slapen

Te kort en te lang slapen verhogen beide kans op metabool syndroom

Minder dan zes uur slapen per dag en meer dan tien uur staat in verband met metabool syndroom en de symptomen daarvan zoals een wijdere middel en hoger bloedsuiker.

“Sorry Umberto”

Vorig week keek ik naar de laatste uitzending van RTL Late Night met Umberto Tan. Met een klein beetje schuldgevoel. Ik vind Umberto namelijk een toffe peer en had hem nog vijf jaar op de late avond gegund. Toch was ook ik één van de mensen die al een tijdje niet meer keek.

In november 2015 schreef ik een artikel over de nadelen van een slaaptekort¬†met betrekking tot spier- en vetmassa. Deels om mezelf te overtuigen hier toch meer aandacht voor te hebben. De conclusie was dan ook dat ik ‘maar geen RTL Late Night meer moest kijken’. Excuus gevonden, weg schuldgevoel….

De invloed van slaap op vetmassa was ook onderdeel van een nieuw onderzoek. Dit onderzoek kijkt niet alleen naar de effecten van een slaaptekort, maar ook die van een overschot aan slaap. De Zuid Koreaanse onderzoekers wilden weten wat hiervan de invloed is op de kans op metabool syndroom, een verzameling van problemen met de stofwisseling.

“Niet korter slapen dan 6 uur, niet langer dan 10 uur”

Uit het onderzoek van de Koreanen blijkt dat minder dan zes uur slapen per dag in verband staat met verschillende eigenschappen van metabool syndroom. Voor het onderzoek van de Seoul National University College of Medicine werd gebruik gemaakt van data van meer dan 133.000 Koreaanse mannen en vrouwen tussen de 40 en 69 jaar oud [1].

Vrouwen die minder dan zes uur sliepen hadden een grotere omtrek van de middel. Vrouwen die langer dan tien uur sliepen hadden een grotere omtrek van de middel, een hoger bloedsuiker en een lager HDL (het ‘goede’ cholesterol).

Mannen die korter sliepen dan zes uur hadden een grotere omtrek van de middel. Mannen die langer sliepen dan tien uur hadden meer triglyceriden in het bloed.

Bijna 11 procent van de mannen en 13 procent van de vrouwen sliep minder dan zes uur. Langer dan tien uur slapen kwam veel minder voor, respectievelijk 1,5% en 1,7% voor mannen en vrouwen.

This is the largest study examining a dose-response association between sleep duration and metabolic syndrome and its components separately for men and women. Because we were able to expand the sample of our previous study, we were able to detect associations between sleep and metabolic syndrome that were unnoticed before. We observed a potential gender difference between sleep duration and metabolic syndrome, with an association between metabolic syndrome and long sleep in women and metabolic syndrome and short sleep in men.

-Claire E. Kim, Seoul National University College of Medicine

Metabool syndroom

In alle gevallen werd de kans op metabool syndroom verhoogd. Volgens de gehanteerde definitie betekent dit dat drie van de volgende  symptomen zijn aangetroffen.

  • Verhoogde omtrek van de middel
  • Hoge niveau’s triglyceriden in het bloed
  • Lage niveau’s HDL cholesterol
  • Hoge bloeddruk
  • Hoog bloedsuiker

Van alle mannen voldeed 29% aan dit criterium en 24,5% van de vrouwen. De onderzoekers wijzen er dan ook op dat het belangrijk is risicofactoren zoals slaap aan te kunnen wijzen. Met name omdat dit een factor is waarop je zelf invloed kunt uitoefenen.

Slaap, hormonen en overgewicht

De onderzoekers verwijzen naar mogelijke mechanismes die het verband tussen de duur van slaap en metabool syndroom kunnen verklaren. Denk aan verhoogde niveau’s van hormonen die de eetlust verhogen en/of het energieverbruik verlagen. In het eerder genoemde artikel over een slaaptekort gaan we hier echter uitgebreid op in (hoewel niet op het verband met een overschot aan slaap).

Referenties:

  1. Claire E. Kim, Sangah Shin, Hwi-Won Lee, Jiyeon Lim, Jong-koo Lee, Aesun Shin, Daehee Kang. Association between sleep duration and metabolic syndrome: a cross-sectional study. BMC Public Health, 2018; 18 (1) DOI: 10.1186/s12889-018-5557-8

Ben jij een personal trainer?

Ga dan gratis aan de slag met ons trainingsplatform

Ontdekken

Over Kenneth Nwosu

Kenneth Nwosu is hoofdredacteur van FITsociety en schrijft uitvoerig over alles met betrekking tot fitness, krachttraining, afvallen, voeding en voedingssupplementen. Als fitness fotograaf heeft hij honderden fitness fanaten in hun beste shape vastgelegd.

Plaats een reactie