leven lang fit

Een Leven Lang Fit

Een leven lang fit (fit for life) is een methode om af te vallen en is bedacht door de Amerikanen Harvey en Marilyn Diamond. De boeken die dit dieet beschrijven zijn in grote aantallen verkocht en hebben veel mensen geholpen om af te vallen. De eerste druk van dit boek verscheen al in 1985 en werd al snel een bestseller in New York. Dit artikel beschrijft de verschillende opvattingen van dit dieet, maar laat ook de controversie zien. Veel voedingsdeskundigen zijn het namelijk niet eens met de denkwijze achter het dieet.

Ontstaan Fit for life

old-bodybuilder-then-and-now-pictureHarvey Diamond leed jarenlang aan overgewicht met de vaak bijbehorende onvrede over het eigen figuur en lichamelijke klachten. Hij ontwikkelde dit voedingssysteem eigenlijk voor zichzelf en baseerde het op een natuurlijke hygiëne. Dit staat voor “een manier van eten waarop het lichaam zich op een goede manier van zijn afvalstoffen kan ontdoen”. Snel hierna profileerde Harvey Diamond zich als voedingsdeskundige (zie verder) en begon hij met het behandelen van andere mensen. Op deze manier leerde hij ook zijn vrouw kennen en dit resulteerde tot een zakelijke samenwerking en een huwelijk.

Het ritme van het lichaam

De Diamond’s gaan uit van het natuurlijke ritme van het lichaam. Een dag is opgebouwd uit 24 uur. Normaal betekent dat, dat men om 8 uur op staat, ’s middags om 12 uur middagpauze heeft en ’s avonds rond twaalf uur gaat slapen. Deze 24 uur wordt dan in drie perioden verdeeld. Rond 12 uur ’s middags begint het lichaam voedsel op te nemen. Men eet en de eerste fase van het verteringsproces begint. Rond acht uur in de avond (wanneer de tweede maaltijd ook al geconsumeerd is) begint het assimilatieproces dit betekend dat de voedingsstoffen zijn opgenomen en worden gebruikt. Rond 4 uur ’s nachts begint het proces van de eliminatie, waarbij afvalstoffen worden uitgescheiden.

Harvey is ervan overtuigd dat wanneer dit natuurlijke ritme wordt aangehouden, men optimaal profiteert van alle geconsumeerde voedingsmiddelen en het lichaam niet wordt overbelast. Dit betekent dan ook dat het voor ons zo bekende ontbijt volgens Diamond niet goed zou zijn. Om 8 uur ’s ochtends is het lichaam namelijk nog bezig met het eliminatieproces en daar heeft het lichaam de energie voor nodig. Wel mag er in de morgen i.p.v. een echt ontbijt gekozen worden voor fruit of vruchtensap, omdat dit wat extra energie levert en het lichaam helpt bij het reinigingsproces. De eerste echte maaltijd zou dus rond het middaguur pas plaatsvinden (rond 12 uur). Na acht uur ’s avonds kan er beter niks meer gegeten worden, omdat het lichaam dan bezig is alle voedingsstoffen te assimileren.

Overige opvattingen

Fruit moet vers en rauw zijn en mag in grote hoeveelheid gegeten worden. Wel moet fruit apart worden gegeten. Fruit wordt snel opgenomen in het lichaam en wanneer je dit mengt met ander voedsel dan wordt deze opname dus geremd. Dit is niet bevorderlijk voor de spijsvertering. Daarom kun je volgens Diamond fruit het beste voor de maaltijd eten (nooit minder dan 20-30 minuten van te voren). De eerste 3 uur na een maaltijd kan er beter geen fruit worden gegeten, maar pas erna. Dit klinkt extreem, maar past overigens wel in de regels van de natuurgeneeskunde (alternatieve geneeswijze).

Volgens de Diamond’s moet ons voedsel worden afgestemd op het gegeven dat ons lichaam voor ongeveer 70 procent uit water bestaat. Zo moet het eten voor 70 procent uit water bestaan, zoals groenten en fruit en voor 30 procent uit geconcentreerde voedingsmiddelen zoals vlees, vis (en zuivel), brood, overige granen, aardappelen, peulvruchten en sojaproducten.

