COACH LOGIN
yoga gevaarlijk

Yoga gevaarlijker dan gedacht?

Yoga blijkt een hoger risico te vormen voor pijnklachten in de spieren dan verwacht. Het aantal blessures volgend uit Yoga blijkt tien keer hoger te zijn dan gebleken uit eerder onderzoek. 

‘Yoga, toch niet soft’

Yoga veroorzaakt pijnklachten in de spieren in tien procent van de beoefenaars en is daarmee vergelijkbaar met sporten in het algemeen. Daarnaast verergert 21 procent van reeds bestaande klachten door Yoga. Dit is de uitkomst van recent onderzoek van de Universiteit van Sidney [1]. Volgens deze bevindingen is het risico op blessures aanzienlijk hoger dan in eerder onderzoek is gebleken.

Aan de ene kant ben je daar natuurlijk niet blij mee als yoga fan. Yoga wordt immers vaak geadviseerd als relatief veilige manier om aan de mobiliteit en behoud van spierkracht te werken. Nu blijkt deze methode dus toch de nodige risico’s op te leveren waarmee het (mogelijk) niet veiliger zou zijn dan andere sporten.

Aan de andere kant kan je nu als yoga fan overtuigende data aanwijzen waaruit blijkt dat yoga toch niet zo ‘soft’ is als vaak gesteld.

Yoga, pijnklachten en blessures

De onderzoekers publiceerden hun bevindingen in Journal of Bodywork and Movement Therapies. Het zou het eerste onderzoek zijn waarbij recreatieve beoefenaars van yoga een tijd lang (in dit geval een jaar) gevolgd werden en daarbij het aantal pijnklachten en blessures werd vastgelegd.

Hierbij is goed te benadrukken dat “musculoskeletal pain” zoals genoemd in het onderzoek niet de normale spierpijn (of: delayed onset muscle soreness) is die kan volgen uit training. Het gaat hier om pijnklachten en blessures die een onbedoeld, negatief effect zijn van de training:

Our study found that the incidence of pain caused by yoga is more than 10 per cent per year, which is comparable to the injury rate of all sports injuries combined among the physically active population. However people consider it to be a very safe activity. This injury rate is up to 10 times higher than has previously been reported.

We also found that yoga can exacerbate existing pain, with 21 per cent of existing injuries made worse by doing yoga, particularly pre-existing musculoskeletal pain in the upper limbs.

Tien procent blessures en pijnklachten per jaar dus en verergering van een vijfde van reeds bestaande klachten. In een derde van de gevallen waren de ‘nieuwe’ klachten zo ernstig dat men langer dan drie maanden geen yoga kon beoefenen. De meeste nieuwe klachten hadden betrekking op het bovenlichaam, vooral schouders, elleboog, pols en hand bleken blessuregevoelig. Mogelijk door oefeningen als de ‘neerwaartse hond’. Daarbij zijn de armen boven schouderniveau geplaatst en wordt veel druk op de armen in het geheel geplaatst.

Als zwakte van het onderzoek moet genoemd worden dat 354 beoefenaars van yoga deelnamen uit slechts twee verschillende yoga studio’s. Het is natuurlijk de vraag in hoeverre die twee studio’s representatief zijn voor yoga in het algemeen, nog los van de verschillende stromingen binnen yoga.

Yoga meer verbetering dan verslechtering

Het onderzoek toont echter ook positieve effecten. Sterker nog; het aantal bestaande klachten dat werd verholpen of verlicht door yoga was driemaal hoger dan het aantal klachten dat verergerde. 74 procent van de bestaande klachten verbeterde door yoga.

De onderzoekers wijzen er dan ook op dat de baten van yoga vergeleken zouden moeten worden met die van andere activiteiten, kijkend naar zowel de kans op verbetering als verslechtering van klachten. Hiernaast zouden instructeurs rekening kunnen houden met bepaalde risicogebieden en -oefeningen. Door hiermee rekening te houden (in het bepalen van het programma en het geven van voorlichting over mogelijke blessures) zou de balans tussen ‘baten en kosten’ verbeterd kunnen worden.

Referentie:

  1. Marc Campo, Mariya P. Shiyko, Mary Beth Kean, Lynne Roberts, Evangelos Pappas. Musculoskeletal pain associated with recreational yoga participation: A prospective cohort study with 1-year follow-up. Journal of Bodywork and Movement Therapies, 2017

Over Kenneth Nwosu

Kenneth Nwosu is gecertificeerd fitness-docent, natural bodybuilder en heeft een achtergrond in oosterse vechtsporten als docent Ryukyu Kobujutsu (Japanse Krijgskunst). Als hoofdredacteur van FITsociety schrijft hij uitvoerig over alles met betrekking tot fitness, bodybuilding, voeding en supplementen. Als fitness fotograaf heeft hij honderden fitness fanaten in hun beste shape vastgelegd.

Plaats een reactie