Voordelen Glutamine

Glutamine is te vinden in zowel plantaardige als dierlijke eiwitten zoals rundvlees, varkensvlees, kip, kalkoen, kwark, yoghurt, melk, kaas, eieren soja, tonijn, zalm en ook in tofoe.

WERKT GLUTAMINE ECHT?

Naast de voornaamste bron van glutamine, namelijk je dagelijkse voeding, zijn er ook glutamine supplementen beschikbaar. Deze supplementen kun je kopen in verschillende vormen zoals; poeder, tabletten, maar ook in een vloeibare vorm. Bepaalde medische condities zoals blessures, operaties, infecties en langere perioden van stress kunnen zorgen voor een lagere gehalte. In deze gevallen zou er voor een supplement gekozen kunnen worden. Om van glutaminezuur glutamine te maken heeft het lichaam vitamine B3 (niacin) nodig. Om glutaminezuur te maken heeft het lichaam weer vitamine B6 nodig. Een teveel wordt door middel van voedsel eigenlijk nooit bereikt. Alleen een hoge inname van supplementen zal kunnen zorgen voor hoge waardes. Al is er nog weinig bekend over de bijwerkingen voor het lichaam.

Over de werking van glutamine supplementen bestaat erg veel onduidelijkheid. Er zijn verschillende onderzoeken uitgevoerd waaruit blijkt dat suppletie met glutamine nagenoeg geen significante meerwaarde biedt voor krachttraining doeleinden. Het onderzoek dat ons het meeste aanspreekt is verricht onder 31 jonge mannen in een leeftijd van 18 tot 24 jaar. Deze werden onderverdeeld in 2 groepen, waarbij 1 groep dagelijks 0,9 gram glutamine per kg vetvrije spiermassa kreeg toegediend en de andere groep een placebo. De glutamine werd oraal toegediend wat in sommige gevallen tot 45 gram per dag neerkwam.

Na een periode van 6 weken, waarbij beiden groepen aan krachttraining activiteiten werden blootgesteld zoals o.a.  1RM bankdrukken en 1RM squat, werden de verschillen tussen beide groepen gemeten. Er bleek dat er geen significant verschil was tussen de groep die de glutamine kreeg toegediend en de placebo groep. Er was wel een kleine verbetering zichtbaar in de 1RM squat en in de vetvrije spiermassa bij de groep die de glutamine kreeg toegediend, maar de verschillen waren dusdanig laag dat deze niet geclassificeerd konden worden onder de noemer: significant.

CONCLUSIE

Glutamine is een aminozuur dat zowel onder de essentiële als de niet-essentiële classificering kan vallen, afhankelijk van de activiteiten van het sportieve individu. De dagelijkse benodigde glutamine kan men voornamelijk halen uit de proteine rijke voeding, maar er zijn ook glutamine supplementen verkrijgbaar. Over de werking van deze glutamine supplementen bestaat nog veel onduidelijkheid. De onderzoeken die uitgevoerd zijn voor krachttraining doeleinden laten geen of weinig toegevoegde waarde zien van toediening met glutamine supplementen. Indien er medische situaties zijn waarbij een tekort aan glutamine is ontstaan dan kan dat zijn weerslag hebben en kan toediening met glutamine supplementen wel effect hebben. In dit artikel zijn we niet ingegaan op medische situaties gezien de relevantie voor onze bezoekers hier niet onder valt. De werking en toegevoegde waarde van glutamine an sich is voor sporters door diverse onderzoeken bewezen en kunnen wij ook onderschrijven. Zo kan glutamine waardevolle bijdrages leveren aan een beter en sterker immuunsysteem, minder afbraak van spierweefsel, hogere niveau’s groeihormoon, minder grote katabolische effecten, verhoogde anabolische effecten door een betere vochthuishouding in de spiercellen, hogere proteine synthese en een hoger uithoudingsvermogen door een betere afvoer van melkzuur.