen van ons gewoon niet sporten. Wat is jouw excuus?

Je haat het sporten

De sleutel tot het geluk is dingen doen die je leuk vindt. Als je hardlopen haat, dan hoef je dat niet te doen. Zoek naar activiteiten die bij jouw persoonlijkheid passen. Als je ervan houdt om buiten te zijn, ga dan wandelen of fietsen. Als je van eenvoud houdt, blijf dan bij het wandelen of doe een circuittraining op een fitnesscentrum. Probeer dingen uit vóór je besluit dat je ze niet leuk vindt.

Je hebt geprobeerd om te sporten, maar je haakt steeds af

Mensen haken vaak af omdat ze te veel trainingen plannen, te zwaar trainen en zichzelf niet genoeg rustdagen gunnen. Doe wat je kan; je moet beginnen bij waar je bent, niet waar je zou willen zijn. Houd je cardio-training licht en plan hersteldagen. Bouw je trainingen rustig op door wekelijks een paar minuten aan je training toe te voegen.

Sporten is te duur

Er is geen reden dat je lid moet worden van een sportschool om te sporten. Je kan altijd en overal lopen. Handhalters (dumbbells) zijn vrij goedkoop en ze kunnen gebruikt worden voor allerlei oefeningen. Er zijn ook een heleboel trainingsvideo’s verkrijgbaar voor de thuissporter die je kunt doen met jouw eigen lichaamsgewicht.

Je ziet geen veranderingen

Verlies je je gewicht niet snel genoeg? Welkom in de realiteit! Je wordt niet zwaarder binnen de kortste keren, en je verliest je overgewicht ook niet zo snel. Als je begint te sporten moet je je lichaam tijd geven om hierop te reageren. Het kan wel een week of twaalf duren voor je wat echte veranderingen in je lichaam begint te zien, afhankelijk van jouw uitgangspositie. Sporten is voor een deel verantwoordelijk van hoe jij eruit ziet. Een ander groot component is jouw voeding. Bepaal daarom eerst de caloriebehoefte en probeer in de tussentijd ook te genieten van de andere voordelen van het sporten.

Je weet niet hoe je moet sporten

Die vlieger gaat echt niet op, niet met alle informatie die er is. Probeer één van de vele trainingsboeken, video’s of websites die informatie bevatten over alles van cardio tot rekoefeningen. Of huur een trainer in op je sportschool. Op internet kan je ook altijd wel een trainer vinden.

Je wilt wel sporten, maar je moet je gezin verzorgen

Je hoeft je gezin niet te verwaarlozen om sport in je agenda in te passen. Je kunt bijvoorbeeld lid worden van een fitnesscentrum dat een kinderopvang heeft, of je kan thuis trainen met een video als de kinderen slapen. Als ze oud genoeg zijn kan je ze mee laten doen met jouw programma door ze hele lichte gewichtjes te laten tillen of door je herhalingen voor je te tellen, of je kan ze mee nemen voor een wandeling. Laat je familie zien wat het betekent om gezond te zijn door het goede voorbeeld te geven.

Je hebt problemen om gemotiveerd te blijven om te blijven trainen

Als je moe, gestresst of verveeld met je training bent, dan is het moeilijk om door te gaan. Dit kan je tegengaan door je training iedere vier tot zes weken te veranderen door iets nieuws te proberen, of je kan je intensiteit of je trainingstijd aanpassen. Denk iedere dag aan wat je doelen zijn, en wat je moet doen om deze te halen. Beloon jezelf regelmatig (massages zijn een hele goede beloning).

Sporten doet PIJN!

Je hoeft jezelf geen pijn te doen om de vruchten van het sporten te kunnen plukken. Wanneer je cardio-oefeningen doet, zorg er dan voor dat je binnen je doel-hartslagzone blijft. Je moet in staat blijven om te praten, zonder te puffen en te steunen.

Bij gewichtstraining is het echter wel nodig om de nodige inzet te tonen, omdat spiermassa alleen maar groeit als je jezelf uitdaagt. Door het zwaarste gewicht te nemen waarmee je zo’n twaalf tot zestien herhalingen aankan helpt je om het meeste uit je trainingen te halen. Je voelt dan wel een lichte pijn, maar geen tandenknarsende pijn!

Je kunt je er niet toe zetten om te gaan trainen

Als je kijkt naar het sporten op de lange termijn (dat betekent dat je VOOR ALTIJD dagelijks moet blijven sporten), dan is dat nogal overweldigend. Je hoeft je leven echter niet in één keer te veranderen. Begin met kleine doelstellingen, zoals iedere dag meer actief te zijn door de trap te nemen en meer te lopen. Beslis dat je tien minuten eerder wakker wordt om te gaan lopen of om met gewichten te trainen.

Na een tijdje kan je je trainingstijd vergroten en nieuwe dingen proberen. Op dit moment hoef je je alleen maar te focussen op het er een gewoonte van te maken dagelijks te sporten.

Je hebt geen tijd!

Mensen die niet lichamelijk actief zijn hebben net zoveel tijd als sporters, dus dit excuus kan je wel vergeten! Hier zijn manieren om het sporten in je drukke agenda in te passen:

  • Boek je trainingstijd
  • Als je niet 30 volle minuten kan vinden gedurende de dag, doe het dan in stukjes van 10 of 15 minuten
  • Sta een paar minuten eerder op en maak een stevige wandeling, gebruik 15 minuten van je lunchtijd om op de trap te lopen, en ga wandelen met de hond of ga met gewichten trainen na het werk.
  • Houdt een kalender bij van je trainingen zodat je je vooruitgang kan bekijken en gemotiveerd kan blijven.
  • Onthoud dat sport energie opwekt: hoe meer energie je hebt, hoe meer je kan doen iedere dag
WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Plaats een reactie