Garcinia cambogia

Carcinia cambogia is een plant die in de belangstelling staat vanwege het (veronderstelde) eetlust remmende en gewicht verlagende effect van de vrucht. In dit artikel controleren we in hoeverre deze claims bevestigd zijn in onderzoek.

Wat is Garcinia cambogia?

Carcinia cambogia is de Latijns naam voor een boom die in het Nederlands ook guttegomboom wordt genoemd en Malabar tamarinde. De Latijnse naam dankt de boom onder andere aan de Frans/Nederlandse botanicus Laurent Garcin. In het Engels wordt de boom Garcinia gummi-gutta genoemd maar ook brindleberry, Malabar tamarind en kudam puli [2,3].

De Carcinia cambogia draagt geel/groene vruchten die enigszins op een kleine pompoen lijken. Het extract van de vruchten van Carcinia Cambogia krijgt tegenwoordig veel aandacht omdat het zou kunnen zorgen voor een onderdrukte eetlust en gewichtsverlies. Uit onderzoek blijkt echter dat deze preparaten een mogelijk giftig effect op de lever kunnen hebben terwijl het effect op gewichtsverlies niet eenduidig is aangetoond.

Carcinia cambogia aflankpillen?

Van Carcinia cambogia wordt vaak gesteld dat het de eetlust kan remmen en het lichaamsgewicht kan verlagen. De farmaceutische sector is hier gretig op ingesprongen door extracten en afslankpillen, gebaseerd op Carcinia cambogia, aan te bieden.

Ik vroeg me af in hoeverre deze beweringen, extracten en afslankpillen gestaafd zijn op wetenschappelijk onderzoek. Zelf heb ik namelijk altijd de neiging sceptisch te zijn wanneer er weer ergens een plantje opduikt dat alle problemen van de mensheid zou oplossen.

Ik zal echter weer proberen hier objectief in te stappen. Eerst zal ik de theorie beschrijven achter de geclaimde werking van Carcinia cambogia. Vervolgens zal ik de onderzoeken erbij pakken om te beoordelen in hoeverre deze beweringen bevestigd of ontkracht kunnen worden.

Hydroxycitroenzuur (HCA)

Extracten, poeders en afslankpillen gebaseerd op Carcinia cambogia moeten hun effect bereiken dankzij de werkzame stof in de vrucht en vooral diens schil. De schil bestaat tussen de 20 en 30 procent uit hydroxycitroenzuur (HCA) [3,9]. HCA is een afgeleide stof van citroenzuur.

HCA heeft een remmend effect op het enzym ATP-citrate lyase. ATP-citrate lyase draagt normaal gesproken bij aan het afsplitsen van citraat in oxaalazijnzuur en acetyl-CoA. Acetyl-CoA is noodzakelijk voor de synthese (aanmaak) van nieuwe vetzuren. Een moeilijke manier om uit te leggen dat HCA de aanmaak van vetten zo kunnen beperken.

Meer HCA–> Minder acetyl-CoA –>Verlaagde aanmaak vetzuren [4,5,6].

Behalve de aanmaak te beperken blijkt HCA in dier- en laboratorium studies ook de verbranding van vetzuren te verhogen [7].  Maar wat zegt dat nu over wat mensen in de praktijk daadwerkelijk mogen verwachten?

Afvallen met HCA?

Daarom ben ik gedoken in een systemic review uit 2011 [8]. Deze review is verricht door onderzoekers die de uitkomsten van meerdere randomized clinical trials over het gewicht-verlagende effect van HCA vergeleken. Zo hoopten ze tot een duidelijke conclusie over het effect van HCA op het gewicht van mensen te komen. Uiteindelijk vonden ze 9 relevante onderzoeken die voldeden aan alle criteria voor zo’n vergelijking.

Uit de analyse bleek HCA een klein, maar statistisch significant effect te hebben vergeleken met een placebo (gemiddeld verschil van 0,88 kilo). HCA zou, volgens deze vergelijking, dus een kleine bijdrage kunnen leveren aan gewichtsverlies.

De onderzoekers die de analyse verrichten concluderen dan ook dat HCA wel kan leiden tot gewichtsverlies op korte termijn, maar dat dit effect klein is. Daarmee is de klinische relevantie volgens hen twijfelachtig.

Een jaar later kwamen Spaanse onderzoekers tot dezelfde conclusie. Ze wezen er bovendien op dat de onderzoeken die wel een effect aantoonden, vaak van kleine omvang en korte duur waren.

“Carcinia cambogia werkt minder voor mensen met bepaalde aanleg voor overgewicht”

Vorige jaar werd ook onderzoek verricht naar de effecten van Carcinia cambogia op het lichaamsgewicht [10]. Aan het onderzoek namen 214 mensen deel die overgewicht hadden of obese waren. Deze kregen 2 keer per dag 500mg Carcinia cambogia.

