COACH LOGIN
voedingssupplementen pillen

Voedingssupplementen: Voedsel in Pilvorm

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Voedingssupplementen zijn niet geschikt voor iedereen, maar vooral oudere volwassenen en sporters kunnen baat hebben bij het gebruik van bepaalde voedingssupplementen. De meest recente voedingsrichtlijnen die in Amerika zjn uitgebracht maken het heel duidelijk dat jouw voedingsbehoeften voornamelijk uit je voeding moet komen.

Voor sommige mensen zijn supplementen heel geschikt om de voedingsstoffen binnen te krijgen die ze anders missen. Maar voor je nu gaat winkelen, laten we eerst op een rijtje zetten wat supplementen wel en niet voor je doen.

Voedingssupplementen en natuurlijke voedingsmiddelen

Voedingssupplementen zijn niet bedoeld als vervanger voor voeding omdat ze niet alle voedingsstoffen en voordelen van natuurlijke voedingsmiddelen, zoals fruit en groenten, kunnen vervangen. Afhankelijk van jouw situatie en voedingsgewoonten kunnen voedingssupplementen de kosten niet waard zijn.

Natuurlijke biologische voedingsmiddelen bieden drie grote voordelen die voedingssupplementen niet bieden:

Hogere voedingswaarde

Natuurlijke voedingsmiddelen zijn complex, wat inhoudt dat ze een variëteit bevatten van de micronutriënten (vitamines, mineralen, sporenelementen) die je lichaam nodig heeft, niet slechts eentje.

Een sinaasappel bevat bijvoorbeeld naast vitamine C ook bètacaroteen, calcium en andere voedingsmiddelen. Een vitamine C supplement bevat deze micronutriënten niet.

Essentiële voedingsvezels

Natuurlijke voedingsmiddelen – als volledige granen, groenten en peulvruchten – bevatten voedingsvezels. De meeste voedingsmiddelen die veel voedingsvezels bevatten, staan ook bol van de andere essentiële voedingsstoffen.

Voedingsvezels kunnen, als onderdeel van gezonde eetgewoonten, helpen om bepaalde ziekten te voorkomen, zoals diabetes type 2 en hartziekten, en kan ook helpen tegen constipatie.

Beschermende voedingsstoffen

Natuurlijke voedingsmiddelen bevatten ook andere voedingsstoffen die belangrijk zijn voor een goede gezondheid. Fruit en groenten bevatten bijvoorbeeld van nature voorkomende voedingsstoffen genaamd fytochemische stoffen, die je kunnen beschermen tegen kanker, hartziekten, diabetes en hoge bloeddruk.

Veel natuurlijke voedingsmiddelen zitten ook vol antioxidanten, wat voedingsstoffen zijn die het proces van oxidatie vertragen, een natuurlijk proces dat leidt tot schade aan cellen en weefsel.

Wie heeft er baat bij het gebruik van voedingssupplementen?

Wanneer je over het algemeen gezond en gevarieerd voedsel eet, inclusief fruit, groenten, hele granen, peulvruchten, magere melkproducten, mager vlees en vis, dan heb je waarschijnlijk geen voedingssupplementen nodig.

De voedingsrichtlijnen raden echter voedingssupplementen – of verrijkte voedingsmiddelen – in de volgende situaties aan:

  • vrouwen die zwanger willen worden wordt aangeraden om 400 microgram foliumzuur uit verrijkte voedingsmiddelen of voedingssupplementen te halen, als aanvulling op het eten van voedsel dat van nature foliumzuur bevat.
  • vrouwen die al zwanger zijn wordt aangeraden om een prenataal vitaminesupplement met ijzer of een apart ijzersupplement te nemen.
  • volwassenen van 50 jaar of ouder kunnen het beste voeding eten wat is verrijkt met vitamine B12, zoals verrijkte ontbijtgranen, of een multi-vitamine supplement wat B12 bevat nemen, of een apart B12 supplement nemen.

Het kan ook nodig zijn om voedingssupplementen te nemen wanneer je:

  • niet goed eet, of minder dan 1600 calorieën per dag eet
  • veganist of vegetariër bent die een beperkt aantal voedingsmiddelen eet
  • vrouw bent die last heeft van hevig bloedverlies tijdens je menstruatie

een medische probleem hebt die invloed heeft op hoe jouw lichaam voedingsstoffen opneemt of gebruikt, zoals chronische diarree, voedselallergieën, voedselintolerantie of een ziekte aan de lever, galblaas, ingewanden of de alvleesklier.

een operatie aan je spijsverteringsstelsel hebt gehad en niet in staat bent om voedingsstoffen goed op te nemen

Overleg met je huisarts of een diëtist welke voedingssupplementen in welke doseringen voor jou geschikt zijn. Vraag ook naar eventuele bijwerkingen en of ze geen problemen opleveren met eventuele andere medicatie die je neemt.

De keuze voor en het gebruik van voedingssupplementen

Besluit je een vitamine of mineralen supplement te nemen, houd dan deze punten in gedachten:

Lees het etiket

Lees etiketten zorgvuldig. Productetiketten vertellen je wat de actieve ingrediënten zijn, welke voedingsstoffen in het product zitten, de hoeveelheid die je moet nemen – bijvoorbeeld capsules, pakje of theelepel – en de hoeveelheid voedingsstoffen per aangeraden hoeveelheid.

Vermijd megadoseringen

Over het algemeen kun je het best een multi-vitamine/mineralen supplement nemen dat ongeveer 100 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) van alle vitamines en mineralen bevat, in plaats van een soort die bijvoorbeeld 500% van de ADH van één vitamine bevat en maar 20% van de ADH van een andere vitamine.

De enige uitzondering is calcium. Je zult wel zien dat supplementen die calcium bevatten niet de volle 100% van de ADH voor calcium bevatten. Als ze dat wel deden, dan waren de pillen te groot om door te slikken, en werden ze niet opgenomen.

Let op de verloopdatum

Voedingssupplementen kunnen na een tijdje hun effectiviteit verliezen, speciaal in een heet en vochtig klimaat. Heeft een supplement heen verloopdatum, koop het dan niet. Zijn de supplementen, die je in huis hebt, verlopen, gooi ze dan weg.

Let op wat je eet

Vitamines en mineralen worden steeds vaker toegevoegd aan allerlei voedingsmiddelen, inclusief ontbijtgranen en drankjes. Neem je ook voedingssupplementen, dan loop je de kans dat je van sommige voedingsstoffen meer binnenkrijgt dan je je realiseert.

Wanneer je meer binnenkrijgt dan je nodig hebt is duur en kan de kans op neveneffecten vergroten. Te veel ijzer, bijvoorbeeld, kan misselijkheid en overgeven veroorzaken, en kan je lever en andere organen beschadigen.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Plaats een reactie