COACH LOGIN
superfoods

Superfoods: de lijst van 24 gezonde superfood

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Superfood is een verzamelnaam voor een aantal eetbare planten en vruchten die essentiële voedingsstoffen en vezels bevatten. Superfood is rijk aan vitaminen, mineralen, antioxidanten, proteïne, enzymen, vetzuren en aminozuren. Veel Superfood hebben positief effect op je gezondheid en kunnen ook een gunstige werking hebben op specifieke gezondheidsproblemen zoals diabetes, hart- en vaatziekten of zelfs kanker. Het toevoegen van Superfood aan je eetpatroon is bevorderend voor een gezonde levensstijl en zorgt voor extra energie.

Waarom Superfood

Superfood zorgt ervoor dat we betere voeding binnen krijgen ook al eten we minder. De schommelingen in ons bloedsuikerspiegel door ‘normaal’ eten maakt ons alleen maar hongeriger. Met Superfood kan je minder eten en toch een verzadigd gevoel hebben. Dit zorgt ervoor dat je gemakkelijker af kan vallen en een gezond gewicht kan bereiken.

De 24 gezondste Superfoods

Superfood bevorderen een gezonde levensstijl en zouden dus deel uit moeten maken van ons dagelijks voedingspatroon. De exacte werking en voordelen van verschillende Superfoods hebben we voor je op een rij gezet.

Super Granen en zaden

1. Volkoren granen
Het eten van volkoren granen zoals rijst, gerst, tarwe en haver bevorderd de spijsvertering. Daarnaast zorgt het voor een verminderde kans op darmkanker en is goed tegen de hoge bloeddruk.

2. Venkelzaden
Deze zaden worden al 4000 jaren gebruikt om je lichaam te reinigen en te detoxen. De venkelzaden zorgen ervoor dat je een minder opgeblazen gevoel hebt.

3. Chia Zaadjes
Chia zaadjes zijn een echte gezondheidsbooster, ze geven je extra energie. Chia zaadjes is een bron van vitamines en mineralen en bevat meer omega-3 dan alle overige superfoods. Daarnaast brengen Chia zaadjes je bloedsuikerspiegel in balans waardoor je minder zin hebt in zoet eten.

4. Linzen
Linzen bevatten weinig vet en veel vezels, dit helpt de bloedsuikerspiegel op pijl te brengen.

5. Hennepzaad
Hennepzaad is rijk aan vezels, omega-3 vetzuren en eiwitten. Hennepzaad is goed voor je gewrichten en voor je geheugen.

SuperVis

6. Vette Vis
Vette vis zoals makreel, sardines, zalm en forel bevat veel omega-3 vetzuren. De omega-3 vetzuren vermindert de kans op hart- en vaatziekten.

7. Tonijn
Tonijn bevat veel omega-3 en eiwitten, daarnaast bevat tonijn weinig vet. Een hele gezonde vis die helpt bij de cholesterol en het bestrijden van hart- en vaatziekten.

SuperFruit

8. Citrusvruchten
Citrusvruchten bevatten veel vitamines en zorgen voor een sterker immuunsysteem. Citrusvruchten helpen bij voorkomen van griep, infecties en verkoudheid.

9. Granaatappel
Een granaatappel bevat een hoge concentratie antioxidanten, vezels en vitamine C. De granaatappel heeft het meeste antioxidanten van alle bessen. Granaatappel verminderd een hoge bloeddruk en helpt tegen infecties.

10. Bananen
Bananen zitten vol met kalium, dit bevorderd de hart-, orgaan- en weefselfunctie. Daarnaast bevatten ze koolhydraten waardoor ze perfect zijn na een zware training en je lichaam extra energie nodig heeft.

11. Bosbessen
Bosbessen zitten vol met antioxidanten en zijn vooral erg goed voor de ontwikkeling van de hersenen en het fit houden van je mentale bewustzijn.

12. Goji Bessen
Goji bessen zijn zeer voedzame bessen, ze bevatten veel vitamines en mineralen. Deze Goji bessen helpen bij het afvallen, acne en andere huidproblemen.

SuperGroentes

13. Groentes uit de zee
Zoals Zeewier en Algen, deze groentes uit de zee bevatten veel vezels, proteïne, omega-zuren en is goed voor je bloedsomloop.

14. Spinazie
Spinazie bevat veel eiwit, vezels en ijzer waardoor je sneller een vol gevoel hebt en een hogere weerstand krijgt.

15. Tomaten
Tomaten zijn laag in calorieën en rijk aan vitaminen en antioxidanten. Tomaten zorgen voor een goed afweersysteem tegen ziektes zoals kanker of diabetes.

16. Avocado
Avocado’s bevatten veel omega-9, dit zorgt voor een lagere bloeddruk en gaat aderverkalking tegen.

17. Rode kool
Rode kool heeft een hoge voedingswaarde en bevat een gezonde dosis vitamines, mineralen. Rode kool heeft een grote hoeveelheid vitamine C, hierdoor bevat het thiocyanaat, dit is een stof die een antibiotische werking heeft.
Noten

18. Amandelen
Amandelen helpen bij het verlagen van een hoge cholesterol. Amandelen moet je echter wel eten met mate want deze noten bevatten redelijk wat calorieën.

19. Bonen
Alle bonen en peulvruchten zitten vol vezels. De hoge concentratie vezels zorgt voor een gezonde stoelgang en hebben een positief effect op je cholesterol.

Overige superfoods

20. Sweet patatoes
Zoete aardappelen zijn erg gezond door het hoge vezelniveau en bevat veel vitamine A en C.

21. Pure chocolade
Pure chocolade bevat veel cacao en cacao is rijk aan flavonoïde. Flavonoïde is essentieel voor de stofwisseling van Vitamine C wat zorgt voor een gezond hart.

22. Olijfolie
Olijfolie bevat gezonde verzadigde vetten, deze vetten zorgen goed voor de hart- en bloedvaten en zorgen ook voor de gezondheid van je hersenen.

23. Knoflook
Knoflook bevat een zwavel bevattende stof: allicine. Allicine zorgt voor een sterker immuunsysteem en wordt al sinds mensenheugenis gebruikt als medicijn voor allerlei infecties en voor het omlaag brengen van je cholesterolspiegel

24. Basilicum
Basilicum zit vol met vitamine A, C en K wat bijdraagt aan een goede weerstand en het voorkomt infecties.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

1 reactie

  1. Sophia Jager op zegt:

    Ik mis bijv. rauwe cacao boter of moerbeien! Deze zijn ook geweldig. En natuurlijk de supergroente Broccoli 🙂 Voor echte sporter een geweldige bron van Vitamines!

    Natuurlijk is het eten van superfoods zelf niet genoeg is, het lijkt me verstandiger om het te combineren met een gedragsverandering: bijv. minder ongezonde vetten eten / of regelmatig in de zon.

Plaats een reactie