COACH LOGIN
soja

De voordelen van soja

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Wanneer je een vegetarisch dieet wilt volgen of gewoonweg je vlees producten wilt vervangen door plantaardige voedingsmiddelen is soja vaak een mooi alternatief. Soja, in de vorm van sojabonen, sojamelk of tofu kunnen prima fungeren als vleesvervangers. De oorsprong van deze producten is de sojaboon. In dit artikel lees je wat de voordelen zijn van sojaproducten als vleesvervanger en welke positieve effecten ze kunnen hebben op de algehele gezondheid.

Wat is soja

Soja is afkomstig van de sojabonen en is oorspronkelijk afkostig uit het Verre Oosten. Er zijn bewijzen dat in het jaar 2838 voor Christus de sojaboon al toegepast werd als voeding in het Chinese keizerrijk. Naast tarwe, rijst, gierst en gerst werd soja beschouwd als een van de 5 heilige gewassen. De voorbeelden van sojaproducten die geproduceerd worden met de sojaboon als basis zijn: sojaboter, sojamelk, sojaburgers en natuurlijk tofu.

Voordelen soja

De voordelen van soja als vleesvervanger zijn voornamelijk te wijten aan het feit dat het een bron van proteine is. Proteine, of eiwit, bevindt zich voornamelijk in vlees of zuivel producten. Wanneer je een vegetarier bent, of wellicht minder vlees wilt consumeren is soja een ideale vleesvervanger. Doordat het de volledige keten aan aminozuren bevat zijn soja eiwitten gelijk aan de eiwitten die je uit vlees kunt halen. Deze proteine kunnen het LDL cholesterol niveau aanzienlijk verlagen tot wel bijna 5 procent. Hierdoor kan de kans op hart- en vaatziekten verlaagd worden.

Naast de proteine zitten er ook andere voordelen in de sojaboon. Zo bevat deze peulvrucht veel ijzer in de vorm van ferritine. Verder bevat de sojaboon veel goede vetten in de vorm van omega 6 en omega 3 vetten.

Verder kan de sojaboon een preventieve werking hebben op osteoporose, oftewel afgenomen botmassa. Dit is een verschijnsel dat veelvuldig voorkomt bij ouderen, waardoor de kans op botbreuken vergroot wordt. Soja zou dit kunnen verhelpen door de aanwezigheid van isoflavonen in de boon. Deze isoflavonen zijn qua moleculen vergelijkbaar met oestrogeen. Oestrogeen is het vrouwelijk hormoon, dat ook een rol speelt bij de opbouw van botten. Wanneer men meer soja consumeert neemt de kans op botbreuken af, door een toegenomen hoeveelheid oestrogeen.

Kanker en soja

Diverse onderzoeken zouden hebben aangetoond dat de mannen die regelmatig soja eten een lagere kans hebben op een prostaatvergroting maar ook op prostaatkanker. De toediening van soja zou de verkalking in de aders voorkomen. Naast prostaatkanker, zou het consumeren van de sojaboon een positief effect kunnen hebben bij de voorkoming van borstkanker en specifieke vormen van darmkanker. Dit is een uitkomst waar wetenschappers verder naar aan het kijken zijn. Want de onderzoeken zijn gedaan in specifieke gebieden van Azie, waar de consumptie van soja in de vorm van tofu hoger ligt dan in westerse landen.

Naast de gunstige effecten uit dit onderzoek blijken uit andere onderzoeken dat soja een minder positief effect zou kunnen hebben op de gezondheid, met name op de schildklier. Door het consumeren van soja zou de schildklier minder goed kunnen functioneren en zou het bij vrouwen de vorming van borstkanker kunnen verergeren. Er is daarom nog veel onderzoek nodig om hier eenduidige conclusies in te trekken.

Voedingswaarde Soja Bonen per 100 gram

Voedingswaarde soja

Conclusie

De peulvrucht soja is een goede natuurlijke vleesvervanger die in verband wordt gebracht met andere gezondheidsvoordelen. Het bevat alle aminozuren die je ook in vlees kunt verwachten en is daarom een goed alternatief voor proteine. Alleen soja eten is niet aan te bevelen. Ook hier blijft het advies gelden dat een dieet alleen gebaseerd op soja nooit een gezond dieet zal zijn, dus variatie is aanbevolen. Qua hoeveelheid kun je rond de 20 tot 30 gram soja per dag consumeren zonder enige nadelige effecten. Dit kun je dan verdelen over 1 of 2 maaltijden.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

1 reactie

  1. Wouter op zegt:

    ”De peulvrucht soja is een goede natuurlijke vleesvervanger die in verband wordt gebracht met andere gezondheidsvoordelen. Het bevat alle aminozuren die je ook in vlees kunt verwachten en is daarom een goed alternatief voor proteine.” Correctie: het IS grotendeels proteine en dus NIET een vervanger.

    Nog een kanttekening: Er zijn ook genoeg onderzoeken waaruit blijkt dat soja helemaal niet zo gezond is:
    http://www.klassiek-homeopaat.info/soja-kanker-bord/

    Daarbij is veel soja genetisch gemanipuleerd om nog maar niet te spreken over allerlei vegetarische burgers/gehakt etc. op basis van soja waar ook nog enorm veel (bedenkelijke) toevoegingen in zitten.

    Mijn advies: eet er niet te veel van

Plaats een reactie