Regelmatig huishoudklusjes uitvoeren verlaagt kans op overlijden

Regelmatig huishoudklusjes uitvoeren verlaagt kans op overlijden met 28%

Begin maar te dweilen. Huishoudklusjes zorgen niet alleen voor een opgeruimder huis, maar verlagen ook de kans op overlijden met 28%.

Langer leven door huishoudklusjes

Canadese onderzoekers hebben ontdekt dat actieve klusjes in de huishouding een positief effect hebben op de levensverwachting. Door 2,5 uur per week te besteden aan taken zoals werken in de tuin, dweilen, stofzuigen en de keuken opruimen, kunnen de kans op overlijden met bijna 30% verlagen.

De onderzoekers van McMaster gebruikten data uit deĀ Prospective Urban Rural Epidemiology (PURE) studie. Hiermee beschikten ze over de gegevens van ruim 130.000 mensen uit 17 verschillende landen. Zoals onlangs nog beschreven in het artikel over vetten vs. koolhydraten vallen hier zowel hoge inkomens landen onder als lage inkomens landen. Een belangrijk gegeven omdat je minder geneigd bent een sportschool abonnement af te sluiten of lid te worden van de cricket club als overleven zelf een uitdaging is. Ze vonden met name deze data handig om juist inzicht te hebben in de effecten van andere activiteiten zoals lopen of fietsen naar werk, een fysieke baan en dus ook klusjes in de huishouding.

De wereldgezondheidsorganisatie raadt volwassenen tussen de 18 en 64 aan om minstens 150 minuten per week actief te zijn op gematigde intensiteit (aerobisch gezien). Daarnaast wordt geadviseerd minimaal twee keer per week oefeningen te doen gericht op spierkracht.

Uit de gegevens van de PURE studie bleek dat de hartslag verhogen met een half uur activiteit per dag of 150 minuten per week genoeg was om de kans op overlijden met 28% te verlagen en de kans op hartziekten met 20%. Het maakte daarbij niet uit welke activiteit werd uitgevoerd. Bovendien blijkt het effect nog groter bij hogere activiteit. Mensen die bijvoorbeeld 750 minuten wandelden per week verlaagden de kans op overlijden met 36%. Slechts 3% van de deelnemers haalde deze hoeveelheid uit recreatieve activiteit. 38% Van de deelnemers bereikte deze hoeveelheid activiteit uit het reizen naar het werk, het werk zelf en werk in de huishouding.

Gewoon bewegen

In het onderzoek droegen veel verschillende activiteiten bij aan de levensverlengende effecten. De belangrijkste conclusie is dat het vooral belangrijk is dat je vaak en regelmatig genoeg iets doet om de hartslag te verhogen.

Ben jij een personal trainer?

Ga dan gratis aan de slag met ons trainingsplatform

Ontdekken

Over Kenneth Nwosu

Kenneth Nwosu is hoofdredacteur van FITsociety en schrijft uitvoerig over alles met betrekking tot fitness, krachttraining, afvallen, voeding en voedingssupplementen. Als fitness fotograaf heeft hij honderden fitness fanaten in hun beste shape vastgelegd.

Plaats een reactie