Kardashian dieet onzin: Laxerende lollies, detox thee en eetlust onderdrukkende zoetjes

Celebs zoals Kim en Kourtney Kardashian zouden zich bewuster moeten zijn van hun morele verantwoordelijkheid.  Instagram zou reclames voor dieetproducten met bekende mensen moeten verbieden.

Fitness fabels

Het is ongekend hoeveel onzin er in de fitnessbranche verkocht wordt. We schrijven hier vaak genoeg over supplementen ‘met een luchtje’. Producten waarvan de effectiviteit betwist kan worden, maar dagelijks veel geld in het laatje brengen van slimme commerciële geesten. Mensen die goed verdienen aan de wanhoop van diegenen die het maar niet voor elkaar krijgen hun doelen te bereiken. In sommige gevallen omdat het doel zelf niet realistisch, bijvoorbeeld dankzij voorbeeldfiguren met een lichaam dat slechts voor weinigen haalbaar is. In andere gevallen is het doel realistisch, maar de aangeboden oplossing niet: Supplementen en voeding die tot ‘revolutionaire resultaten’ zullen leiden.

Zoals gezegd, proberen we dat soort praktijken met enige regelmaat aan de kaak te stellen. Dat wordt niet altijd in dank afgenomen. Zoals toen we bedreigd werden met rechtszaken omdat we een product als geldklopperij benoemden. Nog niet eens zozeer omdat het werkzame ingrediënt niets zou doen, maar omdat het in een nieuw jasje werd verkocht voor een prijs die tientallen malen hoger was dan gebruikelijk.

Het wordt ook niet altijd in dank afgenomen als we de rol van bekende personen benoemen. Ik heb er geen geheim van gemaakt dat ik me behoorlijk kan ergeren aan bijvoorbeeld BN’ers die boeken over voeding schrijven zonder gehinderd te zijn door enige deskundigheid. Of beter gezegd, aan de mensen die deze boeken kopen in plaats van boeken van echte deskundigen.

Brokken van bekende mensen opruimen

De Britse National Health Services (NHS) zijn ook geen fan van celebrities die dieet producten of andere dubieuze gezondheidsproducten promoten. Hun meest seniore dokter waarschuwt dat de NHS niet bezig kan blijven met het opruimen van de brokken veroorzaakt door bekende mensen [1].

Begin deze maand richtte Prof Stephen Powis zich dan ook tot Instagram en Facebook om zulke praktijken uit te bannen. Hij stelde hierbij dat de platformen de onzekerheden van jongeren uitbuiten en extra werk opleveren voor de geestelijke zorg. In The Telegraph, verzocht hij hen nadrukkelijk de promotie te verbieden van iedere soort posts die fysieke of geestelijk schade kunnen toebrengen.

Dat is natuurlijk behoorlijk breed, maar hij wordt al specifieker als hij het vervolgens heeft over de rol van celebrities en hun invloed op jonge mensen. Zij zouden zich bewust moeten zijn van een ‘morele verplichting ‘ en dergelijke sponsorship deals moeten afwijzen.

Rommelende rolmodellen

Hij noemt als voorbeeld het promoten van producten als dieetpillen, detox thee, laxeermiddelen en eetlust onderdrukkende zoetjes. Producten waarmee geprofiteerd zou worden van onzekerheden van met name jongeren die op hun idool willen lijken.

Hij wijst op onderzoek waaruit blijkt dat minstens een vierde van jongeren aangeeft het uiterlijk het belangrijkste te vinden. De helft van meisjes zou druk voelen om dunner te zijn en een derde van jongens om gespierder te zijn. In deze doelgroep zouden afvalproducten en voedingssupplementen body image anxiety kunnen aanwakkeren en het verlangen om cosmetische behandelingen.

Where celebrities and the platforms which promote them exploit this vulnerability by pushing products like laxative teas, diet pills and other get-thin-quick solutions, they are taking the health of our young people in their hands and should act with far greater responsibility

In Groot-Brittannië heeft de Competition and Markets Authority al aangekondigd dat ze celebrities die niet duidelijk vermelden dat een post betaalde reclame is, harder zullen gaan aanpakken. Er is echter minder regelgeving over welke producten ze mogen promoten.

Professor Powis zegt ook bijna letterlijk wat ik hier ook wel vaker heb gesteld: Als een product sensationele resultaten belooft dan kom je waarschijnlijk bedrogen uit. En als het wel die sensationele resultaten biedt, dan mag je je afvragen of er geen schadelijke stoffen in zitten. Denk aan de amfetamine-achtige stoffen in bepaalde verboden fat burners.

Laxerende Kardashian

Kim en Courtney Kardashian kwamen onder vuur te liggen toen ze beiden reclame maakten voor hetzelfde bedrijf. Maaltijdvervangers, detox thee en eetlust-onderdrukkende lollies die stoffen bevatten die laxerend werken. 

Britse actrice Jameela Jamil ( van de serie ‘The Good Place’) was er niet van gediend en liet dat duidelijk merken. Natuurlijk vielen de Kardashian lollies en shakes verkeerd bij Jamil. De actrice zit achter het Instagram account I Weigh, dat zich richt op body positivity. Ik had zelf nog nooit van Jamil gehoord dus ik moest even haar achtergrond en Insta checken. In een recente post laat ze trots de oorbellen van 10 dollar zien die ze droeg naar de Grammy’s. ‘My kind of girl’ dus en een groter contrast met Kim en Courtney K. lijkt dan ook niet mogelijk.

Naar aanleiding van de door Jamil teweeg gebrachte ophef is Urban Outfitters gestopt met het adverteren van het door de Kardashians gepromote merk.

En de Insta fit boys en girls met hun eiwitreclames dan?

Ja, het is misschien lullig om bekende mensen aan te wijzen als bron van alle kwaad. Voor iedere bekende persoon die een of ander supplement probeert te verkopen, zijn er honderden niet-bekenden die hetzelfde proberen.

Fit boys en girls bijvoorbeeld die een beetje bij proberen te verdienen aan hun passie om de vele uren in de sportschool te rechtvaardigen. En natuurlijk om wat van de eigen kosten aan supplementen terug te verdienen.

Maar die hebben meestal geen miljoenen volgers die ze als mak vee volgen. Bovendien zullen ze vaak een doelgroep hebben die al over (iets) meer kennis beschikt en al dieper in de fitness scéne zit. Dan kan je het minder snel riskeren een of andere onzin dieetpil te promoten. Wie neemt je dan immers nog serieus als ‘fitness deskundige’? Desondanks zijn er in de fitness industrie ook genoeg rotte appelen, de ‘shake fakers‘ zoals ik ze noem.

Er is denk ik een verschil tussen eiwitten en creatine promoten voor spiergroei dan laxerende en eetlust onderdrukkende middelen om af te vallen. Beide kunnen je een obsessie voor een bepaald figuur opleveren. Als je dan toch al obsessief bezig bent, dan liever als fitness freak dan als laxerende, niet etende Kardashian-wannabee.

Bronnen:

  1. telegraph.co.uk/news/2019/02/01/instagram-should-ban-celebrities-endorsing-harmful-diet-products/

Ben jij een personal trainer?

Ga dan gratis aan de slag met ons trainingsplatform

Ontdekken

Over Kenneth Nwosu

Kenneth Nwosu is hoofdredacteur van FITsociety en schrijft uitvoerig over alles met betrekking tot fitness, krachttraining, afvallen, voeding en voedingssupplementen. Als fitness fotograaf heeft hij honderden fitness fanaten in hun beste shape vastgelegd.

Plaats een reactie