COACH LOGIN
chiazaad

Chiazaad, aanvulling of toevoeging?

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Toen ik vier jaar geleden de Mexicaanse staat Chiapas bezocht wist ik nog niet van het bestaan van chiazaden af en wist ik bovendien niet dat deze staat naar het zaadje was genoemd. Inmiddels zijn we met z’n allemaal helemaal dol geworden en ook helemaal dol op chiazaad.

Het is een superfood. En daar gaan we weer: zodra iets superfood wordt genoemd kun je je afvragen of het wel echt zo super is.

De staat Chiapas ontleent zijn naam dus aan chia, wat vettig betekent. Deze etymologische verwijzing is voor velen direct een reden om het zaad extra belangrijk te maken voor ons en voor oude volksstammen in Mexico, maar het vernoemen van een plaats naar een streekproduct hoeft niet direct te betekenen dat het product extreem gezond is. Daarover zullen ze het in Salzburg met me eens zijn.

Wie of wat chiazaad in korte tijd zo populair heeft gemaakt is me niet duidelijk, maar dat het populair is staat buiten kijf. Het is zelfs zo dat de extreem grote vraag naar chiazaad wereldwijd de prijs opdrijft, wat er voor zorgt dat chiazaad ongeveer zeven keer zo duur is als het wat betreft nutriënten gelijkwaardige lijnzaad.

Is chiazaad gezond

Maar is chia nou echt zo gezond? Absoluut, maar laten we niet overdrijven. De gezondheidsclaims van chiazaad zijn duidelijk: veel omega-3, calcium, vezels en eiwit. Als je het zaad vergelijkt met andere producten en je neemt de gangbare standaardmaat voor dit soort vergelijkingen, 100 gram, dan zijn de verschillen groot. Het probleem is echter dat er niemand op deze wereld rondloopt die elke dag 100 gram chiazaad neemt. 10 gram is al meer gangbaar gewicht, wat de claims met betrekking tot nutriënten direct wat nuanceert. Neem daarbij de prijs van het zaad in overweging en je zult je afvragen hoe super dit superfood is.

Veelzijdig

De keerzijde van de medaille is dat chiazaad bijzonder veelzijdig is en daarom te gebruiken is in veel gerechten. Superfoodies gebruiken het in pudding, als vervanger van ei, in crackers en andere bakproducten. Het zaad is glutenvrij en maar weinigen zijn allerigsch voor de bestanddelen. Het is daarom ook een veelgebruikte toevoeging in smoothies. Om de waarde toch nog even wat de vergroten.

voedingswaarde chiazaad

Gebruiken of niet gebruiken?

Het gebruik van chiazaad is afhankelijk van veel factoren. Je kunt het toevoegen aan je smoothie als je denkt dat je belangrijke voedingsstoffen mist, maar dan kun je je afvragen of je dat misschien ook op een andere manier kunt binnenkrijgen. Bijvoorbeeld door het eten van walnoten of het toevoegen van gemalen lijnzaad.

Chia smoothie
Chiazaad veelgebruikt in smoothies

Als je een keukenprins of -prinses bent dan is chiazaad er voor jou. Het veelzijdige karakter van chiazaad (je kunt het zelfs gebruiken als vervanger van ei) geeft je talloze mogelijkheden om het te gebruiken in veel recepten.

Misschien is dat wel de reden waarom het zo populair is: gezondheidsbewuste mensen die het zaad waarderen om zijn veelzijdigheid en het blijven prijzen om de voedingswaarde.

Over prijzen gesproken: als je denkt om je portemonnee is chiazaad voor jou een gewaagde keuze. Het zaad is in in vergelijking met gelijkwaardige producten (zoals lijnzaad) extreem veel duurder.

Conclusie

Chiazaad Body en FitshopHet belangrijkste van chiazaad, en alle superfoods, is dat het geen korte weg naar gezondheid is. Als je superfoods gebruikt omdat je wat mist in je dieet, moet je je druk om maken om je totale dieet in plaats van superfoods te nemen. Als je superfoods gebruikt omdat je je reeds gezonde dieet nog meer wilt verbeteren, dan is dat prima, maar vergeet nooit dat het toevoegen van iets aan je dieet de oplossing is voor overgewicht. Als dat laatste niet je probleem is, dan is chiazaad een gezonde keuze in je dieet. Omdat het veelzijdig en nutriënten is. Maar wel duur.

En het blijft tussen je tanden zitten. Een soort sesamzaad in het kwadraat.

Referenties

  • nl.wikipedia.org/wiki/Chia_(plant)
  • iamafoodie.nl/superfoods-deel-2-chia-zaden
  • en.wikipedia.org/wiki/Salvia_hispanica
WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Over Jelmer de Boer

Jelmer de Boer (1986) zal nooit claimen de sleutel tot gezondheid te kennen. In zijn blogs over voeding en gedrag probeert hij met flink wat cynisme de nodige nuance aan te brengen in hoe we over onze gezondheid denken. Jelmer is personal trainer en lifestylecoach en blogt op zijn eigen website www.jelmerdeboer.nl

Plaats een reactie