COACH LOGIN

Wat is droog trainen

Uitleg: droog trainen

Het systematisch en gecontroleerd reduceren van het lichaamsvetpercentage met behoud van spiermassa wordt aangeduid met de term droog trainen. Synoniemen voor deze term zijn cutten, getting lean of getting ripped. Het tegenovergestelde hiervan heet bulken. Wanneer je mee wilt doen aan een fitness wedstrijd of je jouw spierdefinitie beter tot uiting wilt laten komen dan zal je moeten gaan droog trainen.

Het principe van het droog trainen luistert nauw naar de individuele caloriebehoefte en de hoeveelheid calorieën die dagelijks geconsumeerd worden. Zo dient er een calorietekort te zijn op de energiebalans waardoor het vetpercentage afneemt. In tegenstelling tot de benaming is een bepalende factor bij droogtrainen voeding. Een juiste verdeling van de macronutriënten speelt hierbij een essentiële rol omdat dit spierafbraak kan voorkomen en je op die manier spierbehoud kan bewerkstelligen. Het voedingsschema is in dit opzicht belangrijker dan het fitness schema.

Samengevat is het droog trainen niets anders dan de opgebouwde spiermassa, middels hypertrofie en de opgebouwde spierdefinitie beter tot uiting te laten komen, door het verlagen van de vetmassa.

Definitie: droog trainen

Droog trainen staat voor het terugbrengen van het vetpercentage met als doel de spieren en spierdefinitie beter tot uiting te laten komen. Een synoniem voor droog trainen is cutten, of cutting, waarbij bedoeld wordt dat men het vet wegsnijdt en ripped of lean wordt. Het tegenover gestelde van cutten heet bulken. Veel vragen rondom droog trainen liggen op het vlak van de caloriebehoefte en de inname van de juiste hoeveelheid macronutriënten: de koolhydraten, eiwitten en vetten. Deze en andere factoren bepalen of je vetmassa verliest en of je spiermassa behoudt. Daarbij speelt de vraag hoe vaak en hoe je moet trainen als je wilt droog trainen.