Er waren een aantal interessante zaken in de manier waarop dit onderzoek was opgezet. Ten eerste duurde het onderzoek 6 maanden en is dus niet alleen gekeken naar korte termijn effecten.

Daarnaast is van tevoren gekeken naar bepaalde variaties in genen die reeds eerder in verband zijn gebracht met overgewicht. Zo konden onderzoekers rekening houden met een aantal bekende aangeboren factoren. Zo keken ze naar bepaalde variaties in genen waarvan bekend is dat deze kunnen zorgen dat je altijd meer eet, bijvoorbeeld vanwege een lagere verzadiging. Maar ook genen waarvan bekend is dat deze in verband staan met een lagere vetverbranding en een trager metabolisme.

Rechts zie je de resultaten.

We first analyzed whether the treatment of people with overweight or obesity with GC and GNN had any effect of weight, metabolic basal rate, fat mass and visceral fat. We found a dramatic, highly significant and sustained reduction of weight at 3 and 6 months compared with the start of the study. This decrease was parallel to a highly significant and significant increase in metabolic basal rate in 3¬†months 6¬†months respectively (Fig.¬†‚Äč(Fig.1b).1b). Weight loss was also related to a highly significant reduction of fat mass and visceral fat in 3 and 6¬†months (Fig.¬†‚Äč(Fig.1c).1c). Weight decrease was independent of sex, age, or suffering from hypertension, DM2, dyslipidemias or their combinations

-Andrea Maia-Landim, University of Córdoba

‘Obesitas genen’

Gewicht en vetmassa namen dus significant af terwijl het metabolisme verhoogd was. Daarnaast zagen de onderzoekers ook verbeteringen in bloedsuiker, de hoeveelheid vetzuren in de bloedsomloop en cholesterol.

Zoals gezegd, keken de onderzoekers ook naar het effect van bepaalde variaties in genen die in verband zijn gebracht met overgewicht. De resultaten van mensen met drie verschillende soorten van deze variaties werden vergeleken met de resultaten van mensen die deze variaties niet hadden.

Rechts zie je het verschil. De mensen met deze variaties in genen (FTO, PLIN en ADBR3) vielen minder af en verloren minder lichaamsvet dan de anderen. De onderzoekers zagen geen verschil als het ging om het effect op metabolisme, bloedsuiker, triglyceriden en cholesterol.

Ze concluderen dan ook dat Carcinia cambogia een effectief middel kan zijn voor gewichtsverlies, maar dat dit effect kleiner kan zijn in mensen met de genoemde genetische variaties. Ze adviseren dan ook eerst vast te stellen of er sprake is van dergelijke variaties zodat een betere inschatting gemaakt kan worden van het verwachte resultaat.

Van de 214 mensen in het onderzoek waren er 76 die één van de drie variaties bleek te hebben. Dat was dus iets meer dan een derde van de 214 mensen met overgewicht die deelnamen aan het onderzoek.

Dieet of Garcinia cambogia?

Zelf al hou je rekening met de genetische variaties dan zou je nog behoorlijk onder de indruk kunnen zijn van het resultaat. Maar dit resultaat is niet alleen behaald door de Garcinia cambogia! De onderzoekers hebben dit laten combineren met een dieet met calorierestrictie.

“Ja, zo kan ik het ook”, hoor ik je al zeggen. En terecht. Hoe kan je immers onderscheid maken tussen het effect van het dieet en het effect van de Garcinia? Dat zou je kunnen doen door de ene helft van de groep een placebo te geven. In beide groepen zou je dan verwachten dat men afvalt door het dieet, het verschil zou je dan eventueel kunnen toeschrijven aan de Garcinia cambogia.

De onderzoekers schrijven dat ze met een placebo groep gewerkt hebben. Ik vind de resultaten van deze controlegroep echter niet terug in het onderzoek. Hoewel de onderzoekers dus positief zijn, is voor mij niet duidelijk waarop ze dit baseren.

Ik noemde dit onderzoek dan ook vooral om te laten zien dat je rekening moet houden met genetische verschillen wanneer je bepaalde verwachtingen hebt van een supplement.

Is Garcinia cambogia gevaarlijk?

Gelukkig lijkt hetzelfde verschil tussen theorie en praktijk ook te gelden voor de veiligheid.

In het laatst genoemde onderzoek kreeg men doseringen van 500mg Garcinia Cambogio, tweemaal per dag. Dit bleek geen negatieve bijwerkingen te veroorzaken en de onderzoekers concludeerden dan ook dat het veilig gebruikt kan worden. Een conclusie die overeenkomt met andere onderzoeken.

