COACH LOGIN

Minions en prinsessen verbod

Vandaag twee berichten over het verbieden van reclames op en voor ongezonde voeding voor kinderen. 

Minion koekjes asset-568320

De minions zijn eindelijk door de mand gevallen. Iemand heeft zich opeens bedacht dat deze grappige, schattige figuurtjes feitelijk uit zijn op wereld dominantie. Geen goede voorbeeldfiguren dus voor onze kids.

Maar wat is er nu mis met de figuren uit Frozen? Blijkbaar betreft het hier geen inhoudelijk waardeoordeel, maar een principekwestie. Figuren uit tekenfilms dienen hun plaats te weten. Op het grote doek, tv’s en tablets. Niet op de verpakking van koekjes en toetjes[1].

Toevallig heb ik vandaag mijn kleindochter op bezoek en stond het jeugdjournaal aan toen het nieuws voorbijkwam. Zij had nog geen idee van de consequenties van dit bericht. Weg zijn al die vrolijk ogende verpakkingen die weer instant memories oproepen naar die leuke film die je zo gezellig met je ouders gezien hebt.

Die ouders zelf vinden het nog veel erger. Hoeveel tijd gaat dit hen nu extra kosten? Nu moet je in de supermarkt daadwerkelijk een inhoudelijke overweging maken welk product je koopt. Hoeveel makkelijker was het om gewoon het toetje te kopen met je kinds favoriete tekenfilmfiguur? Daarvan hoefde je je kind vervolgens ook niet te overtuigen om het te eten. In mijn jonge-pappa-tijd waren het Shrek en Donkey die ervoor zorgden dat de lunch letterlijk als zoete koek naar binnen ging.

Dat eerste snoepje

Als dit verbod werkt in het verbeteren van de eetgewoontes dan is dat volgens mij vooral doordat de ouders andere keuzes maken, niet de kinderen zelf. Het zijn in mijn ervaring de ouders die hier gevoelig voor zijn. Zoals gezegd, een makkelijke keuze om je kind te verkopen, maar ook een manier om dat blije moment van het kijken naar een film te herbeleven. Alles om onze kids gelukkig te maken.

Kinderen willen echter wat ze gewend zijn en wat ze gewend zijn dat bepaal jij als ouder. Als je je kinderen nooit meeneemt naar de MacDonalds, dan weten ze simpelweg niet wat ze missen. Dan hoef je dus ook geen reclames voor fastfood gericht op kinderen te verbieden zoals dat net in Schotland is gebeurd [2]. Het zegt ze simpelweg niets. server

Natuurlijk kan dat lastiger zijn met verpakkingen op snoepgoed van hun favoriete tekenfilmfiguur. Vooral als je kinderen mee zijn naar de winkel en gaan zeuren om een pak ijsjes. IJsjes waar een of andere prinses op staat die jou helemaal niets zegt. Niet racistisch bedoel, maar al die prinsessen lijken op elkaar. In die gevallen komt het neer op “parenting 101”. Simpel gesteld: Als je de eerste 100 keer dat je kind om iets vraagt in de winkel, gewoon “nee” zegt, dan bespaar je daarmee de volgende 10.000 vragen om snoep, ijs, speelgoed en alles waar een minion op geplakt kan worden. Natuurlijk is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Vooral onder de Europese jongetjes blijkt “nee is nee” een moeilijk principe om uit te leggen[3].

Referenties:

  1. nu.nl/eten-en-drinken/4362134/reclame-voeding-gericht-jonge-kinderen-aangescherpt.html
  2. scotsman.com/news/junk-food-advertising-ban-aims-to-tackle-childhood-obesity-1-4311811
  3. metronieuws.nl/nieuws/buitenland/2016/11/25-van-de-europeanen-seks-zonder-echt-verzet-oke

 

Over Kenneth Nwosu

Kenneth Nwosu is gecertificeerd fitness-docent, natural bodybuilder en heeft een achtergrond in oosterse vechtsporten als docent Ryukyu Kobujutsu (Japanse Krijgskunst). Als hoofdredacteur van FITsociety schrijft hij uitvoerig over alles met betrekking tot fitness, bodybuilding, voeding en supplementen. Als fitness fotograaf heeft hij honderden fitness fanaten in hun beste shape vastgelegd.

Plaats een reactie