COACH LOGIN
buikvet mannen

Buikvet bij Mannen

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Buikvet is niet iets om grapjes over te maken. Kom er achter wat buikvet veroorzaakt, de gezondheidsrisico’s die het met zich mee brengt voor mannen, en wat je kunt doen om die extra pondjes kwijt te raken.

Draag je wat extra pondjes met je mee, dan ben je niet alleen. Alleen is dit niet iets waarbij het een goed idee is om mee te doen met de massa. Het meedragen van extra gewicht, zeker in de omgeving van de buik, kan veel risico met zich mee brengen.

Waarom is buikvet bij mannen een probleem?

Mensen die buikvet aanzetten hebben een groter risico op gezondheidsproblemen, zelfs dodelijke, dan mensen die vet verzamelen in andere gebieden van het lichaam. Mannen zetten ook vaker vet aan rond hun middel dan vrouwen.

Los van je totale gewicht verhoogt een grote hoeveelheid vet op je buik het risico op:

  • hartziekten
  • hoge bloeddruk
  • hartaanvallen
  • sommige soorten kanker
  • diabetes type 2
  • insuline resistentie
  • hogere triglyceriden niveau
  • lager niveau high-density lipoprotein (HDL), het ‘goede’ cholesterol
  • metaboolsyndroom
  • slaapapneu

Hoe bepaal je of je teveel buikvet hebt?

Je middelomvang is een goede indicatie of je teveel buikvet hebt. Hoewel metingen die gebruik maken van je heupomvang en middelomvang (waist-to-hip ratio), of die de verhouding tussen je lengte en je gewicht (BMI) in overweging nemen, veel nauwkeuriger zijn, geeft je middelomvang alleen ook een goede indicatie geven. Een andere indicatie is je vetpercentage. Met de FatTrack GOLD Digital Body Fat Caliper hoef je alleen maar de huidplooien op de meten en de berekening naar je vetpercentage wordt voor je gedaan.

Bij de meeste mannen worden de risico’s op hartziekten en andere ziekten groter wanneer de omvang van het middel groter is dan 102 centimeter.

Je kunt je middelomvang als volgt bepalen:

  • leg een meetlint rond je blote buik net boven je heupbotten
  • trek het meetlint aan tot het nauw rond je middel zit maar niet in je huid drukt
  • zorg ervoor dat het meetlint rondom op dezelfde hoogte zit
  • ontspan, adem uit en meet je middelomvang – en trek je buik niet in

Speelt je leeftijd een rol bij het aanzetten van buikvet?

Wanneer je ouder wordt verlies je spiermassa, zeker wanneer je niet fysiek actief bent. Spierverlies vertraagt de verbranding van calorieën door je lichaam. Eet je dan niet minder calorieën of verhoog je je fysieke activiteit niet, dan kom je waarschijnlijk aan.

Is buikvet erfelijk?

Je genen kunnen effect hebben op de kans dat je overgewicht krijgt, en waar op je lichaam je je extra vet opslaat. Bij de meeste mannen ligt het probleem meestal meer bij de levensstijl dan bij erfelijke factoren.

Krijg je echt een bierbuik van alcohol?

Drink je overmatig alcohol, dan kun je inderdaad buikvet aanzetten – de bierbuik. Maar het is niet alleen bier wat dit probleem veroorzaakt. Te veel van welke soort alcoholische drank kan helpen je hoeveelheid buikvet te vergroten, hoewel volgens onderzoek wijn waarschijnlijk een uitzondering is.

Drink je alcohol, doe het dan met mate. Hoe minder je drinkt, des te minder calorieën je binnenkrijgt en hoe minder kans je hebt om buikvet aan te zetten.

Hoe kom ik van mijn buikvet af?

Of je nu probeert om buikvet kwijt te raken, of dat je vet van een ander deel van je lichaam probeert te smelten, de gewichtsverliesregels zijn hetzelfde:

Verminder het aantal calorieën dat je eet

Neem kleinere porties. Vervang het voedsel dat je normaal eet door gezonde voedingsmiddelen die minder calorieën bevatten. Ga je naar een restaurant, deel dan je maaltijd met je vrienden, of eet de helft en neem de rest mee naar huis voor een andere dag.

Meer fysieke activiteiten

Voor de meeste gezonde volwassenen wordt aangeraden om, naast je krachttraining, wekelijks 150 minuten gematigde aërobische training of 75 minuten intensieve aërobische training te doen. Het kan zijn dat je meer moet doen om gewicht te verliezen en het eraf te houden. Kun je geen tijd vrijmaken voor langere trainingen, probeer dan kortere intensieve trainingen te doen gedurende de dag. Begin met een wandeling na het avondeten, of doe een potje voetbal met de kinderen.

Ben je je overtollige ponden kwijt, dan kun je dit gewicht eraf houden met een gezond dieet en regelmatige fysieke training.

Kan je buikvet kwijtraken met sit-ups?

Sit-ups helpen de spieren van je buik sterker te maken, maar alleen buikspieroefeningen doen helpt niet om gericht buikvet kwijt te raken. De beste manier om je middelomvang te laten krimpen is je totale vetpercentage naar beneden te brengen met behulp van gezond eten en regelmatige fysieke training.

Onthoud dat je je buikvet echt kwijt kunt raken; het kost je alleen geduld en inspanning. Zelfs een paar extra pondjes eraf helpt je om je beter te voelen en je minder vatbaar te maken voor gezondheidsproblemen.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Plaats een reactie