In 2012 werd de veiligheid van Garcinia cambogia onderzocht, ook weer door de uitkomsten van verschillende onderzoeken te vergelijken. De conclusie was dat er geen aanwijzingen waren dat Garcinia cambogia tot negatieve bijwerkingen leidt. Zelfs bij doseringen tot 2800mg per dag. In die gevallen waarin wel melding was gedaan van bijwerkingen was er gecombineerd met andere producten.

Those products which have been reported to possess adverse effects are either polyherbal or multi-component in nature. To date, there is no case study or report showing the direct adverse effect of HCA. The structure, mechanism of action, long history of the use of Garcinia/HCA and comprehensive scientific evidence had shown “no observed adverse effect level (NOAEL)” at levels up to 2800‚ÄČmg/day, suggesting its safety for use.

-Chuah Lo, University Science Malaysia

Conclusie

Onderzoekers proberen zelf ook hun verschillende resultaten te verklaren als het gaat om het effect van Garcinia cambogia op lichaamsvet en gewicht. Ze noemen verschillen in samenstelling van het supplement zelf, maar ook genetische verschillen van deelnemers aan het onderzoek als mogelijke oorzaken van deze verschillen.

Hoewel er dus een theoretische basis is voor de werking van Garcinia cambogia kunnen we nog niet met zekerheid stellen dat het (voor iedereen) kan werken.

Referenties:

  1. Garcinia gummi-gutta“.¬†Germplasm Resources Information Network(GRIN).¬†Agricultural Research Service¬†(ARS),¬†United States Department of Agriculture¬†(USDA). Retrieved¬†11 December¬†2017.
  2. ^¬†Tinworth, Kellie D; Harris, Patricia A; Sillence, Martin N; Noble, Glenys K (2010).¬†“Potential treatments for insulin resistance in the horse: A comparative multi-species review”.¬†The Veterinary Journal.¬†186¬†(3): 282‚Äď291.¬†doi:10.1016/j.tvjl.2009.08.032.¬†PMID¬†19783461. Retrieved¬†6 October¬†2013.
  3. Yamada T, Hida H, Yamada Y (2007). “Chemistry, physiological properties, and microbial production of hydroxycitric acid”.¬†Appl. Microbiol. Biotechnol.¬†75¬†(5): 977‚Äď82.
  4. Inhibition of lipogenesis in rat liver by (-)-hydroxycitrate. Sullivan AC, Hamilton JG, Miller ON, Wheatley VR Arch Biochem Biophys. 1972 May; 150(1):183-90.
  5. Effect of (-)-hydroxycitrate upon the accumulation of lipid in the rat. I. Lipogenesis. Sullivan AC, Triscari J, Hamilton JG, Miller ON, Wheatley VR Lipids. 1974 Feb; 9(2):121-8.
  6. Citrate and the conversion of carbohydrate into fat. Fatty acid synthesis by a combination of cytoplasm and mitochondria.Watson JA, Lowenstein JM J Biol Chem. 1970 Nov 25; 245(22):5993-6002.
  7. Han J, Li L, Wang D, Ma H. (-)-Hydroxycitric acid reduced fat deposition via regulating lipid metabolism-related gene expression in broiler chickens. Lipids Health Dis. 2016;15:37. Published 2016 Feb 24. doi:10.1186/s12944-016-0208-5
  8. Onakpoya I, Hung SK, Perry R, Wider B, Ernst E. The Use of Garcinia Extract (Hydroxycitric Acid) as a Weight loss Supplement: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomised Clinical Trials. J Obes. 2010;2011:509038. doi:10.1155/2011/509038
  9. Chuah LO, Ho WY, Beh BK, Yeap SK. Updates on Antiobesity Effect of Garcinia Origin (-)-HCA. Evid Based Complement Alternat Med. 2013;2013:751658. doi:10.1155/2013/751658
  10. Maia-Landim A, Ramírez JM, Lancho C, Poblador MS, Lancho JL. Long-term effects of Garcinia cambogia/Glucomannan on weight loss in people with obesity, PLIN4, FTO and Trp64Arg polymorphisms. BMC Complement Altern Med. 2018;18(1):26. Published 2018 Jan 24. doi:10.1186/
  11. In vitro and in vivo toxicity of garcinia or hydroxycitric Acid: a review. Chuah LO, Yeap SK, Ho WY, Beh BK, Alitheen NB
    Evid Based Complement Alternat Med. 2012; 2012():197920.

Over Kenneth Nwosu

Kenneth Nwosu is hoofdredacteur van FITsociety en schrijft uitvoerig over alles met betrekking tot fitness, krachttraining, afvallen, voeding en voedingssupplementen. Als fitness fotograaf heeft hij honderden fitness fanaten in hun beste shape vastgelegd.

Plaats een reactie