Samenstelling pre-workout supplementen

Omdat de werking van de pre workouts vaak in meerdere onderdelen is te verdelen, is er voor elke werking een andere stof noodzakelijk. We lichten een paar van deze stoffen uit.

Krachttoename
Om de spieren te voorzien van extra energie wordt er vaak gebruik gemaakt van creatine. Creatine zorgt ervoor dat er meer ATP in de spieren kan komen, waardoor er meer energie geleverd kan worden. ATP is een afkorting voor adenosine trifostaat en dit zijn de fosfaten die de energie bevatten in onze cellen. Wanneer je je inspant wordt de ATP in de cellen aangesproken en dit wordt op zijn beurt weer omgezet naar ADP en energie. ADP is de afkorting voor adenosine difosfaat. Wanneer ATP omgezet wordt in ADP wordt er energie gecreeerd. Dit gaat ten koste van de ADP. Door toediening van creatine kan het lichaam de ADP weer omzetten naar ATP en kan het weer energie leveren.

Uithoudingsvermogen vergroten
Om de vermoeidheid uit te stellen en het uithoudingsvermogen te vergroten wordt er vaak caffeine toegepast in de pre workout supplementen. Caffeine is daarnaast een uitstekend ingredient ten behoeve van de vetverbranding. Caffeine en producten die caffeine bevatten zijn fantastische middelen om je vetverbranding te stimuleren. Dit komt vanwege het stimulerende effect van caffeine van de hartslag en een stijging van de stofwisseling gedurende de hele dag.

Meer energie en focus
De energie komt niet alleen uit caffeine. Naast caffeine zit er ook vaak Taurine in deze supplementen. Taurine heeft haar bekendheid voornamelijk te danken aan energie drankjes, zoals Red Bull. Het aminozuur taurine bevordert de omzetting van glycogeen in glucose. En dat is de belangrijkste brandstof voor de spieren en hersenen. Taurine is dan ook in staat om snel lichamelijke en geestelijke vermoeidheid te verdrijven. Dit aminozuur stimuleert op zeer krachtige wijze de afbraak van melkzuur in de spieren, wat belangrijk is om optimaal te presteren in de sport.

Spierafbraak tegengaan
Het laatste dat je wilt is dat je tijdens je training geen spiergroei, maar spierafbraak realiseert. Doordat er tijdens de training veel cortisol, het stress hormoon vrijkomt, is dit niet ondenkbaar. Daarom zitten er in veel pre workouts ook vaak BCAA\’s. De afkorting BCAA staat voor de naam Branched Chain Amino Acids, oftewel vertakte keten aminozuren. BCAA’s zijn het belangrijkste bestanddeel van spiereiwitten. Ze gaan spierafbraak door intensieve training tegen en zijn onmisbaar voor de aanmaak van extra spiermassa. Naast BCAA, wordt er ook vaak Beta-alanine toegevoegd. Beta-alanine is een lichaamseigen aminozuur dat samen met een ander aminozuur, L-histidine de di-peptide Carnosine vormt. Bij intensieve inspanning wordt melkzuur gevormd, wat de oorzaak is voor het verzuren van de spieren, hierdoor kunnen de spieren minder presteren en raken beschadigd. Carnosine is een stof dat door het lichaam zelf aangemaakt kan worden en kan helpen om verzuring tegen te gaan.