COACH LOGIN

“Trainen verbetert korte termijn geheugen”

Nog een reden nodig om van 2017 een sportief jaar te maken? Recent onderzoek toont aan dat trainen het korte termijn geheugen verbetert. 

Fietsen voor je examen

Onderzoekers van Edge Hill University presenteren hun onderzoek tijdens het jaarlijkse British Psychological Society’s Division of Sport and Exercise Psychology. 

Ze deden twee experimenten. In het eerste experiment werd proefpersonen gevraagd een lijst met woorden te onthouden. Een groep deed dit na een half uur rust de andere groep na half uur fietsen op gematigde intensiteit. De groep die gefietst had bleek beter in staat de woorden te onthouden.

In een tweede experiment leerden de groepen eerst de woorden, om vervolgens een half uur te trainen of te rusten en dan pas de woorden te herhalen. Ook in deze situatie bleek de groep die getraind had, beter in staat de woorden te onthouden.

Our research suggests that an acute bout of aerobic exercise improves your short-term memory. Exercise before learning benefited immediate recall. But when people had to wait to recall the words, they performed best when they exercised after learning the lists.

Our findings are consistent with the idea that physical arousal improves memory, and those who need to learn information may benefit from taking part in exercise.

– Dr David Marchant, Edge Hill University, Lancashire.

Het kan dus handig zijn op de fiets naar je examens te gaan nadat je ’s ochtends probeert de stof er nog even in te stampen.

Trainen voor een grotere hippocampus

Het is niet het eerste onderzoek waaruit blijkt dat fysieke training positieve mentale effecten kan hebben en niet alleen op de korte termijn. Zo bleek uit onderzoek uit 2004 dat training groeihormonen in de hersenen kan aanmaken die nieuwe verbindingen tussen neuronen kunnen creëren [2].

Een jaar later wilde Zweedse onderzoekers achterhalen waarom hardlopen de kans op een depressie kan verlagen[3]. Ze kwamen er achter dat het hardlopen zorgde voor celgroei in de hippocampus, een gebied dat belangrijk is voor het opslaan van nieuwe informatie zoals herinneringen. Mogelijk dus een oorzaak voor het verbeterde geheugen zoals recent getoond door de Britse onderzoekers.

Dat trainen op de langere termijn ook positieve effecten kan hebben blijkt uit diverse onderzoeken die aantonen dat de hippocampus in mensen die trainen, groter is [t4,5].

Dat verklaart mogelijk al die diepzinnige quotes van fitness fanaten.

Referenties:

  1. British Psychological Society (BPS). “Want to improve your memory? Go to the gym.” ScienceDaily. ScienceDaily, 13 December 2016.
  2. Molteni R, Zheng JQ, Ying Z, Gómez-Pinilla F, Twiss JL. Voluntary exercise
    increases axonal regeneration from sensory neurons. Proc Natl Acad Sci U S A.
    2004 Jun 1;101(22):8473-8. PubMed PMID: 15159540; PubMed Central PMCID:
    PMC420418.
  3. Bjørnebekk A, Mathé AA, Brené S. The antidepressant effect of running is
    associated with increased hippocampal cell proliferation. Int J
    Neuropsychopharmacol. 2005 Sep;8(3):357-68. PubMed PMID: 15769301.
  4. Ten Brinke, Lisanne F. et al. “Aerobic Exercise Increases Hippocampal Volume in Older Women with Probable Mild Cognitive Impairment: A 6-Month Randomized Controlled Trial.” British journal of sports medicine 49.4 (2015): 248–254. PMC. Web. 31 Dec. 2016.
  5. naturalnews.com/2016-12-28-poor-physical-exercise-linked-to-smaller-brain-size-faster-aging.html

Over Kenneth Nwosu

Kenneth Nwosu is gecertificeerd fitness-docent, natural bodybuilder en heeft een achtergrond in oosterse vechtsporten als docent Ryukyu Kobujutsu (Japanse Krijgskunst). Als hoofdredacteur van FITsociety schrijft hij uitvoerig over alles met betrekking tot fitness, bodybuilding, voeding en supplementen. Als fitness fotograaf heeft hij honderden fitness fanaten in hun beste shape vastgelegd.

Plaats een reactie