Misschien ben je aan de hand van de artikelen en tips op FITsociety nu begonnen met afvallen. In dat geval: heel goed en gefeliciteerd! De eerste stap van een nieuwe gezonde levensstijl is ingeslagen. Omdat deze weg zich vaak kenmerkt uit meerdere ups and downs, willen we je in dit channel nog een aantal tips geven om te kunnen afvallen. Afslanktips die je gaan helpen bij het afvallen, maar ook bij het herpakken van jezelf indien je motivatie even zoek is.

Denk aan de lange termijn
Honger jezelf niet uit
Vier jouw succes
Vergeet niet
Yesterday you said tomorrow
Tips om op gewicht te blijven
Denk aan waarom je begonnen bent
Bewust boodschappen doen
Blijf bewegen
Doe het samen
Beloon jezelf weer
Meer afvallen tips en artikelen

Denk aan de lange termijn

Vandaag de dag heeft iedereen het druk en heeft elk mens weinig tijd. Dus wens je ook resultaat op de korte termijn. Dit is een van de afslanktips die we je op het hart willen drukken: focus je niet teveel op de korte termijn. Je moet je realiseren dat het gewicht dat je extra bij je draagt niet in 1 dag of 1 week erop is gekomen. Verwacht niet dat het er 5 keer sneller af zal gaan. Het gaat gelukkiger sneller eraf dan dat het erop is gekomen maar alsnog dien je wel geduld te hebben. Realiseer je dat het werken aan je gewicht ook een gezondere levensstijl met zich meebrengt en dat dit een proces is waar je doorheen zult moeten gaan. Zeker in het begin zul je af en toe tegen een aantal zaken aanlopen die nieuw voor je zijn, maar dit alles is onderdeel van de reis die je doormaakt.

Honger jezelf niet uit

Indien je snel wilt afvallen zijn er korte termijn oplossingen zoals een crashdieet. Maar niemand wil alleen op de korte termijn er goed uit zien, toch? Realiseer je wat deze shortcuts doen voor je gezondheid en ook voor je gewicht. Ooit gehoord van het JOJO effect? Net als onze eerste afslanktip, is onze 2de afslanktip: honger jezelf niet uit en focus op de lange termijn. Eet voldoende koolhydraten, eiwitten en vetten en let op de hoeveelheid calorieen die je eet. Alleen een negatieve energiebalans, of een calorietekort kan tot gewichtsverlies leiden. Dit kan al door 200 kcal minder te eten dan dat je nodig hebt per dag. Eet ook meer eiwitten omdat deze je een verzadigd gevoel geven over een langere periode.

Vier jouw success

Het proces naar een gezonder lichaam en je streefgewicht kenmerkt zich door ups and downs. Deze ups mag je vieren. Beloon jezelf als je een tussendoel hebt gehaald. Niet door jezelf direct naar de McDonalds te dragen, maar koop iets dat past bij jouw doel. Altijd al een supermooi rokje willen kopen, maar dat niet paste bij je oude gewicht? Nu is het tijd om jezelf te belonen. Altijd al een paar nieuwe laarzen gewild? Koop ze bij het behalen van je tussendoel. Je zult zien dat je uit gaat kijken naar het volgende doel dat je voor jezelf hebt gesteld. En dat je des te gemotiveerder zult zijn met het behouden van je nieuwe lichaamsgewicht.

Vergeet niet waarom je bent begonnen

Dat je bent begonnen met afvallen betekent niet dat je gelijk in zeven sloten tegelijk moet springen. Houd je nieuwe levenswijze behapbaar en doe niet meer dan je voeding en training aanpassen. Jezelf ook nog dwingen om allerlei andere gezonde dingen te doen kan leiden tot vertroebeling van je doelstelling en tot overkill. Doe wat je moet doen en haal daar je resultaat uit. Je zult zien dat na verloop van tijd dit jouw standaard levensstijl gaat worden. Indien je in een fase aanbelandt waarin je zonder na te denken de gezonde levensstijl blijft leiden, kun je weer nieuwe dingen toevoegen.

