COACH LOGIN

“Rode bietensap als pre workout verjongt brein”

Rode bietensap drinken voorafgaand aan een training zou de hersenen van ouderen efficiënter laten werken, vergelijkbaar met een jong brein. Dat is de conclusie van een nieuw onderzoek verricht aan Wake Forest University.

Training voor ouderen

De onderzoekers wisten al uit eerdere onderzoeken dat trainen een positief effect kan hebben op de hersenen. Uit dit onderzoek onder ouderen met hoge bloeddruk blijkt dat een combinatie met bietensap resulteert in verbeterde hersen-connectiviteit zoals we die in jong volwassenen zien [1]. Het was het eerste onderzoek dat de gecombineerde effecten van rode bietensap en training op functionele hersen netwerken in de motorische schors aantoont.

Hoewel vervolgonderzoek deze conclusies dient te bevestigen, doen ze vermoeden dat voeding op oudere leeftijd een belangrijke rol kan spelen in het verouderingsproces.

Aan het onderzoek namen 26 niet actieve mannen en vrouwen van 55 jaar en ouder deel, met hoge bloeddruk waarvoor de laatste twee jaar geen medicatie gebruikt was. De helft van deze groep kreeg zes weken lang, drie keer per week een rode bietensap supplement (“Beet-It-Sport Shot”) een uur voorafgaand aan de training. Deze training bestond uit 50 minuten gematigd intensief lopen op een loopband. De andere helft kreeg een placebo.

De rode bietensap bevatte 560 mg nitraat. De placebo bevatte zeer weinig nitraat.

Nitraat – Nitriet – Stikstofmonoxide (NO)

Sinds enige tijds is bekend dat nitraat in het lichaam kan worden omgezet in nitriet en nitriet in stikstofmonoxide (NO)[2]. NO is een populaire pre workout hoewel in die supplementen meestal arginine en citrulline gebruikt worden om NO aan te maken in het lichaam.

De onderzoekers verwijzen naar eerdere onderzoeken waaruit bleek dat NO de doorbloeding verbetert en daarmee sportieve prestaties in ouderen. Jack Rejeski van Wake Forest University legt uit:”NO is een krachtig molecuul. Het gaat naar gebieden in het lichaam die een zuurstoftekort hebben en de hersenen zijn een grootgebruiker van zuurstof”. De waarden van nitraat en nitriet in het bloed waren voorafgaand aan de training gelijk, maar achteraf groter in de groep die bietensap had gedronken (dan rest nog wel de vraag hoeveel hiervan wordt omgezet in NO). Met behulp van MRI konden de onderzoekers de verbeterde verbindingen in de hersenen waarnemen.

Wanneer je traint, verwerkt de somatomotor cortex impulsen van de spieren. Training zou de somatomotor cortex dan ook moeten versterken zoals bleek uit de resultaten. Als je dit vervolgens combineert met rode bietensap zal meer zuurstof naar de hersenen getrokken worden waardoor dit versterkende effect vergroot wordt.

Hierbij moet je wel bedenken dat niet voor niets gekozen is voor een testgroep van ouderen met (onbehandelde) hoge bloeddruk. De hoge bloeddruk houdt in dat door vernauwing van vaten het bloed moeilijker zijn weg kon vinden door het lichaam. NO zorgt voor verwijding van de bloedvaten waardoor bloed en daarmee zuurstof sneller en beter aankomen daar waar nodig. Het effect dat we in deze testgroep zien is dus waarschijnlijk groter dan wat we zouden zien in ouderen die hun bloeddruk op gezondere waarden weten te houden.

Nitraat en nitriet kankerverwekkend?

Voor de volledigheid is het wel goed te melden dat nitraat en nitriet lange tijd als giftig beschouwd zijn. Nitriet zou kunnen worden omgezet in kankerverwekkende nitrosomines [3,4]. Die zorgen zijn inmiddels afgenomen tot onduidelijk over de risico’s in combinatie met proteïne uit voeding zoals uit vis. Niet genoeg voor het voedingscentrum om beperkende adviezen te geven over de inname, maar wel om dagelijkse inname via bietensap af te raden [5].

Referenties:

  1. Meredith Petrie, W. Jack Rejeski, Swati Basu, Paul J. Laurienti, Anthony P. Marsh, James L. Norris, Daniel B. Kim-Shapiro, Jonathan H. Burdette. Beet Root Juice: An Ergogenic Aid for Exercise and the Aging Brain. The Journals of Gerontology Series A: Biological Sciences and Medical Sciences, 2016; glw219 DOI: 10.1093/gerona/glw219
  2. Lundberg JO, Weitzberg E, Gladwin MT. The nitrate-nitrite-nitric oxide pathway in physiology and therapeutics. Nat Rev Drug Discov. 2008 Feb;7(2):156-67. doi: 10.1038/nrd2466. Review. PubMed PMID: 18167491.
  3. Issenberg P. Nitrite, nitrosamines, and cancer. Fed Proc. 1976 May 1;35(6):1322-6. Review. PubMed PMID: 4342.
  4. Song P, Wu L, Guan W. Dietary Nitrates, Nitrites, and Nitrosamines Intake and the Risk of Gastric Cancer: A Meta-Analysis. Nutrients. 2015;7(12):9872-9895. doi:10.3390/nu7125505.
  5. voedingscentrum.nl/encyclopedie/nitraat.aspx

Over Kenneth Nwosu

Kenneth Nwosu is gecertificeerd fitness-docent, natural bodybuilder en heeft een achtergrond in oosterse vechtsporten als docent Ryukyu Kobujutsu (Japanse Krijgskunst). Als hoofdredacteur van FITsociety schrijft hij uitvoerig over alles met betrekking tot fitness, bodybuilding, voeding en supplementen. Als fitness fotograaf heeft hij honderden fitness fanaten in hun beste shape vastgelegd.

Plaats een reactie