goede voornemens

Tips in het behalen van goede voornemens

Het nieuwe jaar is weer begonnen en hierbij komen ook de goede voornemens om de hoek kijken. Eigenlijk klinkt een “goed voornemen” niet zo heel daadkrachtig en uit de praktijk blijkt ook dat dat veel van deze voornemens na de eerste maand alweer vervlogen zijn. Toch is het nooit verkeerd om ergens naar toe te werken en doelen voor jezelf te stellen. Heb je bijvoorbeeld na al die eetfestijnen de keuze gemaakt om wat kilootjes af te willen vallen door gezonder te gaan eten en meer te sporten? Goed bezig! Een eerste stap richting een strakkere body is namelijk het besef dat je het anders wilt gaan doen dan je eerst deed. Nu je het licht hebt gezien is het tijd voor de volgende stap, tijd voor actie… en daar begint het echte werk!

Het behalen van jouw goede voornemens doelen

Om succesvol te zijn in het behalen van jouw goede voornemen hierbij alvast wat handige tips:

1. Wat wil je bereiken en waarom wil je dit?

Dit zijn de eerste vragen die je jezelf dient te stellen, zodat je weet waar je naartoe wilt werken met welke reden. De kern hierbij is; houd het simpel en compact! Dit wil zeggen dat je begint met één duidelijk en haalbaar doel wat je kans op slagen zo groot mogelijk houdt. Door een positieve omschrijving houd je het voor jezelf aantrekkelijk. Dus niet; “ik heb geen overgewicht meer en voel me niet meer futloos”, maar; “ik voel me fit en zie er ook tegelijkertijd fit uit!” Klinkt een stuk leuker toch?

2. Maak een strak plan

Wat je ook wilt bereiken, alles valt of staat met een strak plan! Nu je weet wat je doel is, vraag je jezelf af hoe je dit gaat doen en binnen welke tijd je dit behaald zal hebben. Hierbij geldt ook; maak het jezelf niet te lastig, begin met kleine stapjes en houd het haalbaar. Zo is 10 kilo afvallen in een maand niet realistisch en daarnaast ook nog eens ongezond, maar in 4 weken 2 kilo verliezen door 3x per week te sporten klinkt een stuk beter! Je uitgangspunt is het toewerken naar een succes en niet een mislukking.

3. Weet wat je doet

Als je ergens naartoe werkt is het wel zo zinvol dat wát je doet ook effect heeft. De weg naar je doel is minstens zo belangrijk als het doel op zich! Laat je dus goed informeren over gezonde voeding en effectieve training, bijvoorbeeld via internet (fitnessweetjes.nl), een voedingsconsulent en/of personal trainer.

4. Houd het leuk voor jezelf; focus niet alleen maar op de dingen die niet meer mogen, maar op de dingen die wel mogen!

Heb jij met jezelf afgesproken dat je niet meer mag snoepen en alleen maar gezonde dingen zoals groenten en fruit mag eten? Reken er dan maar op dat vroeg of laat de slablaadjes je de neus uitkomen en die grote bak ijs binnen de kortste keren leeg is. Houd het leuk voor jezelf en af en toe lekker een patatje mayo of een fijn stukje pure chocolade mag best! Belangrijk is dat je het grote doel in gedachten houdt en na een dagje zondigen weer overstapt op je gezonde gewoonten. Het draait allemaal om balans.

5. Betrek anderen bij je plan

Door met anderen te praten over waar je mee bezig bent en wat je wilt bereiken kunnen zij je steunen en je daarnaast scherp houden. Ook kun je ervoor kiezen om samen met iemand op te trekken die ook bezig is met hetzelfde goede voornemen, door bijvoorbeeld samen te gaan sporten. Verder kan het nooit kwaad om eens te vragen hoe die afgeslankte collega dit voor elkaar heeft gekregen. Des te meer jij anderen bij jouw proces betrekt, des te meer dit gaat leven, wat jouw kans op succes vergroot!

6. Blijf jezelf motiveren, ook als het even minder gaat

Vallen de resultaten even tegen en zakt hierdoor je de moed in de schoenen waardoor je je het hele weekend al vergrijpt aan junkfood? Het geeft niet! Ook hierbij geldt; houd het grote doel voor ogen en zie jouw uitstapje als een uitglijder en niet zozeer als een terugval. Dit klinkt namelijk een stuk vriendelijker en minder zwaar! Na een uitglijder is het een kwestie van opstaan en weer doorgaan met jouw persoonlijke plan, eventueel wat bijgesteld.

Ik wil je veel succes toewensen met het bereiken van jouw goede voornemen(s) in 2014!

Ben jij een personal trainer?

Ga dan gratis aan de slag met ons trainingsplatform

Ontdekken

1 reactie

  1. Zoë

    Deze tips ga ik gebruiken!

Plaats een reactie