COACH LOGIN
energie nodig pak trap

“Energie nodig? Pak de trap in plaats van cola”

“Tien minuten traplopen geeft meer energie dan 50 mg cafeïne”. Dat is de conclusie van een nieuw onderzoek van de University of Georgia.

Traplopen of prik kopen?

Voor het onderzoek dat werd gepubliceerd in Physiology and Behavior vergeleken de onderzoekers de effecten van 10 minuten traplopen met het innemen van 50mg cafeïne, ongeveer de hoeveelheid in een blikje cola[1]. Deelnemers toonden weinig verschil in energie na het nemen van de cafeïne of een placebo. Het traplopen liet ze echter wel energieker voelen, hoewel dit effect slechts van korte duur was.

Aan het onderzoek namen studentes mee die naar eigen zeggen een chronisch slaaptekort hadden en minder dan 6,5 uur per nacht sliepen. Om het effect van de cafeïne, de placebo en het traplopen te testen, werden verbale en computergestuurde tests afgenomen. Geen van de methoden leverde een verbetering in geheugen of aandacht. Wel zorgde traplopen voor een kleine (tijdelijk) verhoging van motivatie voor werk.

Het onderzoek werd verricht om gezonde activiteiten op de werkvloer te onderzoeken. De meeste kantoren hebben immers trappen waar je altijd droog kunt blijven wat het weer betreft. Om ook droog onder de oksels op je aansluitende overleg te kunnen verschijnen, hielden ze het tempo traplopen ‘laag tot gematigd’. Ik kan me echter voorstellen dat 10 minuten traplopen op laag tempo al genoeg kan zijn om te plakken onder je kleding.

Ooit van koffie gehoord?

Dit is niet bepaald een bericht dat zal leiden tot langere wachttijden voor het trappenhuis dan voor de lift. Ik zie geen revolutie in kantoren wereldwijd. Die zou ik eerder zien gebeuren als wereldwijd de koffie-automaten uit kantoren werden verwijderd. Je weet wel, koffie, dat drankje met gemiddeld het dubbele aan cafeïne per kopje. Als je dan met cafeïne vergelijkt, doe het dan goed.

Je moet bovendien rekening mee houden met de mogelijkheid dat sommige van de studenten dagelijks al zoveel koffie dronken dat het halve kopje aan cafeïne weinig deed voor ze. Iets wat niet onvoorstelbaar is voor kantoorpersoneel. Mijn cafeïne inname was in ieder geval nooit zo groot als toen op kantoor ieder half uur een collega met het dienblad richting koffie-automaat vertrok.

Als je het dan wel vergelijkt met een blikje cola, geef de deelneemsters die cafeïne kregen dan ook meteen de suiker die in cola zit. Dat draagt immers bij aan de tijdelijk energyboost.

Deze kanttekeningen nemen natuurlijk niet weg dat iedere gelegenheid om te bewegen een goede gelegenheid is. Onlangs schreef ik nog over een ander onderzoek waaruit bleek dat tien minuten hardlopen al goed is voor het hart en vaatstelsel. Daarvoor werd echter wel op een hoge intensiteit en dus hoog tempo gelopen.

Gaat het om een tijdelijke stoot aan energie dan heb ik toch eerder de neiging naar m’n Senseo te lopen.

Referenties

  1. Derek D. Randolph, Patrick J. O’Connor. Stair walking is more energizing than low dose caffeine in sleep deprived young women. Physiology & Behavior, 2017; DOI: 10.1016/j.physbeh.2017.03.013

Over Kenneth Nwosu

Kenneth Nwosu is gecertificeerd fitness-docent, natural bodybuilder en heeft een achtergrond in oosterse vechtsporten als docent Ryukyu Kobujutsu (Japanse Krijgskunst). Als hoofdredacteur van FITsociety schrijft hij uitvoerig over alles met betrekking tot fitness, bodybuilding, voeding en supplementen. Als fitness fotograaf heeft hij honderden fitness fanaten in hun beste shape vastgelegd.

Plaats een reactie