COACH LOGIN
zelvertrouwen vrouw

De 7 redenen waarom je als vrouw meer zelfvertrouwen krijgt door krachttraining

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Arnold Schwarzenegger schreef het al in zijn boek Total Recall: “krachttraining is de beste manier om te werken aan een beter zelfvertrouwen. In geen enkele andere sport zie je élke training vooruitgang zoals je dat ziet bij het trainen met gewichten.”

Arnold heeft (natuurlijk) gelijk. Bij een sport als voetbal levert niet elke trap tegen een bal een betere pass op dan de keer daarvoor. Doe je aan volleybal dan scoor je niet elke wedstrijd meer punten en als turnster ben je ook niet elke training verzekerd van een mooiere uitvoering. Hoe anders is dat bij krachttraining. Wanneer je traint met een goed fitness schema en werkt met progressieve overload dan word je élke training sterker. Je weet dat je, wanneer je de sportschool inloopt, meer kunt doen dan de keer daarvoor. Je maakt ofwel meer herhalingen met hetzelfde gewicht, of je kunt een zwaarder gewicht gebruiken. Hoe goed werkt dat op je zelfvertrouwen, weten dat je meerdere malen per week zo’n succes boekt!

Zelfvertrouwen door krachttraining

Uiteraard zijn er meer redenen waarom krachttraining de perfecte manier is om te werken aan je zelfvertrouwen. Ik deel ze met je in dit artikel ‘De 7 redenen waarom je als vrouw meer zelfvertrouwen krijgt van krachttraining’.

  1. Je wordt sterker. Natuurlijk zal je zoals hierboven beschreven elke training sterker worden in de gym, maar hoe stoer is het als je ook daarbuiten een sterkere vrouw bent? Regelmatig hoor ik van vrouwelijke cliënten dat ze het geweldig vinden samen met hun partner zware dingen te sjouwen tijdens het verhuizen of gewoon de boodschappen uit de auto te kunnen tillen.
  2. Je wordt gelukkiger. Krachttraining stimuleert de aanmaak van dopamine, noradrenaline en serotonine, de hormonen waardoor je je goed gaat voelen. Wanneer je structureel traint, verminder je bovendien de kans op het krijgen van een depressie. Krachttraining blijkt zelfs bijna net zo effectief tegen een depressie als medicatie of cognitieve gedragstherapie [1].
  3. Je krijg een mooier lichaam. Sterke, ronde bilspieren stralen kracht uit en met wat gespierdere schouders staat kleding beter. Bovendien zal je sneller vetmassa verbranden en hierdoor krijg je een plattere buik. Zeg maar doei tegen onzekerheid op het strand of baalmomenten in het pashokje van je favoriete kledingwinkel!
  4. Je bouwt ijzersterke discipline op. Het is niet altijd makkelijk om naar de sportschool te gaan. Je bent moe, het regent, het is al laat, je hebt spierpijn of je trainingsmaatje laat het afweten en tóch ga je trainen. Dat vergt soms wat moeite, maar het levert ook enorm veel op. Deze discipline zal zich ook vertalen naar anderen gebieden in je leven en je krijgt er meer succes van in je werk, relaties en persoonlijke ontwikkeling.
  5. Je lichaamshouding wordt beter. Een goede lichaamshouding straalt niet alleen meer zelfvertrouwen uit. Onderzoek heeft bewezen dat je ook daadwerkelijk beter over jezelf denkt [2].
  6. Je wordt assertiever. In de sportschool zal je regelmatig moeten zeggen wat je wilt. Het squatrack dat bezet is en de 14 kg dumbbells waarmee iemand bezig is… Als je je mond niet open trekt kan het een tijdje duren voordat je ermee aan de slag kunt. Vaak zijn het (gespierde) mannen die je om je heen hebt. Als je deze durft aan te spreken in de sportschool werkt dat ook positief voor je assertiviteit daarbuiten.
  7. Je krijgt complimenten. Iedereen vindt het fijn om af en toe te horen dat je goed bezig bent. Train je met gewichten dan zal je bijvoorbeeld regelmatig te horen krijgen dat men het knap vindt van je om tussen die mannen te staan en te doen wat resultaat oplevert. Soms is het moeilijk om je eigen successen te zien, het is dan erg fijn om reflectie te krijgen van anderen.

Een eigen ervaring van mijzelf

Een van de mooiste momenten van de afgelopen tijd waaruit blijkt dat iemand enorm kan groeien in zelfvertrouwen maakte ik laatst mee toen ik een week vakantie had. Ik trainde zelf wel in die week en kwam zodoende een cliënt tegen in de sportschool. We hadden, ondanks dat ze pas net ‘onder mijn hoede’ aan het trainen was, afgesproken dat ze zou proberen zelf haar workouts te doen deze week. Vanuit een ooghoek zag ik hoe ze de sportschool binnen kwam en na haar warming-up direct naar het squatrack liep om good mornings te doen. Hoewel er al iemand (‘grote, sterke man’) bezig was wist ze hem te vertellen dat ze graag na hem aan de slag wilde gaan. Na enkele warming-up sets zag ik haar meer gewicht gebruiken dan de training ervoor die we samen hadden volbracht. Ze was, ondanks dat ze eerder aangaf het een beetje eng te vinden tussen al die mannen met haar 110 kg en onervarenheid, toch in staat geweest te doen wat ze voor ogen had. Geweldig om te zien hoe iemand in slechts enkele weken zo kan groeien van verlegen en zich niet op haar plek voelend tot een assertieve vrouw die recht op haar doel afgaat!

Heb je zelf toevoegingen aan dit artikel? Wellicht een manier waarop krachttraining jou heeft geholpen aan meer zelfvertrouwen? Deel het in de reacties!

Referenties

[1] Working off depression .Harvard Mental Health Letter.December 2005.

[2] Pablo Briñol, Richard E. Petty, Benjamin Wagner. Body posture effects on self-evaluation: A self-validation approachEuropean Journal of Social Psychology. Volume 39, Issue 6, pages 1053–1064, October 2009

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Over Mart Jansen PT

Mart Jansen is personal trainer, lifestyle coach en beantwoord alle vragen van bezoekers op FITsociety.nl. Heb je een vraag aan Mart, stel ze dan gerust in de comments.

3 reacties

  1. Ik herken alle pluspunten die je hierboven beschrijft! Nu precies een jaar bezig met krachttraining en ik heb precies deze ervaring op mentaal en fysiek gebied! Dankje voor deze overzichtelijke plus punten!

    • Mart Jansen PT op zegt:

      Goed om te horen Emmy. Ben je geheel zelfstandig begonnen met krachttraining of heb je met een personal trainer gewerkt?

      Keep up the good work!

  2. Hoi Mart! Diverse mensen op instagram hebben mij gemotiveerd en inspireerd om te beginnen met krachttraining. Nu krijg ik zelf vaak vragen van vrouwen hoe ik ben begonnen. En hoe zij het beste kunnen beginnen.
    Ik ben zelf in de sportschool begonnen door aan een trainer advies te vragen over specifieke oefeningen. Hij werkte deels ook als personeel trainer op een andere locatie en hand gelukkig verstand van zaken. Zo heb ik de basistechnieken, squat, deadlift etc geleerd. Ik train altijd zelfstandig maar vraag wel hulp bij het maken van een goed trainingsschema.

    Binnenkort ga ik een stukje over krachttraining voor vrouwen schrijven op mijn website. Ik zal ze ook even naar dit stukje verwijzen, veel vrouwen wil graag meer zelfvertrouwen 😉 ! liefs Emmy (eetclean.nl)

Plaats een reactie