COACH LOGIN
kinderen-groenten-eten

Hoe je kinderen leert groenten te eten

Een professor in de voedingsleer geeft tips om kinderen te leren groenten te eten. Tip 1: ‘Begin tijdens de zwangerschap’.

“Alleen als je je groenten opeet”

Ouderschap biedt enkele klassieke uitdagingen zoals: “Hoe leer je te delen?”,  “Hoe maak je je kind weerbaar?” en “Hoe overleef je de puberteit?”. Van wat meer dagelijkse aard: “Hoe leer je je kind groenten te eten?”.

Boerenverstand zegt:”Laat ze et’n wat de pot scháft en zorg dat er groenten in die pot zit’n’. Klinkt logisch, maar misschien kan de wetenschap wat meer houvast bieden.

Richard Rosenkranz is een associate professor in voeding, diëtiek en gezondheid aan de Kansas State University. In een publicatie voor de site van de universiteit biedt hij ouders enkele adviezen om hun kinderen te leren groenten te eten [1].

Jong geleerd, oud gedaan

Als embryo en later als foetus krijgt een kind informatie over de omgeving. Moeders kunnen hiervan gebruik maken als het gaat om het ontwikkelen voor de smaak voor groenten.

Rozenkranz stelt op basis van onderzoek met zwangere knaagdieren dat smaak zich reeds in de baarmoeder begint te vormen. Uit onderzoek met zwangere vrouwen blijkt dat vrouwen die voeding met meer bittere chemische verbindingen eten (polyfenolen) kinderen baren die hier ontvankelijker voor zijn. Te denken valt hierbij aan groenten als spruitjes en boerenkool. Getest werd daarbij vooral hoe de kinderen voor het eerst op het eten van die groenten reageerden.

Niet opgeven maar voorbeeld geven

Kinderen zouden vooral kunnen leren door repetitie en variatie. Voor die repetitie is het van belang niet op te geven “zodra een kind fronst” bij het eten van bepaalde voeding. Belangrijker is of het kind bereid is om het te eten. Uiteindelijk zal die frons steeds kleiner worden.

Daarnaast zouden baby’s al vanaf 6 maanden kunnen vaststellen wat normale en abnormale voeding is. Hierbij letten ze vooral op wat de ouders eten. Als je eigen maaltijd er heel anders uitziet dan die van je baby dan is het misschien niet gek dat het kleine neusje wordt opgehaald. Nu snap ik dat je je 6 maanden oude baby gaan spareribs gaat voorschotelen, maar volgens Rosenkranz kan het wel helpen in ieder geval vergelijkbare groenten te eten als je kind. “Of sneaky je eigen maaltijd in privacy nuttigen en voor de vorm een wortel eten wanneer je baby kijkt”, denk ik dan.

Beginnen met zoetere groenten

Beginnen met zoetere groenten als wortels en mais is de volgende tip gezien over het algemeen iedereen van zoetigheid houdt.

Een andere voordeel van maiskorrels is bovendien dat het oppikken van de losse korrels een goede training is voor de fijne motoriek.

Spongebob effect

Eind vorig jaar schreef ik nog over een verbod op tekenfilmfiguren op de verpakking op ongezonde voeding. De voedingsindustrie die zo kindertjes hun snoephuisje in probeert te lokken. Ik wees er echter op dat ouders hier een grote rol in spelen omdat ze hun kinderen graag blij willen maken met dit soort producten. Je kunt je kind op deze manier echter ook ‘verleiden’ om gezonde voeding te eten. Win-win.

Rosenkranz stelt dan ook dat kinderen sneller geneigd zullen zijn hun groenten te eten wanneer deze zijn gesneden of gearrangeerd in de vorm van leuke gezichtjes of dieren.

Masterchef junior

Kinderen zouden al vanaf de peutertijd betrokken moeten worden bij de bereiding van voeding. Hun verantwoordelijkheden in de keuken zouden hierbij met ze mee moeten groeien. Hiervoor verwijst Rosenkranz naar onderzoek waaruit een direct verband blijkt tussen de mate waarin iemand zelf voeding bereidt en de mate waarin die persoon groenten eet. Ook meehelpen kiezen van de groenten in de winkel kan hierbij helpen, of liever, nog helpen verbouwen. Niet iedereen heeft echter een groentetuin.

‘Snackgroente’ voor tieners

Het eten van groenten neemt blijkbaar af naarmate kinderen ouder worden met een dieptepunt in de pubertijd. Rosenkranz’ oplossing hiervoor is het snackable maken van groenten.

one way to increase teenagers’ vegetable consumption is to provide fully prepared vegetables in easy-to-access places. For example, parents could make sure a vegetable tray with dip is sitting on the counter when teens come home from school, or they could have a grab-and-go vegetable conspicuously placed in the refrigerator.

‘Minder Hollands’

Nee, de Amerikaanse hoofddocent is niet specifiek op Nederland in gegaan. Die laatste tip is van mij persoonlijk.

Groenten kan je op veel verschillende manieren eten. Ik had vroeger ook zo’n typische hekel aan spruitjes. Nu niet meer. Niet omdat ik ze heb leren eten, maar omdat ik ze heb leren bereiden. En dat geldt ook voor een aantal andere groenten. Vroegâh kreeg ik hele spruiten op m’n bord met een beetje zout en peper, wat aardappels met jus en een gehaktbal. Dat hoef je me nog steeds niet voor te schotelen. In kleinere stukken in een lekkere ovenschotel echter is een ander verhaal. Lust je kind geen spruitjes, of lust je kind jouw spruitjes niet?

Bovendien is er tegenwoordig wel meer variatie aan groenten in de winkels waardoor de enige beperking je eigen creativiteit is. Volgens de reclames is zelfs stamppot niet meer wat het geweest is. Tenminste, als we dat irritante kind dat thuis nooit te eten krijgt, mogen geloven. Neem je kind mee naar de winkel en ga gezellig op groenten-jacht.

Referenties:

  1. k-state.edu/media/newsreleases/2017-02/kidsandveggies2617.html

Over Kenneth Nwosu

Kenneth Nwosu is gecertificeerd fitness-docent, natural bodybuilder en heeft een achtergrond in oosterse vechtsporten als docent Ryukyu Kobujutsu (Japanse Krijgskunst). Als hoofdredacteur van FITsociety schrijft hij uitvoerig over alles met betrekking tot fitness, bodybuilding, voeding en supplementen. Als fitness fotograaf heeft hij honderden fitness fanaten in hun beste shape vastgelegd.

Plaats een reactie