COACH LOGIN
vitaminen spiergroei

Vitaminen en mineralen voor spiergroei

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Vitaminen en mineralen zijn noodzakelijk voor de algehele gezondheid. Ze kunnen, met uitzondering van vitamine D,  niet door het lichaam worden aangemaakt. Het is dus belangrijk voldoende vitamine en mineralen binnen te krijgen via voeding en eventueel suppletie…het hele jaar door.

Vitaminen en mineralen voor spiergroei

Vitaminen en mineralen werken als catalysator bij veel processen in het lichaam. De processen die nodig zijn voor spierherstel hebben hierbij geen prioriteit (zoals bijvoorbeeld hersenfuncties). Hierdoor moeten belangrijke voedingstoffen zoals  vitaminen en mineralen voldoende aanwezig zijn om aan al deze eerste behoeften te voldoen en hierna ook nog bij te dragen aan spiergroei. In onze normale dagelijkse voeding krijgen we al een groot deel van de benodigde vitaminen binnen. Dit is echter nooit in de ideale exacte verdeling over de verschillende vitaminen en mineralen. Vandaar dat zeer eenzijdige diëten ongezond kunnen zijn als het tekort aan ontbrekende vitaminen en mineralen niet wordt aangevuld.

Alle vitaminen en mineralen zijn belangrijk. Er zijn er echter sommigen die rechtstreeks en indirect bijdragen aan spiergroei. Deze zullen we hieronder nader bespreken. Hierbij zullen we ons beperken tot de aan spiergroei gerelateerde effecten.

Vitaminen voor spiergroei

Er zijn dertien vitamines waarvan er vier in vet oplosbaar zijn en negen in water. De vetoplosbare vitamines zitten vooral in het vet van voeding.  Dit zijn: vitamine A, vitamine D, vitamine E en vitamine K.   De wateroplosbare vitamines  zitten juist in het vocht  van voeding:   B1, B2, B3, B5, B6, B8, B11 (foliumzuur) en B12 en vitamine C.

(Vita=leven, Amine=stikstof bevattende verbinding. Niet alle vitaminen bevatten stikstof . Hier kwam men echter pas achter toen de naam al gegeven was.)

Vitamine A (Retinol)

Betrokken bij celopbouw en voorkomt infecties aan slijmvlies. Zal niet direct veel bijdragen aan spiergroei, maar wel helpen voorkomen dat je door een blessure een maand niets kan doen.

Vitamine B1 (Thiamine)

  • Vitamine B bevordert spierherstel en vermindert vermoeidheid.
  • Betrokken bij eiwitsynthese (weefselopbouw) en koolhydraatsynthese (energieverbranding).
  • Zorgt voor vermoeidheid en (gevoel van) zwakte

Vitamine B2 (Ribofavine)

  • Helpt bij eiwitsynthese en koolhydraatsynthese.
  • Zorgt voor vermoeidheid en (gevoel van) zwakte.

Vitamine B6 (Pyridoxine)

  • Bevordert celopbouw.

Vitamine B12

  • Bevordert samen met B6 celopbouw.

Vitamine C (Ascorbinezuur)

  • Aanmaak rode bloedcellen, weefsel opbouw, hormoonproductie, afweersysteem.

Mineralen voor spiergroei

Calcium

  • Draagt bij aan botopbouw en tanden.
  • Voorkomt krampen en spierpijn.

Chroom

  • Reguleren bloedsuikerspiegel.
  • Betrokken bij koolhydraatsynthese.

Fosfor

  • Bevordert groei
  • Energievoorziening
  • Draagt bij aan glucose opname

Jodium

  • Werkt in schilklier mee aan behouden van energieniveau.
  • Bevordert opname van koolhydraten. Werkt ontstekingsremmend.

Ijzer

  • Noodzakelijk voor zuurstof en koolzuur transport en energieproductie.
  • Onderdeel van antioxidant systeem.

Kalium

  • Reguleren bloedsuikerspiegel.
  • Regulerendraagt hartritme.
  • Noodzakelijk voor vochthuishouding.
  • Celtransport van voedingstoffen en afvalproducten.

Magnesium

  • Versterkt botten en tanden,  draagt bij aan hartspieren en zenuwstelsel.
  • Noodzakelijk voor energieproductie.
  • Betrokken bij de aanmaak van hormonen.
  • Ontspant spieren.
  • Betrokken bij de aanmaak van hormonen.

Mangaan

  • Opbouw van gezonde botten en kraakbeen.
  • Draagt bij aan koolhydraatsynthese.
  • Onderdeel van insulineproductie.
  • Vermindert celbeschadiging.
  • Betrokken bij hormoonproductie.
  • Betrokken bij insulineproductie.

Natrium / zout

  • Controleert het vochtniveau van je lichaam!
  • Reguleert het samentrekken van de spieren.

Vanadium

  • Betrokken bij glucose- en vetstofwisseling
  • Zorgt voor verhouding van kalium en natrium

Zink

  • Bevordert constante energie
  • Betrokken bij koolhydraatstofwisseling
  • Belangrijk voor groei en genezing
  • Betrokken bij productie van diverse hormonen, waaronder insuline
  • Betrokken bij koolhydraatstofwisseling.
  • Energievoorziening
WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Over Kenneth Nwosu

Kenneth Nwosu is gecertificeerd fitness-docent, natural bodybuilder en docent Ryukyu Kobujutsu (Japanse Krijgskunst). Als hoofdredacteur van FITsociety schrijft hij uitvoerig over alles met betrekking tot fitness, bodybuilding, voeding en supplementen.

Plaats een reactie