Een andere regel is dat koolhydraten en eiwitten niet gecombineerd mogen worden in één maaltijd en vlees mag niet worden gecombineerd met zuivel. Dit is in de praktijk natuurlijk lastig te realiseren. Veel producten zijn namelijk opgebouwd uit zowel eiwitten en koolhydraten. Een zoogdier in het wild eet slechts één voedingsstof tegelijk. Bijvoorbeeld vlees of een bepaalde plant, Harvey gaat ervan uit dat dit voor de mens in principe ook het beste is. De gedachte hierachter is dat vlees in een ander milieu verteert dan zetmeel, hierdoor heeft dit een effect op de maagsappen en zal één van beide voedingsstoffen minder goed worden verteerd. Wel mogen zetmeelrijke producten of eiwitrijke producten worden gecombineerd met groenten. Men kan dus vlees met een salade eten, of aardappelen met een salade.

Ook kan er beter niet gedronken worden tijdens een maaltijd, omdat water de verteringssappen verdund, waardoor het verteringsproces wordt verstoord. Zuivelproducten zouden volgens Harvey Diamond slechts een beperkte waarde hebben en deze kunnen daarom ook beter niet of slechts bij uitzondering gegeten worden.

Iets anders wat botst met de natuurvoedingskunde is dat voor dit dieet normale producten uit de supermarkt goed zijn. Het gaat dus helemaal niet om onbespoten voedsel, of bijvoorbeeld een vleesloos dieet. Dit maakt misschien het dieet voor veel mensen zo aantrekkelijk. Mede omdat iedereen het kan proberen en de kosten niet hoog hoeven te zijn omdat er geen producten bij speciale winkels gekocht hoeven te worden. Natuurvoedingskunde gaat uit van behoud van de oorspronkelijke kwaliteit van voeding.

Controversie

Er is veel te zeggen over dit dieet. Aan de ene kant heeft het heel veel mensen geholpen om een beter voedingspatroon te realiseren. Mede omdat dit dieet een voorkeur geeft aan verse rauwe groente en fruit. In het slechte dieet van veel Amerikanen kan alleen deze verandering al zorgen voor een groot gewichtsverlies bij veel mensen, met daarbij behorende positieve effecten voor de gezondheid.

Daarnaast is het goed om rekening te houden met het ritme van het lichaam, al denken veel voedingsdeskundigen dat dit ritme niet zo strak hoeft te zijn zoals de Diamond methode het voorschrijft. Een ander kritiekpunt op de Diamond methode is dat er geen aandacht wordt besteed aan het biologische karakter van de voeding. Daarnaast is het scheiden van koolhydraten en eiwitten praktisch niet te doen. Brood bevat net als veel andere producten zowel koolhydraten als eiwitten. Zuivelproducten worden afgeraden, maar deze producten bevatten veel calcium waardoor veel mensen die dit dieet volgen te weinig calcium binnen kunnen krijgen.

Ook is de rol van het ontbijt controversieel. Waar in traditionele dieten het ontbijt een belangrijke, zo niet de belangrijkste rol krijgt, wordt de waarde hiervan door de Diamonds betwijfeld. Daarnaast worden koolhydraten en eiwitten voor een groot deel op verschillende plaatsen in het lichaam afgebroken. Het lichaam hoeft dus niet te zorgen voor een puur basische of zure omgeving. Toch kan scheiding van koolhydraten en eiwitten de stofwisseling bevorderen omdat de vertering van twee voedingsstoffen altijd meer tijd zal vergen dan bij slechts één voedingsstof.

Tenslotte is ook de reputatie van Harvey Diamond niet onbesproken. Een snelle blik op Wiki leert dat hij zijn doctoraal heeft gehaald aan The American College of Life Science. Een niet-geaccrediteerde intselling die is opgericht door een highschool dropout. Bezwaren vanuit de medische wereld gaan vooral over het feit dat het Fit for Life dieet doorspekt is van alternatieve geneeswijze waarvoor iedere wetenschappelijke basis ontbreekt.

