COACH LOGIN
groepslessen slecht

Waarom je beter geen groepslessen kunt doen.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Veel sportscholen draaien op groepslessen. Iedereen kan meedoen, ze werken motiverend en het enthousiasme van de instructeur zorgt ervoor dat je jezelf elke keer met plezier een uur in het zweet werkt. Toch is het niet de beste manier van trainen, en zal het je zelfs weinig tot slechts middelmatige resultaten opleveren. In dit artikel lees je waarom.

Wanneer ik het hier over groepslessen heb dan bedoel ik de lessen waarin een grote groep (10+) mensen wordt getraind op een manier waarin snel bewogen wordt, al dan niet met gewichten. Denk aan de diverse lessen waarin snelle bewegingen op opzwepende muziek worden uitgevoerd, maar ook “buikspierkwartiertjes”.

5 redenen waarom je beter géén groepslessen kunt doen

Voordat we beginnen: wat bedoel ik in dit geval NIET met groepslessen: yoga en tai chi-achtige lessen waarbij alles in rust wordt uitgevoerd, of small-group training waarin een groep uit maximaal 6 personen bestaat en er meer persoonlijke aandacht is.

Overigens zijn er genoeg redenen om wel aan groepslessen te doen.

In groepslessen wordt in de meeste gevallen met slechte techniek getraind.

Tenenkrommend is het vaak, hoe ik mensen in een groepsles een squat, barbell row of deadlift zie uitvoeren. Een instructeur kan simpelweg niet genoeg aandacht geven aan 20 mensen tegelijk en heeft dus geen controle op je techniek. De gebruikte Range Of Motion (de grootte van de bewegingsbaan) in de oefeningen is tevens te klein waardoor er vaak onnodig veel belasting op gewrichten komt.

Bewegingen worden vaak op een te hoge snelheid uitgevoerd.

Vooral de snelle excentrische contracties zorgen voor een hoge blessuregevoeligheid. Bindweefsel is niet goed bestand tegen ‘ruk bewegingen’ en de kans op een kwetsuur wordt flink verhoogd wanneer je op een dergelijke manier traint. Doordat je op de maat van de muziek wilt blijven, zal de focus op techniek nog slechter worden.

Er is niet voldoende overload

x354Week na week dezelfde training uitvoeren zonder het fatsoenlijk periodiseren van je trainingen zorgt ervoor dat je te weinig trainingsprikkel hebt. Het menselijk lichaam adapteert snel aan een manier van trainen en voor goede resultaten heb je regelmatig een wisseling nodig van trainingsschema. Per definitie kan de intensiteit tijdens een groepsles bovendien niet op ieder persoon individueel worden afgestemd. Echte resultaten behaal je door op eigen vermogen te trainen en jezelf te pushen. Dit lukt vaak niet als de intensiteit is afgestemd op het gemiddelde  of zelfs “de zwaktsten” van de groep.

Je krijgt niet genoeg anabole prikkel

Met name de type IIB spiervezels, ook wel fast twitch spiervezels genoemd, worden niet of nauwelijks aangesproken tijdens een groepsles waarbij zeer veel herhalingen met lichte of middelmatige weerstand worden gedaan. Wil je meer spieren ontwikkelen, vetmassa verbranden en een mooier gevormd lichaam krijgen dan heb je meer gewicht nodig en zal je minder herhalingen moeten maken.

Een groepsles wordt vaak gezien als een gezellig uitje in plaats van training.

Het gevolg hiervan is dat er na de les een uur wordt nagepraat onder het genot van appeltaart, calorierijke drankjes en een hoop geroddel. Vooral het laatste levert je niks op.

Waarom bereik ik dan tóch resultaten met groepslessen?

Simpel, wanneer je íets doet, is het beter dan op de bank zitten. Wanneer je van geen lichaamsbeweging naar het regelmatig bijwonen van een groepsles gaat, zal je altijd resultaat bereiken. De relatieve intensiteit van een groepsles is in het begin hoog, want je doet iets dat je niet gewend bent. Echter, na een paar weken zal dit afnemen en dus ook je progressie verminderen.

