Borstspieren oefeningen

Spieren borst oefeningen

De borstspieren trainen kun je doen door middel van verschillende borst oefeningen. Het bankdrukken zowel op een plat of schuin bankje is hier wellicht de bekendste oefening maar er zijn nog meer oefeningen die men kan doen met behulp van dumbbells, barbells, kabels en het eigen lichaamsgewicht. De borst oefeningen die je kunt doen met het eigen lichaamsgewicht zijn voornamelijk push up oefeningen, zoals het opdrukken.

Hierboven vind je een complete lijst van alle borst oefeningen.

Wil je artikelen lezen over hoe je deze spiergroep het beste kunt trainen? Check dan onze artikelen in de categorie: borst trainen

De borstspieren kunnen we verdelen in de pectoralis major, ook wel de grote borstspier genoemd en de kleinere, daaronder liggende pectoralis minor. De pectoralis major verbindt steutelbeen aan bovenkant borst en borstbeen midden en onderkant borst met de bovenarm. De verschillende functies bestaan onder andere uit stabilisatie van het schoudergewricht ,endorotatie dus het naar binnendraaien van de schouders, adductie, het naar het lichaam toe brengen, en anteflexie, het naar voren brengen, van de armen en protractie, naar voren trekken, van de schouders. De pectoralis minor verbindt de 3e t/m de 5e rib met het zogenaamde ravenbekuitsteeksel op het schouderblad. De functie is dan ook het naar beneden trekken, detractie of draaien van de schouder. Denk aan het dunken van een basketbal. De armen worden vanuit opwaarts gestrekte positie naar beneden gebracht door de schouder naar voren beneden te laten draaien. Bekende oefeningen voor de borstspieren zijn: bankdrukken, peck deck, flyes met cables of dumbbells en opdrukken of push ups.