COACH LOGIN
wat is krachttraining

Wat is krachttraining

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Krachttraining is een populaire activiteit van bezoekers van de sportschool. Maar wat is krachttraining? Hoe definieren we deze activiteit in de sportschool en met welk doel doen de beoefenaars aan krachttraining? In dit artikel vind je de definitie van krachttraining, de uitleg hoe spiergroei tot stand komt en zaken waarop je dient te letten wanneer je aan krachttraining wilt gaan doen.

Wat is krachttraining?

Een definitie van krachttraining is als volgt: krachttraining, is een activiteit met als doel spieren te verstevigen. Vaak kan dit gebeuren ter ondersteuning van een sport. Zo kunnen voetballers aan krachttraining doen waardoor hun explosieve spierkracht kan toenemen en waardoor ze sneller kunnen sprinten om eerder bij de bal te zijn dan de tegenstander. Een belangrijk uitgangspunt daarbij is dat de krachttraining functioneel dient te zijn. Dit betekent dat het doen van deze oefeningen daadwerkelijk moet bijdragen aan de sport die men uitvoert en beter in wil worden.

Stel je bent de bewuste voetballer uit het voorbeeld. Dan heeft het geen zin om oefeningen te doen die niet bijdragen aan het doel, om sneller te zijn. Zo heeft de voetballer specifieke oefeningen nodig die zijn explosiviteit in zijn benen verbetert en heeft hij minder aan het trainingsschema van een bodybuilder.

Hoe groeien spieren?

Spiergroei vindt plaats door regelmatig de spieren te prikkelen met weerstandstraining. Hierdoor doorbreek je het evenwicht in het lichaam, wat ook wel bekend is als homeostase, waardoor de spieren op zoek gaan naar een nieuw evenwicht. Immers, de spieren willen de volgende keer de prikkels aan kunnen waaraan ze worden blootgesteld. Door het toedienen van deze prikkels en het doorbreken van homeostase ontstaat spiergroei, wat ook wel hypertrofie genoemd wordt. We gaan niet dieper in op dit fenomeen in dit artikel. Verderop op deze website vind je meer informatie over de soorten hypertrofie. Met name in het artikel “hypertrofie en spiergroei”.

Een belangrijk aspect van spiergroei is dat je naast de prikkels ook de rust dient te bewaken. Spieren groeien niet in de sportschool maar wanneer jij rust neemt. Dus zorg ervoor dat je trainingsprikkel voldoende is, eet goed met voldoende bouwstoffen en brandstoffen en neem voldoende rust.

En als je niet rust?

Indien je geen rust neemt en besluit om door te trainen is de kans groot dat je spieren niet kunnen herstellen en er geen optimale spiergroei plaatsvindt. Hierdoor kun je de volgende keer vermoeid aan de training starten of in sommige gevallen zelfs minder sterk dan de voorgaande trainingen. Geef je spieren daarom tijd om te kunnen herstellen van de beschadigingen waaraan je ze hebt blootgesteld. Doe je dit niet, dan liggen overtraining en blessures op de loer.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Plaats een reactie