COACH LOGIN
magere kwark

Magere kwark gezond bij fitness en afvallen?

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Het belang van eiwitten is in verschillende artikelen reeds onderschreven. Verschillende bronnen van goede eiwitten kunnen zijn, vlees, vis, gevogelte, maar ook magere kwark. Kwark is een soort kaas. Het stadium voordat kaas als jong bestempelt wordt is het kwark. Melk wordt verzuurd met melkzuurbacteriën. Vervolgens wordt er stremsel toegevoegd en na een 24 uur stremmen en verzuren ontstaat de kwark. Simpelweg is kwark niets anders dan zure melk die werd verwarmd en daarna is uitgelekt. Maar waarom is magere kwark gezond?

Magere Kwark

Zoals aangegeven is magere kwark een goede bron van eiwitten. Wanneer je naar de voedingswaardetabel kijkt dan zie je dat magere kwark ruim 10 gram eiwitten bevat, per 100 gram. Voor iemand die sport en aan krachttraining doet is dat een erg aangename hoeveelheid. Daarnaast bevat kwark een andere vorm eiwit. Er zijn in melk in principe 2 soorten eiwit te vinden: whey en caseïne. Kwark bevat veel langzaam verterende caseïne eiwitten. Dat is ideaal voor het slapen gaan, omdat de caseine gedurende je slaap langzaam wordt opgenomen en dus tijdens het herstel je lichaam voorziet van voldoende bouwstoffen. Let wel op, dat wanneer je zuivelproducten neemt voordat je gaat slapen je wel goed je tanden poetst. Speekseleiwitten hebben geen gunstig effect op je tanden en kunnen tanderosie veroorzaken.

voedingswaarde magere kwark

Voordelen magere kwark

Samenvattend kunnen we een aantal voordelen opnoemen van kwark. Naast het feit dat het een goede bron van eiwitten is, heeft het nog een paar andere voordelen. Hieronder noemen we nog een paar voordelen op van kwark:

  • Zuivel versterkt de botten
  • Magere kwark is een goedkope bron eiwitten
  • Door kwark raak je snel verzadigd
  • Het is makkelijk te eten
  • Kwark is een gezond toetje in combinatie met vruchten

Kwark lekker maken

Omdat magere kwark naturel vrij droog is en moeilijk weg te krijgen, zeker als je het elke dag voor het slapen gaan wilt eten, zijn er een paar zaken die je kunt doen om de kwark lekker te maken. Het zijn vrij eenvoudige tips waarmee je niet op hoeft te zien naar die 500 gram berg van zuivel.

  • Ingevroren aardbeien toevoegen met ijs. Blenden en een klein beetje water toevoegen. Op die manier krijg je een lekkere aardbeien kwark shake.
  • Banaan in stukjes snijden en in de kwark mengen.
  • Kaneelpoeder in de kwark mengen. Kaneel versterkt de werking van insuline in de spiercel
WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

3 reacties

  1. Je kan het ook in je shakebeker doen. Mengen met water en suikervrije limo. En schudden heb je een yogi drankje waardoor je makelijk veel weg drink voor slapen.

  2. Bij de AH hebben ze een versie ( van de Zaanse Hoeve) die is gemengd met yoghurt. Bevat meer eiwit dan de versie zonder yoghurt, zeker zo goedkoop en is zó, zonder iets extra’s, te eten. Eventueel een klein beetje sinaasappelsap toevoegen voor de smaak en/of nóg betere consistentie.

Plaats een reactie