COACH LOGIN
alcohol en trainen

Alcohol en trainen

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Als fanatieke sporter wil je maximaal resultaat behalen en stem je jouw voeding, training en herstel volledig af op jouw doelstellingen. Wanneer je af en toe wilt ontspannen is de kans groot dat je in contact komt met alcohol. Welke positieve effecten en negatieve effecten heeft het consumeren van alcohol op rustdagen? En mocht je in de verleiding komen om te alcoholische dranken te nuttigen, welke keuzes heb je dan en wat zijn de minst slechte alcoholische drankjes?

Nadelen van alcohol

Laten we beginnen met de nadelen van alcohol. In het artikel Alcohol en de invloed op spiergroei hebben we namelijk een groot deel van de nadelen behandeld. De conclusie in het artikel was duidelijk:

  • Alcohol remt en beperkt de anabole processen die leiden tot spiergroei
  • Alcohol verlaagt je testosteronwaardes en hierdoor kan minder spiermassa worden aangemaakt
  • Alcohol verhoogt de cortisol waardes en bevordert hierdoor spierafbraak
  • Alcohol remt het herstellend vermogen van de spieren
  • Alcohol droogt het lichaam uit

Naast deze nadelen die in het artikel werden beschreven heeft alcohol tevens een aantal andere nadelen, wetende:

  • Een verminderd reactievermogen
  • Afnemende hand-oog-coördinatie
  • Slechter evenwicht
  • Afnememend uithoudingsvermogen
  • Krachtafname
  • Beschadiging van hersencellen
  • Afnemende Vitamine B gehalte

Tot slot is het overmatig gebruik van alcohol met bovenstaande nadelen niet het enige dat een negatieve impact op je resultaten kan hebben. Ook de maaltijden na een avondje stappen en de volgende ochtend kunnen hier een negatieve rol in spelen. Een avondje stappen wordt vaak afgesloten met een calorierijke maaltijd en de volgende ochtend staan vaak ontbijtjes met hoge vethoeveelheden op het menu.

Wanneer de concentratie van alcolhol te hoog wordt kunnen belangrijke organen zoals de maag, de lever en de hersenen hierdoor blijvende schade oplopen.

Kooptip

Voordelen van alcohol

Er zijn naast de vele nadelen van alcohol ook een aantal bescheiden voordelen op te noemen. Zo kan alcohol bijdragen aan een algehele gevoel van ontspanning, wat zo nu en dan en bij matige alcoholconsumptie prima zou moeten kunnen. Alcohol verdunt het bloed waardoor een betere doorbloeding tot stand komt. Hierdoor lopen gematigde drinkers minder risico op een hartaanval, in tegenstelling tot zware drinkers en geheel onthouders.

Word je dik van alcohol

Zoals je kunt lezen zijn er veel nadelen als het komt op alcohol en spiergroei. Let wel dat je in feite prima alcohol kunt drinken en resultaat kunt boeken in de sportschool, maar optimaal is het niet. Zeker niet als je realiseert dat de alcoholische dranken je vaak voorzien van extra calorieën. Alcohol levert op zichzelf al 7 kcal per gram en dat is meer dan de macronutrienten koolhydraten en eiwitten, die op hun beurt weer 4 kcal per gram leveren. Alleen vetten leveren meer kcal dan alcohol, namelijk 9 kcal per gram.

Fitness alcohol en de effecten

De extra calorieën die je uit alcohol haalt kunnen ertoe leiden dat je eerder uitkomt op een positieve energiebalans. Dit zal uiteindelijk kunnen leiden tot een toename in gewicht. Dus de kans is groot dat je dik wordt van alcohol. Hoeveel calorieën er per drankje zitten vind je hieronder:

  • bier 115 kcal per glas
  • rode wijn 123 kcal per glas van 150 ml
  • witte wijn 102 kcal per glas van 150 ml
  • rosé 105 kcal per glas van 150 ml
  • champagne 58 kcal per glas van 85 ml
  • wodka 87 kcal per glas van 35 ml
  • whisky 45 kcal

Wat kan je het beste drinken?

Op basis van bovenstaande lijstje kun je een afweging maken voor welk alcoholisch drankje je wilt kiezen. Rode wijn wordt vaak aanbevolen als minst slechte alcoholische drank, maar op basis van de hoeveelheid calorieën blijkt dat iets anders te liggen. Drink je om te genieten, neem dan dat glas rode wijn en geniet ervan. Tevens bevat rode wijn flavonoïden uit druivenvelletjes. Deze flavonoïden bevatten antioxidanten die weer een bijdrage leveren aan het LDL-cholesterol tegen aanvallen van vrije radicalen. Daarom hoor je regelmatig dat het drinken van 1 tot 2 glazen rode wijn per dag de kans op hart- en vaatziekten kan beperken.

Drink je om dronken te worden? Realiseer je dan dat je feitelijk zoveel mogelijk alcohol uit alcohol uit je glas in je bloedbaan wilt. Wanneer je een grote maaltijd hebt genuttigd en je maag vol zit, dan vertraagt dit de opname van alcohol uit je maagdarmkanaal. Hierdoor komt er minder alcohol in je bloedbaan terecht. Dus je wilt echt dronken worden van de alcohol? Drink dan niet op een volle maag.

Referenties

  1. Barnes, M.J., e.a. (2008). Acute alcohol consumption aggravates the decline in muscle performance following strenuous eccentric exercise. Journal of Science and Medicine in Sport. 13 (1): 189-193.
  2. Bean, A. (1997). Het complete handboek sportvoeding. London, A&C Black.
    Gavaler, J, S. (1998). Alcholic Beverages as Source of Estrogens. Alcohol Health & Research World. 22 (3): 220-227.
  3. Sierksma, A., e.a. (2004). Effect of moderate alcohol consumption on plasma dehydroepiandrosterone sulfate, testosterone, and estradiol levels in middle-aged men and postmenopausal women: a diet-controlled intervention study. Alcohol Clinical Exp. Res. 28 (5): 780-785.
WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Plaats een reactie