De calorieën die je verbruikt zullen je helpen bij het verliezen van lichaamsvet en ook je (spier)uithoudingsvermogen zal omhoog gaan. Helaas is het trainingseffect van korte duur, doordat de relatieve intensiteit snel afneemt.

Maar wat als ik groepslessen erg leuk vind en toch maximaal resultaat wil bereiken?

Natuurlijk kan het zo zijn dat je groepslessen leuk vindt en er plezier aan beleeft. Ik zal ook de laatste persoon zijn die zegt dat je ermee moet stoppen als dat betekent dat je helemaal niets meer doet.
Mijn advies is om goed te kijken naar wat je doel is. Levert een groepsles je ontspanning op en krijg je een kick van de saamhorigheid, het enthousiasme en de muziek zónder dat het blessures geeft, blijf het dan doen. Zorg echter wel voor een goed gestructureerd krachttraining programma dat je ernaast doet wanneer je échte resultaten nastreeft.

✔ Deel dit artikel wanneer je anderen kunt inspireren!

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Over Mart Jansen PT

Mart Jansen is personal trainer, lifestyle coach en beantwoord alle vragen van bezoekers op FITsociety.nl. Heb je een vraag aan Mart, stel ze dan gerust in de comments.

2 reacties

  1. DIT IS ECHT HILARISCH…

    5. Een groepsles wordt vaak gezien als een gezellig uitje in plaats van training. Het gevolg hiervan is dat er na de les een uur wordt nagepraat onder het genot van appeltaart, calorierijke drankjes en een hoop geroddel. Vooral het laatste levert je niks op.

    Wat een onzin, mede door groepslessen ben ik 18kg kwijt. Bodypump, combat, bootcamp en CX. De ene week 4 x en de andere week 3 x. Gewichten pas je naar wens opbouwend.

    • Kenneth op zegt:

      Beste Latyshia,

      Heel mooi dat je 18kg bent kwijtgeraakt. Proficiat!

      Ik vrees echter dat ik het beeld dat Mart schetst ook wel herkenbaar vind. Wat de regel is en wat de uitzondering, zou ik zo echter niet durven te stellen. Ik ben het er wel mee eens dat individuele training in de meeste gevallen betere resultaten oplevert, TENZIJ (hoofdletter omdat het een zeer belangrijk voorbehoud is) de groepslessen de motivatie dusdanig verhogen dat je intensiever traint dan je zou doen wanneer je alleen traint.

      In zeer veel gevallen zal dit inderdaad opgaan en zullen groepslessen meer resultaat bieden dan alleen trainen als dat laatste inhoudt dat je niet de grenzen opzoekt, maar “gewoon een half uur op de loopband wandelt” zoals ik zo vaak zie gebeuren.

      Voor die mensen echter die geen externe motivatie nodig hebben en ook alleen trainend zichzelf weten te pushen, biedt een groep een standaard die helemaal niet optimaal hoeft te zijn voor jou als persoon. Alleen trainen onder beschikking van voldoende motivatie én de juiste kennis, zal per definitie beter aan te passen zijn op jouw persoonlijke doelstellingen en vermogen. Voel je dat bepaalde spieren bijvoorbeeld niet voldoende herstelt zijn, kan je je schema aanpassen of andere zaken in je training aanpassen. Wil je de nadruk een keer leggen op andere elementen dan kan dat. Je wordt niet in een uniform gedwongen dat misschien wel erg mooi is, maar niet perfect past.

      Anders gesteld: Er vanuit gaande dat beiden onder volledige inzet worden gedaan, is de kans aanzienlijker groter dat individueel trainen meer resultaat biedt omdat het maatwerk is. Dit wijst de praktijk ook uit. In alle vormen van wedstrijden voor het fysiek van miss bikini tot bodybuilding in de zwaargewicht klasse (mensen die er alles uit halen om het beste resultaat te halen), traint vrijwel iedereen individueel (poseerlessen kunnen uitzonderingen zijn).

      Ik snap dat het artikel tegen bepaalde “body-pumpende-schenen” kan trappen, maar de conclusie nuanceert het volgens mij al aardig.

      Met sportieve groet,

      Kenneth Nwosu

Plaats een reactie