veroudering

“Een leven van regelmatig trainen vertraagt de veroudering en voorkomt penopauze

Recent Brits onderzoek heeft aangetoond dat regelmatig trainen veel van de effecten van veroudering voorkomt. Zo kan bijvoorbeeld de ‘mannelijke menopauze’ voorkomen worden.

Veroudering en ‘mannelijke menopauze’

Met de ‘mannelijke menopauze’ wordt de afname in spiermassa en testosteron en toename van vetmassa bedoeld die vaak gepaard gaat met veroudering. Ook wel de ‘penopauze’, ‘andropauze’ of ‘mannelijke overgang’ genoemd. Vanaf ongeveer 40 jaar kan je hier als man rekening mee houden. Iets dat ik met getemperd enthousiasme meld gezien ik 41 ben. Tot nu toe merk ik er niets van, maar ik hou er ernstig rekening mee dat het straks allemaal ‘wat minder’ wordt.

“Niet nodig”, aldus de onderzoekers van de University of Birmingham en King’s College London. Zij ontdekten dat deze effecten waren uitgebleven in 125 amateur wielrenners in de leeftijd van 55 tot 79 jaar (81 mannen en 41 vrouwen). Alle mannelijke deelnemers aan hun onderzoek moesten in staat zijn om 100 km te fietsen binnen 6,5 uur. Voor de vrouwen gold dat ze 60 km moesten kunnen afleggen in 5,5 uur. Rokers, zware drinkers en mensen met een hoge bloeddruk waren uitgesloten.

Ze ondergingen een serie testen in het laboratorium en werden vergeleken met een groep volwassenen die niet fysiek actief waren. Deze controle groep bestond uit 75 gezonde mensen in de leeftijd 57 tot 80 en gezonde jonge mensen van 20 tot 36 jaar.

Uit het onderzoek bleek dat het verlies in spiermassa en kracht niet was opgetreden in de mensen die regelmatig trainden. De wielrenners hadden geen toename in lichaamsvet of een verhoogd cholesterol. Het testosteron van de mannen was hoog gebleven wat doet vermoeden dat ze het grootste deel van de penopauze vermeden hebben.

‘Optimale veroudering’

Een opvallender resultaat was dat de voordelen verder gingen dan behoud van spiermassa en testosteron. De wielrenners hadden ook een immuunsysteem dat niet verouderd leek. Een orgaan genaamd de thymus, of zwezerik, is een orgaan dat T-cellen aanmaakt. Vanaf 20-jarige leeftijd begint dit orgaan te krimpen en maakt het minder T-cellen aan. In dit onderzoek bleek echter dat de thymus van de wielrenners evenveel T-cellen aanmaakte als die van de jongeren uit de controlegroep.

Hippocrates is hip deze maand. Gisteren werd nog naar Hippocrates verwezen met de stelling dat voeding als een medicijn is. Waarschijnlijk verwijzend naar het citaat: “Let food be thy medicine and medicine be thy food.” Hoewel betwijfeld wordt of dit daadwerkelijk een citaat van Hippocrates is, lijkt hij in ieder geval veel gezegd te hebben over de voordelen van gezonde voeding. Maar ook beweging zou hij als medicijn gezien hebben, een punt dat de Britten aanhalen. Ze wijzen erop dat zijn boodschap steeds minder gehoord wordt in een steeds meer zittende bevolking.

However, importantly, our findings debunk the assumption that ageing automatically makes us more frail

Our research means we now have strong evidence that encouraging people to commit to regular exercise throughout their lives is a viable solution to the problem that we are living longer but not healthier.

Ze hopen dan ook dat hun bevindingen helpen voorkomen dat we ouderdom, zwakte en ziekte automatisch aan elkaar koppelen. Voorkomen dat het leven op late leeftijd slechts verdragen wordt en niet genoten.

De conclusies tonen volgens de onderzoekers aan dat de wielrenners niet fietsen omdat ze gezond zijn, maar gezond zijn omdat ze zo groot deel van hun leven fietsen. Hun lichamen zouden daardoor in staat zijn geweest om ‘optimaal te verouderen’.

Verplichte cardio?

Nou zei ik dat ik me dus mogelijk geen zorgen hoef te maken, maar dat is niet helemaal waar. Ik fiets immers geen 100km in 6,5 uur, ik fiets helemaal niet. Sterker nog, ik doe helemaal geen cardio, alleen krachttraining.

De onderzoekers erkennen dat niet iedereen het uithoudingsvermogen van de wielrenners heeft en dat een activiteit gezocht moet worden die bij je past. Daar ben ik het helemaal mee eens. Ze vertellen echter niet in hoeverre een dergelijke achtergrond in duursport noodzakelijk is voor de voordelen die gezien werden in dit onderzoek.

Gelukkig echter hebben wel al genoeg onderzoeken gezien met een vergelijkbaar besparend effect op spiermassa en testosteron door krachttraining. Ik heb echter geen onderzoeken gezien die een positief effect aantonen van krachttraining op het aantal T-cellen op latere leeftijd.

Misschien moet ik dus toch maar eens wat aan cardio gaan doen en niet wachten tot mijn wasbordje opeens verdwijnt.

Bronnen:

  1. Ross D. Pollock, Katie A. O’Brien, Lorna J. Daniels, Kathrine B. Nielsen, Anthea Rowlerson, Niharika A. Duggal, Norman R. Lazarus, Janet M. Lord, Andrew Philp, Stephen D. R. Harridge. Properties of the vastus lateralis muscle in relation to age and physiological function in master cyclists aged 55-79 yearsAging Cell, 2018; e12735 DOI: 10.1111/acel.12735
  2. Duggal et al. Major features of Immunesenescence, including Thymic atrophy, are ameliorated by high levels of physical activity in adulthoodAging Cell, 2018

Over Kenneth Nwosu

Kenneth Nwosu is hoofdredacteur van FITsociety en schrijft uitvoerig over alles met betrekking tot fitness, krachttraining, afvallen, voeding en voedingssupplementen. Als fitness fotograaf heeft hij honderden fitness fanaten in hun beste shape vastgelegd.

Plaats een reactie