COACH LOGIN
suiker en insuline

“Gemiddelde persoon eet 30 suikerklontjes per dag”

Uit onderzoek van het Diabetesfonds blijkt dat mensen gemiddeld 30 suikerklontjes per dag binnen krijgen.

‘Verborgen suikers’

Het Diabetesfonds vervolgt de strijd tegen suikers. Na de suiker-afkickkliniek publiceren ze nu gegevens van onderzoek waaruit blijkt dat mensen nog steeds niet goed doorhebben hoeveel suiker ze binnenkrijgen en uit welke bronnen.Het Diabetesfonds verkreeg deze informatie uit een onderzoek onder 1200 mensen.

Gemiddeld zou men zo’n 30 suikerklontjes per dag binnenkrijgen. Het dubbele van wat verantwoord zou zijn. Ik weet niet met welke maat suikerklontjes ze maten, maar uitgaande van 4 gram per klontje zou het dus gaan om 120 gram suikers per dag.

Maar liefst 84% van de mensen zou moeite hebben dit suikeroverschot te beperken, hoewel driekwart aangaf dit wel eens geprobeerd te hebben. De oplossing wordt door de mensen zelf vooral gezocht in het verminderen van de hoeveelheid toegevoegde suiker in producten.

De afspraken zoals die nu zijn gemaakt tussen de overheid en industrie zijn zo beperkt dat dit onvoldoende stimuleert tot de ontwikkeling van producten met minder suiker. Fabrikanten moeten meer verantwoordelijkheid nemen.’

– Hanneke Dessing

Het fonds gaat vanaf vandaag actievoeren met Ekoplaza. In vijf ‘minder suiker weken’ krijgen mensen tips en recepten.

Laat je niet verassen

Ik zou het natuurlijk toejuichen als de voedingsindustrie meer verantwoordelijkheid neemt en de hoeveelheid toegevoegde suikers in producten zou verlagen. Tot die tijd echter dien je vooral zelf verantwoordelijkheid te nemen voor wat je dagelijks binnen krijgt.

De ‘verborgen suikers’ worden omschreven als suikers in producten waarvan je niet direct zou verwachten dat deze suikers bevatten. Het is dus verstandig niet te gokken wat er in je voeding zit, maar dit te controleren. Suikers kunnen onder vele namen voorkomen, maar het loont wel deze te herkennen. Namen zoals maltose, dextrose, glucose en glucosefructos. Alles eindigend op -‘stroop’ mag je al snel tot suikers rekenen.

De makkelijkste manier om hier rekening mee te houden is door te kijken naar de hoeveelheid koolhydraten, specifiek onder het kopje ‘waarvan suikers’. Dat zegt echter niet dat deze suikers zijn toegevoegd. Of er suikers zijn toegevoegd vind je onder ingrediënten en hier hopen we in de toekomst dus steeds minder suikers aan te treffen. Om hier op aan te sluiten zal ik vandaag ook nog een apart artikel schrijven over de term “waarvan suikers” onder koolhydraten in de tabel met voedingswaarden.

Wil je weten of je teveel koolhydraten binnenkrijgt als goed startpunt om je suiker-inname te beoordelen, download dan de Online Coaching App van Fitsociety.nl waarin je op een makkelijke manier je voeding kunt bijhouden en meten.

De FITsociety app vind je in de App Store via deze link

De FITsociety app vind je in de Play Store via deze link

 

Over Kenneth Nwosu

Kenneth Nwosu is gecertificeerd fitness-docent, natural bodybuilder en heeft een achtergrond in oosterse vechtsporten als docent Ryukyu Kobujutsu (Japanse Krijgskunst). Als hoofdredacteur van FITsociety schrijft hij uitvoerig over alles met betrekking tot fitness, bodybuilding, voeding en supplementen. Als fitness fotograaf heeft hij honderden fitness fanaten in hun beste shape vastgelegd.

Plaats een reactie