Yesterday you said, tomorrow

Doen! Gewoon doen! Of ophouden met klagen. Dit is onze laatste afvaltip. Wil je al een tijd afvallen en klaag je hier continu over? Dan is het nu tijd om te doen. Niet meer in de spiegel kijken en medelijden hebben met jezelf, maar de daad bij het woord voegen. Weet je niet hoe? Lees je in op deze site.

Wil je hulp? Zoek een professionele personal trainer! Wil je niets doen? Ok, maar houd dan op met klagen.

Tips om op gewicht te blijven

Dus je hebt met succes en veel bloed zweet en tranen je streefgewicht behaald met behulp van de tips voor het afvallen. Gefeliciteerd. Nu is het de kunst om dit gewicht vast te houden en niet in oude patronen terug te vallen. Een oud Chinees spreekwoord zegt dat de reis mooier is als de eindbestemming, maar in dit geval willen we een tijdje op onze eindbestemming doorbrengen. Hoe voorkom je dat je weer aankomt en alle moeite voor niets is geweest?

Denk aan waarom je bent begonnen

Er is ergens een moment geweest dat jij voor jezelf hebt besloten dat het genoeg was. De broek die zo lekker zat paste niet meer, de weegschaal ging van 2 naar 3 cijfers of je werd onterecht gefeliciteerd met het feit dat je in verwachting was. Er is een moment geweest dat je voor jezelf hebt gekozen en hebt gezegd dat het genoeg is. Indien je dreigt terug te vallen in je oude gedragingen, haal dan die gedachte weer naar boven. Wedden dat je makkelijker “nee” zegt tegen een 2de stukje gebak?

Bewust boodschappen doen

Iedereen heeft wel eens een zwak moment. Een moment dat het tegenzit op je werk of dat je gewoon je dag niet hebt. Dan liggen de verleidingen op de loer. Wees daarom jezelf te slim af en doe bewust boodschappen in de supermarkt. Neem niet de ongezonde koekjes en toetjes mee, zodat je weet dat je niet in de verleiding zult komen wanneer je een zwak moment hebt. Daarbij is het van belang dat je nooit, maar dan ook nooit boodschappen doet wanneer je honger hebt. Je komt altijd met teveel boodschappen thuis en vaak ook met de verkeerde boodschappen. Herkenbaar?

Blijf bewegen

Het feit dat je bent afgevallen is mede dankzij het bewuster omgaan met je voeding en calorie-inname en waarschijnlijk ook door het verhogen van je lichamelijke activiteiten. Wees je bewust van deze balans en blijf bewegen. Het is gemakkelijk om ervoor te kiezen om de lift te nemen wanneer je ook de trap kunt nemen. Of dat je de auto pakt naar je werk terwijl je ook zou kunnen fietsen. Blijf bewegen en je zult zien dat je op je streefgewicht zult blijven.

Doe het samen

Ken je iemand die in dezelfde situatie zit als jijzelf? Iemand die ook strijdt met zijn of haar gewicht en daar graag iets aan wil doen? Gedeelde leed is halve smart! Zoek deze persoon op en steun elkaar. Ga samen trainen en wissel gezonde gerechten uit met elkaar. En indien je een zwak moment hebt, bel dan deze persoon op zodat hij of zij je weer kan helpen herinneren waarom je het ook alweer deed.

Beloon jezelf weer

Er is geen enkele grotere voldoening dan het behalen van je streefgewicht. Zeker niet na een lange periode van afzien. Beloon jezelf daarom ook voor de prestatie die je hebt geleverd. Daarmee bedoelen we niet dat je gelijk de McDrive in moet rijden. Maar beloon jezelf met iets waarbij je nieuwe IK nog beter naar voren komt. Haal die broek die je altijd al had willen hebben. Koop die schoenen die je al maanden wilt kopen. Je zult zien dat je door middel van de beloningen nog blijer zult zijn met je resultaat. En dat je niet snel weer in een grotere broek wilt rondlopen.

Meer afvallen tips en artikelen