COACH LOGIN
love handles

Weg met de love handles!

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Love handles zijn voor veel vrouwen vervelend, lelijk, irritant en frustrerend. Of je nu in een mooie lage spijkerbroek, rokje of in croc tops loopt, je wilt niet dat de hinderlijke vetrolletjes hier bovenuit piepen. En dan hebben ze nog wel zo’n lief klinkende naam. Al is dat alleen maar om de pijn te verzachten, want veel vrouwen zijn de love handles liever kwijt dan rijk. Met de aankomende zomer in zicht willen we je wat handvatten geven voor deze lieve vetrollen. Immers, er bestaan vele populaire trainingsprogramma’s, diëten en supplementen om er vanaf te komen, maar wat werkt nou echt?

Wat zijn love handles

lovehandleHet vet dat vlak boven je heupen wordt opgeslagen noemen we de love handles. Heel irritant geven ze nét bij je lievelingsjeans dat randje dat uitpuilt en hierdoor is het voor veel meiden een droom er vanaf te komen. Waar de naam vandaan komt is niet zo verwonderlijk: het randje vet geeft de perfecte handvaten om je geliefde flink beet te pakken tijdens een potje salsadansen of wanneer degene voor je in de polonaise zo lang is dat je niet bij zijn schouders komt. Een derde belangrijke toepassing is het makkelijker optillen van je partner bij een obstacle run wanneer je over een hindernis moet klauteren.

Tenzij je zeer frequent aan salsa dansen of obstakel-klauteren doet én elke week carnaval viert hebben die love handles eigenlijk geen functie voor je en wil je er vanaf. Hoe je dat doet lees je in dit artikel.

Hoe kom ik van mijn love handles af

Zoals gezegd bestaan er talloze methoden die zeggen jou van je love handles af te helpen. Kijk alleen al naar de vele websites, Youtube video’s en advertenties die je vertellen de geheime oplossing te hebben. In de praktijk komt erop neer dat de meeste vrouwen aan de slag gaan met deze 3 zaken om hun love handles aan te pakken:

1. Veel cardio training

Met hardlopen, langdurig op een crosstrainer staan en andere vormen van cardio training wordt veel energie verbruikt en dus de vetverbranding gestimuleert. Toch is het niet de beste manier om je pijlen alleen op cardio training te richten. Cardio training kan, wanneer het veelvuldig wordt gedaan, zorgen voor verhoogde cortisol levels. Cortisol, ook wel het stress hormoon genoemd, heeft de potentie om spieren af te breken en te zorgen voor vetopslag.

2. Koolhydraten volledig schrappen

Het volledig schrappen van de koolhydraten uit je voedingspatroon kan een averechts effect hebben. Je hebt koolhydraten nodig voor het volbrengen van intensieve workouts en het goed functioneren van (onder andere) je schildklier. Kun je zwaarder en intensiever trainen dan helpt het je bij het sneller bereiken van je doelen.

3. Oefeningen voor de ‘zijkant’ buik

Plaatselijk vet verbranden bestaat niet. Net zoals bij de andere 2 methoden kun je met het doen van oefeningen voor je ‘zijkant buik’ niet sneller vet kwijt raken in je zij. Vergeet dus al die buikspierkwartier of de side crunches in de gym.

De theorie dat de aanmaak van (te)veel insuline zorgt voor meer vetopslag creëert de overtuiging bij velen dat ze minder koolhydraten moeten eten. Immers, zo wordt gedacht, de consumptie van koolhydraten lijdt tot een stijging van bloedsuiker en dit resulteert in een insulinepiek. Gevolg is dat er dikwijls gekozen wordt om geen koolhydraten meer te eten, zoals genoemd bij punt twee. Gelukkig weten we dat het niet alleen koolhydraten zijn die voor een insulinepiek zorgen maar dat eiwitten hier niet zo goed verantwoordelijk voor zijn.

Kooptip

Hoe kom je wel van je love handles af

Wat wél effectief is tegen de zogenaamde love handles is het omlaag brengen van je vetpercentage. Hiermee zal, wanneer je hele lichaam minder vet bevat, ook het vet boven je heupen verdwijnen. Richt je op deze 3 pijlers om af te rekenen met je love handles:

Minder calorieën eten
Eet minder en beweeg meer. Het klinkt simpel en dat is het ook, maar focus je ook op het eten van meer eiwit. Hierover verscheen afgelopen week een artikel op de Smartass website.

