COACH LOGIN
Water

Het belang van voldoende water

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Het belang van water wordt vaak in verband gebracht met vetverbranding. Maar zo heeft het naast een belangrijke rol bij het verbranden van vet ook nog meer belangrijke functies. Zo wordt vocht gebruikt bij elk metabolisch process in het lichaam. Een voorbeeld hiervan is de synthese van proteine. Tijdens dit process, dat ook wel bekend staat als eiwitshynthese gebruikt het lichaam de eiwitten, die vervolgens worden afgebroken in afzonderlijke aminozuren, welke weer op hun beurt getransporteerd worden naar de spieren en cellen waar het gebruikt kan worden om spiergroei te bevorderen. In dit artikel bekijken we het belang van H2O in het menselijk lichaam.

Vetverbranding

Zoals in de opening van dit artikel werd vermeld speelt water een belangrijke rol bij de vetverbranding. Indien het lichaam niet voldoende beschikking heeft over vocht gaat dat ten koste van het functioneren van een aantal organen. Zo kunnen de nieren niet goed werken en de lever gaat die rol overnemen voor een deel. Immers, de lever heeft een belangrijke rol bij het vetverbranden, bij het metaboilisch process. Indien de lever moet bijspringen om de nieren bij te staan kan het dus minder vet verbranden.

Een ander voorbeeld van hoe vocht en vloeistof kan bijdragen aan de vetverbranding heeft niets te maken met het functioneren van de organen. Maar wanneer je water drinkt voor een maaltijd krijg je eerder een voldaan gevoel. Dit voorkomt dat je meer gaat eten dan je lichaam nodig hebt. Hier is het feitelijk onjuist om te melden dat water bijdraagt aan de vetverbranding, maar het kan wel helpen om af te vallen of om op gewicht te blijven.

Spijsvertering

Een andere belangrijke rol van voldoende vocht in het menselijk lichaam is de rol bij de spijsvertering. Wanneer je calorie inname hoog zijn je organen actiever dan wanneer je calorie inname lager is. Hierdoor hebben ze meer vocht nodig om goed te functioneren. Daarom is voldoende water ontzettend belangrijk bij een goede spijsvertering.

Supplementen

Water speelt een belangrijke rol wanneer je supplementen gebruikt zoals creatine, proteine of multi-vitamine. Bij het gebruik van creatine nemen de spiercellen meer vocht op. Hierdoor ogen de spieren vaak al meteen groter. Indien je andere supplementen gebruikt worden deze vaak opgelost in water en is de opname vaak ook beter met voldoende vocht. Probeer trouwens al wel voldoende te drinken voordat je dorst begint te krijgen. Het krijgen van dorst is een signaal dat je lichaam een tekort heeft aan vocht en het lichaam kan dan al minder goed gaan functioneren.

Toxines

Het behoeft geen uitleg dat water ook het lichaam zal verlaten. Dit gebeurt grotendeels via de porieen, wanneer je zweet of via de urine. Het vocht dat het lichaam verlaat bevat ook toxines en andere afvalstoffen die je niet nodig hebt. Het zorgt er ook voor dat een teveel aan specifieke stoffen het lichaam verlaat. Stel je hebt een multi-vitamine met een te hoge dosis, dan zal een groot deel van deze multi-vitamine het lichaam verlaten via je urine.

Waterretentie

Een andere eigenschap van vocht in het lichaam komt in beeld wanneer je een hogere zoutinname krijgt. Doordat je meer zout inneemt zal het lichaam hierop reageren en meer vocht vasthouden. Om dit te voorkomen kun je je zout inname beperken, maar je kunt ook je waterinname verhogen. Het zout zal dan eerder het lichaam verlaten via urine en porieen waardoor je minder vocht vasthoudt. Dit is een fenomeen dat niet wenselijk is bij sporters die met hun lichaam op een podium willen staan, zoals bodybuilders en fitness modellen.

Hoeveel moet je drinken

Hierboven heb je kunnen lezen wat de voordelen zijn van voldoende H2O. Dit betekent niet dat je onverminderd veel vocht kunt opnemen. Er bestaat van alles een mogelijke overvloed, dus ook van water. Een situatie die daardoor kan ontstaan is watervergiftiging. Dit fenomeen ontstaat wanneer je teveel vocht opneemt en te weinig elektrolyten. Een teveel aan water kan leiden tot epileptische aanvallen, duizeligheid, opgezwollen gevoel, misselijkheid, braken en er zijn gevallen bekend dat het kan leiden tot de dood. Zo is er in 2005 een student bijna overleden doordat hij teveel water had gedronken. Dit was onderdeel van zijn ontgroening binnen een studentenvereniging.

Dus hoeveel water moet je drinken? Een ezelsbrug is 0,05 liter per droog lichaamsgewicht. Indien je deze regel aanhoudt neemt je vochtinname toe wanneer je groeit in lichaamsgewicht en neemt het af indien je gewicht afneemt.

Conclusie

Het belang van voldoende water in het lichaam is duidelijk. Het is datgene waar een groot deel van de menselijke cellen uit zijn gemaakt. Verder is het een transportmiddel in ons lichaam, dat zorgt dat alle belangrijke stoffen vervoerd worden naar de cellen in het lichaam. Daarnaast voert water alle afvalstoffen uit het lichaam, via de urine, poriƫn of via de longen. Het regelt verder ook de temperatuur. Indien je veel warmte produceert omdat je gaat sporten helpt het vocht voor verkoeling door de warmte af te voeren door te zweten.

Een overmatige inname van vocht is overigens ook weer niet goed. Teveel water kan leiden tot watervergiftiging.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Plaats een reactie