eTRF

Early Time Restricted Feeding: Alleen ’s ochtends en ’s middags eten om af te vallen

De University of Alabama verricht onderzoek naar de effecten van early time-restricted feeding om af te vallen. 

Time Restricted Feeding

Laat ik allereerst bekennen dat ik een hekel heb aan het schrijven over de timing van voeding. Als het om voeding gaat, zijn er denk ik weinig onderwerpen waarover de meningen meer verschillen en de onderzoeken elkaar meer tegenspreken. Als ik dan ook schrijf over onderzoek zoals dat van de University of Alabama dan zie ik dit slechts als één van de geluiden in een kakofonie van onenigheid. Het laatste dat ik dan ook zou willen, is dat je uit dit artikel een enkele oneliner onthoudt die vervolgens als enige waarheid verspreid wordt.

De onderzoekers van Alabama deden een onderzoek naar de effecten van early time-restricted feeding, of eTRF.  Bij eTRF wordt alleen gegeten in de ochtend en vroege middag. Uit hun bevindingen blijkt dit de schommelingen in hongergevoel beperkt en te zorgen voor een verandering in vet- en koolhydraatmetabolisme. Deze bevindingen werden bekendgemaakt in een presentatie tijdens de Obesity Society Annual Meeting in New Orleans, Louisiana [1].

Eating only during a much smaller window of time than people are typically used to may help with weight loss. We found that eating between 8 a.m. and 2 p.m. followed by an 18-hour daily fast kept appetite levels more even throughout the day, in comparison to eating between 8 a.m. and 8 p.m., which is what the average American does.

-Courtney Peterson, University of Alabama

Uit het onderzoek blijkt dat het eten van een vroeg diner, of het overslaan van het diner, helpt bij het afvallen. De onderzoekers geven echter ook zelf aan dat vervolgonderzoek nodig is om dit te bevestigen. Eerdere onderzoeken onder knaagdieren kwamen volgens de onderzoekers tot dezelfde conclusie. In die onderzoeken leidde eTRF tot minder lichaamsvet en een verlaagd risico op de ontwikkeling van chronische ziekten. Ik neem aan dat ze daarmee verwijzen naar onderzoek onder muizen verricht in 2012 [2].

In dat onderzoek kregen muizen een dieet hoog in vetten dat bij normaal eten, over de hele dag dus, leidde tot obesitas. Indien er echter TRF werd toegepast, kon overgewicht bij ditzelfde dieet voorkomen worden. Wanneer er gedurende 8, 9 of 12 uur werd gegeten, kwamen de muizen niet aan in gewicht. Pas wanneer er over 15 uur op een dag werd gegeten dan werden de muizen obese. Minder dan 12 vasten per dag bleek in dat onderzoek dus niet voldoende om te beschermen tegen de effecten van het dieet hoog in vetten. Het effect van het vasten zou vooral worden bereikt via de (remmende) werking op het anabole hormoon insuline dat de opslag van vet kan bevorderen.

In een onderzoek onder muizen keek de University of California in 2014 naar het effect op verschillende diëten (bijv. hoog in vetten, sucrose of fructose) [3]. Ook onder deze verschillende omstandigheden bleek TRF te beschermen tegen obesitas.

‘Interne klok’

De onderzoekers van Alabama wijzen op het bestaan van een interne klok en dat veel onderdelen van het metabolisme optimaal werken in de ochtend. Daarom zou eten in overeenkomst met deze klok, door vroeg te eten, voor veel positieve effecten op de gezondheid zorgen.

Voor het onderzoek volgden Peterson en collega’s 11 mannen en vrouwen met overgewicht gedurende vier dagen waarop werd gegeten tussen 08:00 en 12:00. Op vier andere dagen werd gegeten tussen 08:00 en 20:00. Vervolgens werd het effect op de verbranding en het hongergevoel gemeten. In beide gevallen werden er evenveel calorieën gegeten en iedere test werd onder supervisie uitgevoerd.

De eTRF zorgde er niet voor dat er meer calorieën verbrand werden. Wel zorgde het voor minder schommelingen in het hongergevoel en werd vetverbranding tijdens nachtelijke uren verhoogd. Ook bleek het lichaam makkelijker in staat te over te schakelen van de verbranding van koolhydraten naar de verbranding van vetten.

De onderzoekers begrijpen zelf ook dat dit slechts een kleinschalige studie was en voor een korte duur. Het is dus maar de vraag in hoeverre dit zich zou vertalen naar effecten op de lange termijn.

Referenties:

  1. uab.edu/news/health/item/7869-time-restricted-feeding-study-shows-promise-in-helping-people-shed-body-fat
  2. Time-restricted feeding without reducing caloric intake prevents metabolic diseases in mice fed a high-fat diet. Hatori M, Vollmers C, Zarrinpar A, DiTacchio L, Bushong EA, Gill S, Leblanc M, Chaix A, Joens M, Fitzpatrick JA, Ellisman MH, Panda S Cell Metab. 2012 Jun 6; 15(6):848-60.
  3. Chaix A, Zarrinpar A, Miu P, Panda S. Time-restricted feeding is a preventative and therapeutic intervention against diverse nutritional challenges. Cell metabolism. 2014;20(6):991-1005. doi:10.1016/j.cmet.2014.11.001.

Over Kenneth Nwosu

Kenneth Nwosu is hoofdredacteur van FITsociety en schrijft uitvoerig over alles met betrekking tot fitness, krachttraining, afvallen, voeding en voedingssupplementen. Als fitness fotograaf heeft hij honderden fitness fanaten in hun beste shape vastgelegd.

Plaats een reactie