COACH LOGIN
high fructose corn syrup

High Fructose Corn Syrup

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

High Fructose Corn Syrup (HFCS) is de Engelstalige benaming voor Glucose-fructosestroop. HFCS wordt sinds de jaren 80 veel gebruikt als zoetstof in de voedselindustrie, maar nu wordt deze zoetstof helaas gezien als een van de mogelijke veroorzakers van zwaarlijvigheid (obesitas). Fructose valt onder de monosachariden, oftewel enkelvoudige koolhydraten.

Koolhydraten in Glucose-Fructosestroop

Eerst een korte beschrijving van verschillende koolhydraten die ook wel suikers of sachariden genoemd worden. Koolhydraten zijn de belangrijkste energie bronnen voor het lichaam en er zijn enkelvoudige en meervoudige koolhydraten.

Monosachariden zijn enkelvoudige koolhydraten en voorbeelden daarvan zijn:
Glucose (druivensuiker) (bloedsuiker)
Fructose (vruchtensuiker)
Galactose (te vinden in melkproducten)

Disachariden zijn een combinatie van 2 Monosachariden.
Sucrose (tafelsuiker) : Glucose + Fructose
Lactose (melksuiker) : Glucose + Galactose
Maltose (moutsuiker): Glucose + Glucose

Oligosachariden bestaan uit 3 tot 9 aan elkaar geschakelde suikermoleculen.
Inuline
Raffinose
Maltodextrines

Polysachariden zijn grote ketens van aaneen geschakelde suikermoleculen.
Zetmeel
Glycogeen
Voedingsvezels (fiber) (onverteerbare koolhydraten)

Een uitgebreide beschrijving van deze koolhydraten; in welke producten ze voorkomen en de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid ervan is te vinden op voedingscentrum.nl

Waarom zit er zoveel HFCS in ons eten?

De Amerikaanse overheid subsidieert de maïsproductie, waardoor boeren maïs kunnen produceren onder de kostprijs. Dit zorgt ervoor dat maïs op grote schaal geproduceerd wordt en er grote overschotten ontstaan, waardoor de prijs erg laag is. Door maïs te bewerken met zuren en enzymen kan er HFCS van gemaakt worden. HFCS bestaat voor 55% uit fructose en 45% glucose en is net zo zoet als sucrose (tafelsuiker) maar minder duur, waardoor veel grote softdrink producenten zoals Coca-Cola en Pepsi Cola deze zoetstof zijn gaan gebruiken.

Er worden op dit moment veel korte films gemaakt over de misstanden van de Amerikaanse voedselindustrie. De documentaires; King Corn en Food Inc geven de situaties goed weer en zijn interessant om te bekijken.

Nadelen Glucose-fructosestroop

Voor ons als consument zitten hier echter nadelen aan, omdat deze zoetstof een groot fructose (vruchtensuiker) gehalte bevat. Vroeger kregen wij fructose alleen binnen door fruit te eten maar nu bevatten heel veel bewerkte voedingsmiddelen HFCS. Ons lichaam is er niet op gebouwd om zo veel fructose te verteren en daarom wordt veel van deze stof opgeslagen als lichaamsvet. Een nieuwere ontdekking is dat HFCS er waarschijnlijk ook voor zorgt dat er minder verzadigdheids-hormonen (Leptin, Ghrelin) worden vrijgegeven. Deze hormonen zorgen voor een vol gevoel, waardoor er nu een grotere kans is tot overeten.

Producten die Glucose-fructosestroop

Let maar eens goed op en bekijk op voedseletiketten hoe vaak er Glucose-fructosestroop op staat vermeld. Deze stof is vooral te vinden in; frisdranken, jam, koekjes, cornflakes, yoghurt, salade dressings, en nog veel meer andere verwerkte producten.

Wat ook goed is om te weten is dat bijvoorbeeld in veel fruitsappen zoals appelsap ook een groot percentage uit (65%) fructose bestaat. Dit percentage is dus hoger dan de HFCS concentratie dat uit 55% fructose bestaat in veel frisdranken.

Conclusie

HFCS wordt gezien als één van de bijdragers aan de zwaarlijvigheid in Amerika. Veel producten die wij consumeren komen ook daar vandaan, dus het heeft ook betrekking op onze voedsel consumptie. Een advies is om de voedseletiketten goed te bekijken en wanneer er Glucose-fructosestroop op staat dan weet je dat het om HFCS gaat. Nu hoeft een product dat HFCS bevat uiteraard niet altijd heel slecht te zijn, maar als je iedere dag een aantal producten consumeert waarin deze zoetstof zit, dan krijg je toch een behoorlijke hoeveelheid fructose binnen. Het is altijd goed om voor verse producten te kiezen, omdat hier geen Glucose-fructosestroop in te vinden is.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

1 reactie

  1. Dat viel me een tijdje geleden inderdaad ook al op – met ontbijtkoek! Zelfs in de “minder suiker” variant zit nog behoorlijk veel HFCS…

Plaats een reactie