Tips om de feestdagen door te komen

“Tips om de feestdagen door te komen”

Het is december dus moet ik als fitness blogger weer iets zinnigs zeggen over de feestdagen. Ik heb alleen niet zo’n zin in het traditionele bederven van de kerstsfeer door je bij voorbaat schuldig te laten voelen over ieder kerstkransje.

“Overleef de feestdagen”

Bijvoorbeeld door te schrijven in het thema ‘Overleef de feestdagen’. Je kent ze wel; de tips over het weerstaan van alle verleidingen die de feestdagen bieden. Het zijn de luchtige artikeltjes in een magazine dat je leest terwijl je in de wachtkamer van de tandarts zit. Over de voedingswaarde van kalkoen en de calorieën in alcohol. Tips over het rantsoeneren van de chocoladeletters die je gekregen hebt.

Als fitness blog kunnen we daarin verder gaan dan bijvoorbeeld een Linda. Wij hebben immers veel hardcore gym rats als lezers. Adviezen dus over de christmas meal prep, zodat je met je tupperware kunt aanschuiven bij het kerstdiner van je schoonouders. Hoe je proteïne meesmokkelt naar de kerstborrel en je noodplan controleert voor een gesloten sportschool.

Je zorgen maken over de gevolgen van de feestdagen op je figuur hoort blijkbaar bij kerst als Wham en Bing Crosby.

Fitte feestdagen

Ook populair is natuurlijk het bieden van een gezond alternatief voor de feestelijk verleidingen.

Voor de thuiskoks bieden we recepten waarin bloem wordt vervangen door volkoren meel, boter door kokosolie en suiker door chiazaad.

Eergisteren deelden we daar zelf nog een voorbeeld van, het was immers pakjesavond. “Gezonde-kruidnoten-met-pindapasta-mandarijn-cacao”.

Voor kerst zullen we ongetwijfeld nog enkele van dit soort gezonde alternatieven delen. Proteïne eierpunch, creatine candy canes, koolhydraatarme kerstkransjes, appelflappen gebakken in MCT-olie, en oliebollen met acai bessen in plaats van krenten. 

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf nooit sta te popelen om ze uit te proberen. Om de een of andere reden zie ik bij dat soort recepten altijd beelden van komedies op TV voor me. Familieleden die zuchtend het nieuwste experiment uitproberen, kinderen die onder de tafel de hond voeren om van de verantwoorde snack af te komen. Net als dat ene vegetarische familielid dat ieder jaar op de verjaardag moeite doet om interessante vleesvervangers te introduceren, resulterend in de traditie om op de terugweg naar huis langs de McDonalds te rijden.

Maak je die gezonde snacks voor jezelf of sta je de hele dag in de keuken om samen met anderen te genieten en een gezellige avond te hebben? Als dat laatste het geval is, hou er dan rekening mee dat niet iedereen zijn macro’s telt.

Don’t be that guy

Ook als je zelf niet in de keuken staat, maar bij anderen mag aanschuiven, is het handig er rekening mee te houden dat niet iedereen jouw obsessie voor een mooi lijf deelt.

Niemand houdt dan ook van je jaarlijkse spelletje “raadt-eens-hoeveel-calorieën-je-op-je-bord-hebt”. Je maakt niemand blij met verhalen over de invloed van een kerststol op de kans op hart- en vaatziekten. Ook maak je geen indruk door accuraat de macro’s in het dessert te schatten. 

Schuldvrije kerst

Die standaard artikelen met tips om de kerst te overleven zijn, neem ik aan, gericht aan mensen die het hele jaar door moeite hebben zich aan een bepaald voedingspatroon te houden. Als je met de grootste moeite een jaar lang op of onder je behoefte hebt gegeten dan is het inderdaad niet wenselijk om in een paar weken maanden aan werk te verpesten. In die gevallen kan het verstandig zijn jezelf in ieder geval voor te houden dat de feestdagen geen excuus zijn om een maand lang los te gaan. 

Er is echter een groeiend groep lezers voor wie soms het omgekeerde geldt. De die hard fitness freaks die het hele jaar door bewust met hun voeding bezig zijn. Als fitness fotograaf had ik deze maand bijvoorbeeld topdrukte door de fitness en bodybuild wedstrijden die plaatsvonden. Voor deze groep geldt in veel gevallen dat een paar weken van ontspanning en extra calorieën juist heel constructief is en wenselijk voor herstel. De feestdagen zijn dan juist een heerlijk bulk-periode. 

Wat jouw persoonlijke situatie dan ook moge zijn, onthoud wat Hollywood ons geleerd heeft. Kerst draait om een gezellig samenzijn met vrienden en familie. Jezelf schuldig voelen om ieder hapje dat je neemt, voegt daar niets aan toe. Daar heb je de rest van het jaar nog voor. 

Ben jij een personal trainer?

Ga dan gratis aan de slag met ons trainingsplatform

Ontdekken

Over Kenneth Nwosu

Kenneth Nwosu is hoofdredacteur van FITsociety en schrijft uitvoerig over alles met betrekking tot fitness, krachttraining, afvallen, voeding en voedingssupplementen. Als fitness fotograaf heeft hij honderden fitness fanaten in hun beste shape vastgelegd.

1 reactie

  1. Joanie

    “Voor deze groep geldt in veel gevallen dat een paar weken van ontspanning en extra calorieën juist heel constructief is en wenselijk voor herstel.” Helemaal mee eens! Een leuk en heel wijs artikel. 🙂

Plaats een reactie