Doe krachttraining en beweeg meer
Zowel het opbouwen van meer spieren als meer bewegen zorgt voor een betere glucosehuishouding en minder aanmaak van insuline. Alleen sporten helpt je niet wanneer je zittend werk hebt, je zult gedurende de dag vaker een stuk moeten lopen om meer vetmassa te verliezen.

Heb geduld en geef niet op
Als je de pech hebt genetische aanleg te hebben voor het kweken van love handles dan zal je gewoon wat harder moeten werken dan anderen. Dat wil echter niet zeggen dat je je doelen niet kunt bereiken. Elke dag een stuk dichter bij je gewenste resultaat komen zonder op te geven en uiteindelijk zal je komen waar je wilt zijn.

Laat je niet in de val lokken door de talloze commercials over het perfecte fitness apparaat om je love handles te verliezen. Ook de speciale drankjes met bessen concentraat of vacuüm cabines zullen je niet helpen. Hard werken, zowel in de sportschool als in de keuken geven het beste resultaat.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het verliezen van lichaamsvet en opbouwen van een sterk, vrouwelijk lichaam met strakke, ronde billen? Smartass helpt je bij zowel je trainingen als je voedingspatroon en de juiste lifestyle.

Wanneer je er klaar voor bent om echt resultaat te bereiken schrijf je dan nu in.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Over Mart Jansen PT

Mart Jansen is personal trainer, lifestyle coach en beantwoord alle vragen van bezoekers op FITsociety.nl. Heb je een vraag aan Mart, stel ze dan gerust in de comments.

3 reacties

  1. Kath op zegt:

    Beste Mart,

    Mooi stuk wat je geschreven hebt en eeg interessant het stuk over krachttraining en dat dit wellicht nog effectiever is tegen de love handles dan cardio.
    Ik heb geen overgewicht, maar heb ook last van lovehandles, echt vervelend.
    Mijn probleem is dat ik al geruime tijd wat wil afvallen aan bovenbenen en dus die vervelende love handjes, echter eet ik al maanden erg weinig, smorgens 25 gram havermout, smiddags 1 a 2 crackers ( want zodra ik een snee brood eet kom ik gelijk aan)
    En Savonds gewoon wat warm gezond eten en geen tussrndoortjes. Ook fiets en loop ik aardig wat op een doordeweekse dag en cardio, maar afvallen nee hoor, geen grammetje.
    Ik ga je advies betreffende krachttraining maar eens opvolgen want nog minder eten lijkt me ook geen optie :-p
    Heb jij enig idee wat ik nog meer zou kunnen toepassen?

    Alvast bedankt

    Groet kath

    • Cindy op zegt:

      Hoi Kath,

      Ik las je reactie en moet hier toch even op reageren.
      Te weinig eten zorgt ervoor dat je lichaam in een soort spaarstand gaat, zorg dat je hier een balans in vindt voor jezelf. Volgens mij krijg jij gedurende de dag te weinig voedingsstoffen binnen met alleen havermout en 2 crackers.
      Als je zoveel beweegt als je zegt is dit namelijk echt te weinig.
      Het feit dat je meteen aan komt van een boterham geeft al aan dat je op een verkeerde manier probeert af te vallen. Je lichaam grijpt alles aan om op te slaan, omdat het nu niet voldoende binnen krijgt.
      Afvallen gaat om de juiste balans, niet om het uithongeren van je lichaam.. Eet eens wat meer groenten, fruit, eiwit en ‘langzame’ koolhydraten, zeker als je besluit ook krachttraining te gaan doen.
      Waarschijnlijk slaat je lichaam eerst wat op, maar wanneer je dit regelmatig binnen krijgt, komt je lichaam vanzelf uit die ‘crisis-modus’ en boek je waarschijnlijk meer resultaat.

      Groetjes,
      Cindy

    • Kaat op zegt:

      Beste Kath,

      Als ik je verhaal zo lees, denk ik eerder dat je te weinig eet… Ik deed dit eerst ook en moest toen 6 maaltijden per dag gaan eten! Ik had na mijn ontbijt totaal geen honger, maar toch ging ik ervoor! Na 3,5 week was ik ineens 3,5 kg kwijt! Gewoon doordat ik altijd te weinig heb gegeten was mijn lichaam vet aan het opslaan.
      Ik probeer nu de hoeveelheid koolhydraten gelijk te hebben aan de hoeveelheid eiwitten per maaltijd (15gr koolhydraten en 15 gram eiwitten) beetje puzzelen, maar met krachttraining wel belangrijk!
      Succes!!
      Gr Kaat

Plaats een reactie