COACH LOGIN
een vreemde taal leren tijdens cardio

Een vreemde taal leren tijdens cardio

Een vreemde taal leren is makkelijker en effectiever als je dit tijdens een training doet. Dit blijkt uit een recent onderzoek verricht door Chinese en Italiaanse onderzoekers.

¿dónde está el gimnasio

Nieuw! Spaans spinning. Leer op vakantie Spaans tijdens een dagelijks spinning klasje. Begin je dag gezond én met een uitgebreide Spaanse woordenschat. Met een sixpack het strand op, gewapend met vloeiende versier zinnen.

De personal trainer, taaldocent of hoteleigenaar die met een dergelijk concept aan de slag gaat, heeft de wetenschap aan zijn zijde. Trainen tijdens een taallessen vergroot het vermogen om woorden te onthouden en te gebruiken. Om onze hersens in actie te krijgen, helpt het dus het lichaam in beweging te brengen.

Diverse onderzoeken hebben een verband aangetoond tussen verbeterd leervermogen en fysieke activiteit, zowel in kinderen als jong volwassenen [1,2]. De theorie hierachter is dat training de biologie van hersenen zodanig aanpast dat deze meer ‘vormbaar zijn’ en makkelijker informatie ontvangen en verwerken. Een eigenschap die plasticiteit wordt genoemd [3]. Het is echter onduidelijk welke vorm van training de grootste verbetering in leervermogen oplevert en of je deze training voor, tijdens of na het leren zou moeten doen.

Om meer inzicht te verkrijgen in deze werking verrichtten de Italiaans en Chinese onderzoekers het vermogen van volwassenen om een taal te leren [4]. Jonge kinderen leren een nieuwe taal met veel meer gemak dan volwassenen en ouderen. Dit wordt vaak in verband gebracht met een afgenomen plasticiteit van de hersenen door veroudering, specifiek in regio’s van de hersenen die een rol spelen in taalgebruik.

Om te zien welke invloed training kan hebben op dit proces selecteerden de onderzoekers 40 jong volwassene Chinese mannen en vrouwen die probeerden Engels te leren. Ze waren al een beetje bekend met de taal, maar nog lang niet in staat een goed gesprek te kunnen voeren in het Engels.

Ze verdeelden de studenten in twee groepen. Een groep die bleef leren zoals gebruikelijk: zittend. De andere groep zou naast de lessen ook trainen. Deze groep begon 20 minuten voorafgaand aan de les te fietsen op een spinning bike en bleef tot ongeveer 15 minuten na aanvang van de les fietsen. Er werd gefietst op gematigde intensiteit (60% VO2max).

Beide groepen leerden door te kijken naar woorden die op grote schermen werden getoond in combinatie met bijbehorende plaatjes. Per les kregen ze een reeks van 40 woorden te zien die zeven keer werd herhaald. De lessen zelf werden 8 keer gegeven in twee maanden tijd, dus ongeveer 1 les per week.

Na de les werd er kort uitgerust waarna er een toets volgde waarin zo snel mogelijk moest worden aangegeven of het juiste woord bij het juiste plaatje werd getoond. Ook moesten ze aangeven of een getoonde zin klopte of onlogisch was, zoals:” De appel is een tandarts”. Een goed begrip van zinnen zou immers een betere indicatie zijn van taalbeheersing dan het aantal woorden dat je kent.

Na iedere les scoorden de studenten die gefietst hadden beter dan de zittende studenten in het matchen van woord met beeld. Ook scoorden ze beter in het beoordelen van de zinnen hoewel dit verschil pas na meerdere weken optrad. Vooral opvallend was het effect op langere termijn. Beide groepen werd gevraagd na een maand terug te komen zonder tussentijds te oefenen. De fietsende studenten bleken opnieuw beter in het herinneren van de woorden en het beoordelen van de zinnen.

These results suggest that physical activity during learning improves that learning…

These improvements extend beyond simply aiding in memorization. The exercise also deepened language learners’ grasp of how to use their newly acquired words.

-Simone Sulpizio, a professor of psychology and linguistics at the University Vita-Salute San Raffaele

Beste training om te leren?

Hiermee is nog niet duidelijk welke verschillende effecten, verschillende type training hebben op het leervermogen. Ook wat betreft de duur, intensiteit en timing zijn er nog vele variabelen te onderzoeken. Als je het echter wilt vertalen naar de praktijk dan stuit je al snel op obstakels die beperkingen kunnen opleggen in al deze variabelen.

Hardlopen en tegelijk schrijven is knap lastig. Roeien en schrijven is onmogelijk. Dan heb ik het bovendien alleen over cardio en trainen op lage intensiteit. Concentreren tijdens een sprint wordt waarschijnlijk lastig. Moleculaire fysiologie leren tijdens je 1RM benchpress is denk ik ook niet aan te raden.

Zowel in theoretisch opzicht als praktisch opzicht valt er dus nog genoeg te leren over het maximaliseren van de toegevoegde waarde van beweging tijdens leren. Als de onderzoekers de vervolg onderzoeken fietsend uitvoeren, gaan de ontwikkelingen misschien wat sneller.

Referenties

  1. Griffin ÉW, Mullally S, Foley C, Warmington SA, O’Mara SM, Kelly AM. Aerobic exercise improves hippocampal function and increases BDNF in the serum of young adult males. Physiol Behav. 2011 Oct 24;104(5):934-41. doi: 10.1016/j.physbeh.2011.06.005. Epub 2011 Jun 23. PubMed PMID: 21722657.
  2. Hillman CH, Pontifex MB, Castelli DM, Khan NA, Raine LB, Scudder MR, Drollette ES, Moore RD, Wu CT, Kamijo K. Effects of the FITKids randomized controlled trial on executive control and brain function. Pediatrics. 2014 Oct;134(4):e1063-71. doi: 10.1542/peds.2013-3219. PubMed PMID: 25266425; PubMed Central PMCID:PMC4179093.
  3. Green CS, Bavelier D. Exercising Your Brain: A Review of Human Brain Plasticity and Training-Induced Learning. Psychology and aging. 2008;23(4):692-701. doi:10.1037/a0014345.
  4. It takes biking to learn: Physical activity improves learning a second language. Liu F, Sulpizio S, Kornpetpanee S, Job R (2017) It takes biking to learn: Physical activity improves learning a second language.. PLOS ONE 12(5): e0177624. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0177624

Over Kenneth Nwosu

Kenneth Nwosu is gecertificeerd fitness-docent, natural bodybuilder en heeft een achtergrond in oosterse vechtsporten als docent Ryukyu Kobujutsu (Japanse Krijgskunst). Als hoofdredacteur van FITsociety schrijft hij uitvoerig over alles met betrekking tot fitness, bodybuilding, voeding en supplementen. Als fitness fotograaf heeft hij honderden fitness fanaten in hun beste shape vastgelegd.

Plaats een reactie