COACH LOGIN
ziek

Griep of verkouden: ziek zijn en trainen

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Met het verstrijken van de zomer en de intrede van de herfst worden de dagen korter en de temperatuur weer lager. Deze weersveranderingen gaan vaak gepaard met ziekteverschijnselen bij de mens. Verkoudheid, griep of koorts zijn vaak symptomen die je rond deze tijden meemaakt. Is het verstandig om als sporter te trainen als je ziek bent en last hebt van verkoudheid, griep of koorts?

Trainen met verkoudheid

Een verkoudheid is een veel voorkomend fenomeen en wordt veroorzaakt door een verkoudheidsvirus. Vaak merk je dat je verkouden bent door een loopneus, keelpijn, opgezette slijmvliezen, schorre keel, pijn in de oren en hoesten. Dit gaat vaak gepaard met algehele moeheid en soms is er ook een lichte temperatuursverhoging waar te nemen. Verkoudheid wordt door een virus veroorzaakt. Vaak komt deze via de neus binnen en wordt het meegevoerd naar de neusholte. Dit is ook waarom de eerste symptomen en klachten, zoals pijn of een rauw gevoel, in de neuskeelholte ontstaan. Vervolgens gaat de infectie richting de neus en komen er ook andere klachten zoals neusverstoppingen en snotterigheid bij. Er zijn mensen die ook last krijgen van benauwdheid wanneer ze verkouden zijn.

Trainen met griep

Griep wordt ook veroorzaakt door een virus, maar niet door een verkoudheidsvirus, maar door het influenzavirus. De symptomen van griep zijn vaak ernstiger dan bij een verkoudheid, waarbij een hoge koorts, hoesten en algehele misère de eerste verschijnselen zijn. Naast deze verschijnselen hebben mensen met griep ook vaak last van hoofdpijn en spierpijn in verschillende ledematen. Griep komt voornamelijk voor in de wintermaanden. De verspreiding van griep vindt plaats via de lucht of via de handen van mensen die het virus bij zich dragen. Er is sprake van een griepepidemie als het aantal griepgevallen in een bepaald gebied gedurende een bepaalde periode veel hoger is dan gebruikelijk.

Verschil verkoudheid en griep

De verschillen tussen verkoudheid en griep zijn vaak te merken aan de wijze waarop de klachten ontstaan. Bij verkoudheid beginnen de klachten vaak geleidelijk, waar ze bij griep binnen een paar uur ontstaan. Een van de meest kenmerkende verschillen is de lichaamstemperatuur. Bij griep heb je vaak een verhoging en dus koorts, waar je bij een verkoudheid dit sporadisch tegenkomt. Griep voel je ook in je hele lichaam, met spierpijn en algehele miseire, terwijl bij verkoudheid de klachten lokaal zijn. Tot slot merk je bij griep vaak extreme koude rillingen, die je bij een verkoudheid niet zult hebben.

Trainen als je ziek bent

Wanneer je wilt trainen als je ziek bent moet je beseffen dat je immuunsysteem intern een strijd aan het voeren is met de virussen in het lichaam. Je lichaam is daardoor verzwakt omdat alle energie gebruikt wordt om te herstellen beter te worden. Het advies wanneer je ziek bent is dan ook om rust te nemen en niet te trainen. Vaak merk je dat ook wanneer je wel gaat trainen, dat je lichaam meer moeite heeft dan anders met de reguliere routine.

Wanneer we een advies willen geven of het verstandig is om wel of niet te gaan sporten is het eerst van belang om te bepalen of we te maken hebben met een infectie met algemene verschijnselen zoals koorts en spierpijn of een infectie die tot klachten leidt boven de nek zoals hoofdpijn, pijn in de keel en een loopneus.

Vaak wordt een verkoudheid aangezien als een griepje, maar het zijn twee compleet verschillende ziekten. Beiden worden veroorzaakt door een virus en zorgen voor vergelijkbare klachten als hoofdpijn en keelpijn maar het zijn 2 compleet verschillende ziekten, die ook door verschillende virussen worden veroorzaakt.

Wanneer er een griepepidemie heerst is de kans groot dat je snel besmet raakt omdat het virus zich erg snel kan verspreiden. Dit komt omdat het virus in de speekseldruppels zit. Wanneer iemand niest of hoest verspreiden deze zich via de lucht of via lichamelijk contact zoals via de handen.

Verschijnselen: Griep of verkouden

Vaak worden griep en verkoudheid als hetzelfde gezien. Griep wordt veroorzaakt door het influenzavirus en heeft vaak heftigere symptomen dan een verkoudheid. Vaak is het te merken door de lichamelijke klachten die je over je hele lichaam ervaart en treedt er koorts op. Naast deze verschijnselen komen klachten als spierpijn, hoofdpijn, koude rillingen en hoesten ook voor samen met algehele vermoeidheid.

Griep verschijnselen

  • Koorts, vaak boven de 38 graden
  • Hoofdpijn
  • Spierpijn
  • Koude rillingen
  • Vermoeidheid
  • Verstopte neus

Verkoudheid is net als griep ook een infectieziekte maar wordt niet veroorzaakt door het influenzavirus. Net als bij de griep krijg je last van keelpijn, met opgezette klieren, hoofdpijn, algehele moeheid, een loopneus en moet je vaak hoesten. Koorts komt zelden voor bij een verkoudheid.

