stoppen met roken gewicht

Stoppen met roken en je gewicht

Het is misschien raar om voor een fitness gerelateerde website te schrijven over roken en de gevolgen hiervan. Immers, er zijn al veel onderzoeken gedaan naar de relatie tussen roken en de schadelijke gevolgen voor de algehele gezondheid. Toch willen we in dit artikel wat dieper ingaan over de gevolgen van het stoppen met roken voor je gewicht. Immers, er zijn veel mensen die succesvol gestopt zijn met roken maar die vervolgens enorm aankomen in gewicht. Hoe je daarmee om kunt gaan willen we in dit artikel behandelen.

Roken en de gevolgen voor de gezondheid

In veel Europese onderzoeken zijn er duidelijke verbanden vastgesteld tussen roken en gevolgen voor de gezondheid van de mens. Het roken van sigaretten vergroot de kans op hartkwalen en vaatziekten. Daarnaast kan het leiden tot verschillende vormen van kanker. Genoeg nadelen en daarom een goede beslissing om te stoppen met roken.

Stoppen met roken en je gewicht

Wanneer je de knoop hebt doorgehakt en hebt besloten voor jezelf dat je gaat stoppen met roken, dan kan dat een impact hebben op je gewicht. Want roken versnelt de stofwisseling en stoppen met roken zou betekenen dat je metabolisme langzamer wordt. Indien je metabolisme daalt, dan verbrandt je feitelijk minder calorieën. Indien je geen aanpassingen maakt op je voeding of bewegingspatroon dan betekent dit dat je kan gaan aankomen in lichaamsgewicht.

Een hefboomeffect onder mensen die stoppen met roken is dat ze vaak ongezonder gaan eten om maar niet te roken. Veel mensen nemen vaker snoepjes of hapjes tussendoor, wat weer extra calorieen betekenen. Dus hoe kan je stoppen met roken zonder aan te komen?

Stoppen met roken zonder aan te komen

Besluit je om te stoppen met roken, dan is dat een opzichzelf staande grote stap. Realiseer dit. Je lichaam schreeuwt om de gewende nicotine en je bent zelf gewend geraakt om na elke maaltijd of bij elk kopje koffie een sigaret op te steken. Neem daarom niet teveel hooi op de vork en stop eerst met roken. De kans is groot dat je dit al moeilijk af zal gaan maar het zal het dubbel en dwars waard zijn.

Om je stofwisseling toch op het oude niveau te houden is een verhoging van je lichamelijke activiteiten aan te raden. Ook hier is het advies: start met beleid. Indien je altijd hebt gerookt en weinig hebt gesport is het niet handig om cold-turkey te stoppen met roken en je activiteistniveau van 0 naar 5 keer per week te verhogen. Start met 2x per week en doe een activiteit die je leuk vindt. Vind je hardlopen leuk, begin hier dan 2x per week mee en bouw dit uit. Je zult merken dat de combinatie, stoppen met roken EN sporten zeer gunstige effecten gaan geven op je algehele conditie.

Een ander aspect wat kan voorkomen dat je kilo’s aankomt is je voeding. Rokers zijn vaak ook ongezonde eters. Eet bewuster en zorg ervoor dat je niet overmatig veel lege calorieen tot je neemt en je gaat merken dat je gewicht niet toe zal nemen.

Conclusie

Wil je stoppen met roken dan is het van belang dat je je bewust bent van het feit dat je stofwisseling daardoor langzamer zal gaan worden. Dit kan je opvangen door sportieve activiteiten te ondernemen en door op je voeding- en calorieinname te letten. Lukt het je niet in een keer om te stoppen met roken dan zijn er verschillende hulpmiddelen. Deze hulpmiddelen zijn nicotine pleisters, nictone kauwgom of de hulplijn voor mensen die willen stoppen met roken.

Ben jij een personal trainer?

Ga dan gratis aan de slag met ons trainingsplatform

Ontdekken

3 reacties

  1. Mark

    Interessant stuk en zeer herkenbaar.
    Ik sport veel, leef extreem gezond alleen het roken is nog steeds een zwakke eigenschap uit het verleden waar ik maar met moeite vanaf kom…

    Vooral de sociale gelegenheden maakt het moeilijk om te stoppen.

    Wat is volgens jou een goede snack om te nemen als vervanger voor het ‘niet roken’?

  2. Alex

    Ik dacht altijd een redelijk gezond leven te leiden. Wekelijks sportte ik 1-2 maal, hield van lekker en in mijn optiek ook redelijk gezond eten. Ik rookte wel en dronk dagelijks een aantal glazen alcohol. Maar alles binnen de grenzen van gezond leven hield ik mijzelf voor. Daarnaast had ik voldoende aan 5-6 nachtrust . Als ik om mij heen keek dan zag ik veel ergere dingen. Dit vormde mijn referentiekader. Totdat ik in de zomer van 2017 met spoed naar het ziekehuis werd gebracht i.v.m. een acute alvleesklierontsteking. Vanaf die tijd is alles 180 graden gedraaid. Ik ben acuut gestopt met roken, drinken, sport nu intensief 4x per week ( kracht- en cardiotraining), eet conform het clean-eating principe. Dit houdt in leen gerechten met complexe koolhydraten, zo min mogelijk vlees, alleen kip of vis en vermijdt snelle suikers. Slaap nu 7-8 uur per nacht. Het advies van mijn artsen vormde voor mij de belangrijkste motivatie om een ander leven te gaan leiden. En tot op de dag van vandaag kost mij dit vreemd genoeg geen enkele moeite. In totaal ben ik ruim 17 kg afgevallen. Heb nu een BMI van 23 en een vetpercentage van 13%. Het is dus echt mogelijk om je levensstijl acuut te veranderen zonder in gewicht aan te komen en ook nog plezier te beleven. Het resultaat is een goed en gezond getraind lichaam. Het is nu geen moeten meer maar een levensstijl geworden. Ik geniet er iedere dag van. Met een goede instelling en discipline is heel veel mogelijk. Persoonlijk vond en vind ik het nog steeds belangrijk om positieve mensen in mijn directe omgeving te hebben die mij stimuleren en motiveren. Ik wens iedereen succes om dit ook te gaan doen en hopelijk zonder een medische noodzaak.

  3. Rano Niem

    Dit artikel geeft niet voldoende antwoord op het onderwerp weer: “Stoppen met roken zonder aan te komen” maar eerder op “Stoppen met roken zonder aan te komen, als je niet/weinig sport en slecht eet”.

    Het onderwerp is interessant, maar kom met een goed antwoord op de vraag. Wat moeten mensen die nou wel al echt gezond leven en zowat elke dag goed sporten (met de benodigde rust in spiergroepen) doen om hun gewicht op peil te houden na het roken, en daarmee achteruitgang van het metabolismesysteem?

    Graag het onderwerp aanpassen, of de inhoud van het artikel sluitend maken! Dit is geen kritiek, maar positieve feedback.

    Een aanname doen dat rokers ook slecht eten en daarmee je artikel in te kaderen, is te kort door de bocht.

Plaats een reactie