COACH LOGIN
wat is fitness

Wat is Fitness

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

De term fitness is feitelijk een term voor meerdere lichamelijke activiteiten die zorgen dat het lichaam in een totale staat van “fitheid” komt. Dat maakt fitness dus een verzamelterm aangezien meerdere activiteiten dit doel kunnen bewerkstelligen. Zo kun je met behulp van specifieke oefeningen meer spiermassa bouwen of kracht, wat we dan ook krachttraining (of “neuromusculaire training”) noemen. Indien je met behulp van andere specifieke oefeningen je conditie, uithoudingsvermogen of vetpercentage verbetert noemen we dat weer cardio(vasculaire training). 

Wat is fitness

Het uitgangspunt van fitness is het lichaam in een betere staat brengen, wat dus qua spiermassa, vetmassa of uithoudingsvermogen kan zijn. Dit wordt gedaan door het lichaam te prikkelen en uit te dagen waardoor de belastbaarheid toeneemt.

Voor de één bestaat fitness uit een uur op een loopband staan terwijl een andere alleen met gewichten traint. Ideaal is echter om aan beiden te werken.

Afvallen met behulp van fitness

Je kunt afvallen door middel van fitness vanwege 2 manieren. Enerzijds bouw je door het doen van krachttraining en andere weerstandstrainingen meer spiermassa op, waardoor je calorieverbranding in rust omhoog gaat. Immers spieren verbranden ook in rust calorieën, in tegenstelling tot vet. Anderzijds verbrand je calorieeen door het doen van cardiotraining wat weer kan leiden tot een negatieve energiebalans (meer calorieën verbranden dan je inneemt). Dus aan fitness doen, kan op 2 manieren helpen bij diegenen die graag willen afvallen.

Voordelen van fitness

Hierboven bespraken we kort de voordelen van fitness voor iemand die graag gewicht wil verliezen. Naast dit voordeel zijn er natuurlijk meer voordelen. Zo worden de spieren, botten en pezen sterker, neemt de omvang van de spieren toe, energiesystemen functioneren efficienter en nog veel meer. Hieronder beschrijven we de voordelen van fitness.

Sterkere spieren

Een van de grootste voordelen van fitness (met krachttraining) is dat de spieren sterker worden. Indien je de spieren normaal gebruikt en niet zwaar belast, worden niet alle motoreenheden in de spiervezels geactiveerd. Maar wanneer je aan krachttraining doet en je je spieren zwaarder belast activeer je alle spiervezels en worden deze gestimuleerd. De samenwerking tussen de spieren neemt toe, vanwege het verbeteren van de “intermusculaire coördinatie”. Want als je met gewichten traint, werkt niet alleen specifiek één groep spieren, maar vaak ook de spieren eromheen. De spier(groep) die wilt trainen heeft de agonist(en). De spieren die meehelpen, maar die je niet perse bewust traint, heten met een mooi woord de synergisten. Antagonisten zijn de spieren met een tegengestelde werking (zoals de triceps antagonisten zijn van de biceps en omgekeerd).

Spieren kunnen na een tijd van blootstelling aan weerstandstraining zwaardere belasting aan, omdat de spiervezels beter met elkaar coördineren. Een belangrijk onderdeel is wel om de juiste voeding tot je te nemen om dit proces te ondersteunen, zowel qua brandstof (koolhydraten en vetten) als bouwstof (proteïne).

Sterkere pezen

Wanneer je aan fitness doet neemt niet alleen de sterkte van de spieren toe maar ook de pezen worden sterker. Door een hogere belasting op de spieren, dien je ook sterkere pezen te hebben omdat deze de krachten van de spieren overbrengen op het bod dat ze in beweging brengen.

De spieren worden groter

Onder toedoen van weerstandstraining kan (afhankelijkheid van getraindheid, intensiteit, voeding etc.) het volume van de spiervezels toenemen. Dit staat bekend als hypertrofie. Indien je aan krachttraining met zware gewichten doet, ontstaan er kleine beschadigingen in de vezels van de spieren. Het lichaam probeert vervolgens deze spierscheurtjes te herstellen, maar doet dit met de gedachte dat het de volgende keer de belasting van de zware gewichten aan moet kunnen. Daardoor worden de spieren groter en sterker. Testosteron is van belang bij dit proces. Dat is ook de reden waarom mannen veel sneller grotere spieren ontwikkelen dan vrouwen.

De botten worden sterker

Naast het versterken van de spieren en pezen, worden ook de botten sterker onder het uitvoeren van fitness oefeningen.

Energietoename

Door het doen van fitness stijgt de hoeveelheid gelukshormoon “endorphine” in de hersenen, wat weer tot meer energie leidt. Fitness oefeningen helpen ook bij het bestrijden van vermoeidheid. Indien je 3x per week aan fitness doet zal je energieniveau aanzienlijk toenemen. Daarnaast gaat het energiesysteem in het lichaam beter functioneren. Je metabolisme stijgt waardoor je op een betere manier vetten en suikers verbrandt.

Je metabolisme stijgt

Zoals we in het begin van dit artikel al schreven verbranden spieren in rusttoestand ook energie. Dus wanneer je niets doet ben je toch energie aan het verbranden. Dus los van de overige voordelen die we zojuist hierboven beschreven kan fitness helpen bij afvallen.

Wanneer zie ik resultaat?

Dat er veel voordelen van fitness zijn moge duidelijk zijn. Los van deze voordelen wil je natuurlijk weten hoe snel je resultaat gaat zien. Dat hangt er erg vanaf wat je onder resultaat verstaat. Immers, je conditie en je uithoudingsvermogen nemen per trainng toe. En je stofwisseling verbetert met elke training.

Indien je zichtbare resultaten verwacht bij het doen van krachttraining oefeningen dan dien je geduld te hebben. De eerste resultaten worden pas na 2 tot 3 maanden zichtbaar, als je nog nooit aan krachttraining hebt gedaan. Dit komt omdat je spieren, pezen en botten dienen te wennen aan de toegenomen belasting en dat de samenwerking tussen de verschillende spiervezels gaat verbeteren. Dit ga je wel snel merken in de toename van kracht. De spiergroei, dus echt hypertrofie, ga je pas na 2 maanden zien.

Start daarom vandaag met fitness. Het biedt veel diversiteit en veel voordelen. Daarnaast kan je met 3 keer een half uur tot een uur al erg positieve resultaten boeken.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Plaats een reactie