Samenvatting

De Diamond methode heeft veel mensen geholpen bij het afvallen. De nadruk in het dieet ligt vooral op het balanceren van voeding met het ritme van het lichaam. Het voedingspatroon richt zich verder vooral op het eten van rauwe groente en fruit, waardoor bij veel mensen met een slechte manier van eten natuurlijk al snel positieve veranderingen gerealiseerd worden. Een aantal opvattingen van dit dieet komen niet overeen met opvattingen van de natuurvoedingskunde met als voorbeeld het scheiden van koolhydraten en eiwitten bij een maaltijd. Daarnaast is dit dieet ook niet gericht op een biologische voeding, maar voldoen producten die men gewoon bij de supermarkt kan kopen. Aan de andere kant heeft het daarom misschien wel veel mensen geholpen, omdat het voor veel mensen mogelijk is dit dieet te proberen.

Ben jij een personal trainer?

Ga dan gratis aan de slag met ons trainingsplatform

Ontdekken

6 reacties

  1. Jeroen

    Koen,

    Kan jij wat meer je eigen mening/opvatting/conclusie over dit artikel toelichten?

    Hartelijk dank.

    Jeroen

  2. Ilona

    Hallo,
    Even een reactie. Ik ben hier nu een aantal maanden mee bezig, en inderdaad ik val ong. 1 kg. per week af. Ik voel me beter en sterker worden en ik zie mezelf slanker worden. Het is erg makkelijk vol te houden. Met name het eten van salades is een openbaring. Je kunt zoveel verschillende salades maken, ook van restjes groenten. Er wordt hier geen groente en fruit meer weggegooid maar alles gaat op. Ook zijn we minder geld aan boodschappen kwijt!!!! (maak gebruik van de groenten en fruit aanbiedingen van je supermarkt!) Met behulp van het boek: Smaakvrienden Groenten van A. Schmeink zet je iedere keer weer wat anders en lekkers op tafel. Het is genieten geblazen! Ik ga zo zeker mijn doel halen: het overgewicht van 25 kg. gaat er af! Nog voor de zomer van 2017! Het overgebleven huishoudgeld sparen we op voor andere kleren in kleinere maten (want dat is wel een dingetje… alle kleding wordt te groot….). Maar ook daar zijn er goedkope alternatieven voor. Bijv. tweedehands kopen of overnemen van vriendinnen. Super leuk en enorm besparend. Het leven wordt weer leuk op deze manier!

    • Jacqueline

      Wat leuk dit te lezen,moedigt me aan om er mee door te blijven gaan.

  3. Cathelien

    Hallo beste lezers van dit bericht. Ik ben nu sinds half juli 2018 bezig met dit dieet van Een leven lang fit. Niet om af te vallen maar puur om beter te worden. Ik ben in 2007 ziek geworden en in 2011 was ik uitbehandeld. De dokter zei Het zal het Chronisch Vermoeidssydroom wel zijn. Accepteer het maar, en leer er mee te leven. Maar ik kan het niet accepteren en sindsdien dan ook op zoek geweest naar voedingscombinaties die beter werken voor mij. Het eerste wat me opviel toen ik van de zomer de hele ochtend op fruit ging leven is dat ik van het zware benengevoel af kwam. Na 1 week al. Ook ben ik nu 3 kilo afgevallen. Van 68 naar 65 kilogram gegaan. Ik ben 1.82 m.lang. Heb nu weer het figuur dat ik had toen ik in mijn twintigers was. Ik ben nu 49. Met een energie van o tot 1 in 2011 zit ik nu op een energielevel van een 6je. Dat is een enorme vooruitgang. Maar voor mij nog niet genoeg. Ik ga door met dit dieet. Het doet mijn huid bijv. ook heel goed. Heb eindelijk na 35 jaar geen acne meer. Ga ik weer opnieuw vlees eten, dan komt de acne weer terug. Dat heb ik inmiddels al uit geprobeerd. Vlees werkt voor mij blijkbaar hormoonverstorend. Ook had ik al een ouderdomswrat in het gezicht,ook deze is verdwenen. Als ik nog meer veranderingen opmerk dan zet ik hier weer een bericht voor jullie op. Groetjes van Cathelien.

  4. Cathelien

    Ja hier Cathelien nog even . Ik bedoel natuurlijk half juli 2017 ,dat ik hiermee begonnen ben. Het is 31 dec. vandaag zat al met mijn hoofd in 2018 blijkbaar.

Plaats een reactie