Verkoudheid verschijnselen

  • Keelpijn
  • Hoesten
  • Niezen
  • Verstopte neus
  • Hoofdpijn
  • Vermoeidheid
  • Lichte verhoging

Toch sporten met griep en verkoudheid

Wanneer je gaat sporten en trainen met griep kan dat erg gevaarlijk zijn. Immers, je immuunsysteem werkt vaak niet optimaal en is verzwakt en de energie die jouw lichaam heeft wordt gebruikt om te herstellen en het gevecht intern te voeren.

Het trainen met een virusinfectie is in die zin nog gevaarlijk omdat de virusinfectie zich kan verplaatsen en in de hartspier terecht kan komen wat myocarditis kan veroorzaken. Neem daarom voldoende rust en geef je lichaam de tijd om te herstellen. Vaak wordt de regel gehanteerd dat hoelang je ziek bent geweest je een dubbel aantal dagen nodig hebt om te herstellen om weer te kunnen sporten.

De Nek Check

In tegenstelling tot griep zou je met een verkoudheid prima kunnen sporten, zolang je geen koorts hebt. Er is een eenvoudige manier om erachter te komen of je wel of niet kunt sporten terwijl je ziek bent: de nek check

Wanneer de verschijnselen zich boven je nek bevinden zoals hoofdpijn, keelpijn of een snotterige neus dan kun je prima sporten. Ga dan niet voor het maximale maar zet je intensiteit op een lager pitje.

Wanneer je ook last hebt van ziekteverschijnselen onder je nek, zoals spierpijn, koorts en kortademigheid, dan is het advies om niet te gaan sporten. Een veel gehoord fabeltje is dat je de ziekte eruit kunt zweten, maar dat is onjuist.

Wanneer je weer te snel gaat sporten zonder volledig uitgeziekt te zijn dan kan dat een negatief effect hebben en kan mede leiden tot overtraining. Immers, je lichaam is nog niet voldoende hersteld en kan in feite de inspanning van een training nog niet aan. Hierdoor kun je overtraind raken maar ben je ook vatbaarder voor andere ziekten. Zo kan een infectie met het influenzavirus naar de hartspier verplaatsen en daar myocarditis veroorzaken: een ontsteking van de hartspier. Een ontsteking van de hartspier is zeer gevaarlijk en kan leiden tot hartritme stoornissen en hartfalen.

Verkoudheid verhelpen

Om snel te herstellen van je verkoudheid of griep bestaan helaas geen wondermiddelen. Het is een virus die je niet eruit kunt zweten. Het advies is om vaak rust te houden en goed te drinken, zeker bij griep. Daarnaast helpen middelen als antibiotica niet tegen griep en verkoudheid, omdat deze alleen werkzaam zijn bij bacteriële infecties. Dus zorg voor voldoende (nacht)rust, warmte en ontspanning en dan kom je er snel weer bovenop. Enkele tips om je verkoudheid nog iets dragelijker kunnen maken zijn.

Stomen

Stomen helpt niet om het virus in jouw lichaam te bestrijden maar het helpt wel bij het verhelpen van de keelpijn en de verstopte neus omdat het de luchtwegen kan verruimen. Maak een stoombad met tijm of eucalyptus en gooi een handdoek over je hoofd zodat het stoombad effectief haar werk kan doen. Doe dit voor ongeveer 10 a 15 minuten.

Slaap en rust

Onthoud dat het lichaam in gevecht is met het virus. Dit betekent dat er veel energie verloren gaat aan deze strijd en rust en slaap ontzettend van belang zijn. Forceer geen zaken en probeer dan ook meer rust te pakken zodat jouw lichaam deze strijd snel kan winnen.

Gorgelen met zout

Een van de oudste tips is het gorgelen met zout om de keelpijn te verzachten. De zoute oplossing in het water zorgt er namelijk voor dat het slijm in de keel dunner wordt en dat vocht uit de geïnfecteerde weefsels in de keel worden gehaald en dit verlicht de pijn.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

3 reacties

  1. Annemarie op zegt:

    Nog beter: griep voorkomen. Hoe? Zo gezond mogelijk eten, voldoende drinken en rust. Neem voeding die niet geraffineerd is (geen witte bloem, witte suiker), veel groente en fruit het hele jaar door. Wanneer je daarnaast ook nog sport, ben je helemaal goed bezig. Dit alles gooit je weerstand omhoog. Heb zelf door zo te leven al jaren geen last meer van griep.

  2. Wouter op zegt:

    @Annemarie: Sorry, maar ik ben het niet met u eens. Zelfs als je gezond leeft, bestaat er een kans dat je geïnfecteerd raakt met het influenza-virus oftewel het griep-virus.

  3. […] wel wat fijn leesvoer voor je, want mag je eigenlijk trainen als je ziek bent? Het antwoord lees je hier bij mijn FITsociety […]

Plaats een reactie