Giel Beelen: “Hoe krijg ik een sixpack”?

“Hoe krijg ik een sixpack?” Giel Beelen stelde de vraag en ging keihard aan de slag met het antwoord. Nu toont hij trots het resultaat.

“Hoe krijg ik een sixpack?”

Die vraag stelde Giel Beelen zichzelf bijna exact een jaar geleden. Gisteren plaatste hij een video online uit zijn documentaire “Giels road to sixpack”. Daarin kunnen we het resultaat zien van bijna een jaar werk.

Gefeliciteerd Giel. Je hebt een moeilijk doel gesteld en al het noodzakelijke gedaan om dat doel te bereiken. Dikke props voor dat. Voor de meesten blijft het immers bij “was ik maar”, “zou ik maar”, “kon ik maar”.

Jij deed het maar.

Een fijne bonus bovendien om de sceptici de mond te snoeren.

It takes a village to raise a sixpack

Hulp inschakelen bij zo’n project is natuurlijk verstandig. In onze online coaching app brengen we ook mensen met zo’n doel samen met een deskundige die ze hierin adviseert en ondersteunt. Met √©√©n deskundige.

Met die hulp kan je ook doorschieten. Had je niet nog een paar blikken youtubers, personal trainers en fysiotherapeuten kunnen opentrekken Giel?

Ik wist dat er een dorp voor nodig is om een kind op te voeden, maar heb nooit geweten dat dit ook voor een sixpack gold. Jonathan Anthony Cruijver bij wie je twee keer in de week begon te trainen. Olympisch schaatskampioen Mark Tuitert die je wat knee raises liet zien. Fysiotherapeuten (ja, meervoud) en bodybuilders die je leren je buispieren aan te spannen. JayJay Boske die je supplementen adviseert. Youtubers waarvan ik nog nooit gehoord heb en youtubers die je wel moet horen omdat ze altijd schreeuwen. Allemaal stonden ze klaar om je van raad te voorzien.

Ik herken de behoefte wel van newbie’s om zo snel mogelijk zoveel mogelijk informatie te winnen uit zoveel mogelijk hoeken. Hopend die ‘geheimen’ en trucjes te leren waardoor het sneller gaat.

Volgens mij zaten er echter een aantal mensen tussen die je (in hun eentje) alle benodigde tips en info hadden kunnen geven. Zoals Jeffrey Suijkerbuijk bijvoorbeeld. Voor de mensen die ook een sixpack willen, geen zorg: Je hebt daar niet een heel team aan adviseurs voor nodig. Je bent immers niet op zoek naar de heilige graal. Het is wel een wetenschap, maar geen raketwetenschap.

Niet te skinny?

Giel: “Zou ik niet eerst moeten bulken”.¬†

Peter de Harder: “Nee joh”

Giel: “Je vindt me niet te skinny?”

Peter de Harder: “Nee, helemaal niet. Atletisch is mooier”

Marathonlopers zijn super atletisch. Honderd meter sprinters  zijn ook super atletisch. Persoonlijk zie ik er liever uit als een sprinter.

Wat je mooi vindt in anderen en voor jezelf zou vinden, is subjectief. Veel mensen die beginnen aan hun fitnessavontuur doen dit met ongewenst lichaamsvet. Ik snap de fixatie op droog worden dus wel.

Je hoeft er voor mij ook niet uit te zien als een bodybuilder, maar alleen afbreken zonder op te bouwen? Ik snap ook wel dat het anders niet in dezelfde tijd bereikt had kunnen worden. Je was ook duidelijk in je doel. Je wilde een keer een sixpack en dat is gelukt. Niemand zei iets over spiermassa.

En nu?

Nogmaals gefeliciteerd. Je hebt een sixpack. En nu?

Een van de oudste fitness clich√©s is “fitness is a lifestyle”.¬† Voor jou was het echter een challenge.

Daarna dan ga ik gewoon weer normaal zijn

Terug naar de bierbuik dus? Dat zou toch jammer zijn.

Ten eerste zou het stom zijn die sixpack weg te vreten voordat je het resultaat goed hebt vastgelegd bij een gespecialiseerde fitness fotograaf. Ik ken daar nog wel een mannetje voor. Dan kan je nog van tijd tot tijd weemoedig terugkijken naar de foto’s en de komende jaren iedere donderdag throwback pics delen op Instagram. Later kan je ze trots aan je kleinkinderen laten zien:

“Kijk jongens, zo zag opa Giel er vroeger uit”. Om vervolgens een paar seconden later “ja echt!” te zeggen, nadat je ze heen en weer ziet kijken van de foto’s naar opa in de schommelstoel.

Maar dat hoeft natuurlijk niet. Wat ik altijd het gevaar vind van zo’n challenge is dat het verkeerde beeld kan ontstaan van hoe een “fitness lifestyle” eruit zou moeten zien. Net als Filemon wil je van een 3 naar een 10 in zo min mogelijk tijd. Bij wijze van spreken.

Dat vereist drastische stappen waaronder een extreem dieet. “Je werk moet er er dan maar even onder lijden” aldus Martijn de Jong van Men’s Health (over tijd maken voor slaap). “Even een paar weken volhouden”.

Fitness hoef je voortaan echter niet in je hoofd automatisch te koppelen aan volledige uitputting en uithongering. Je hoeft de lat en daarmee de drempel niet zo hoog te leggen.

Waarom niet terug naar een 7?

Sportieve Giel

Persoonlijk denk ik dat je er misschien meer aan had gehad als je had geleerd hoe je met een gebalanceerd dieet en trainingsprogramma van een 3 naar een 7 kon gaan. Dan was je waarschijnlijk ge√Įntroduceerd met een lifestyle die daadwerkelijk vol te houden is. Die niet voelt alsof je een marathon moet lopen na een Expeditie Robinson.

Dan wordt het daadwerkelijk een gewoonte om naar de sportschool te gaan en geen zelfkastijding. Dan leer je dat een gezond voedingsschema ook een lekker voedingsschema kan zijn. Collega’s noemen je voortaan misschien wel ‘sportieve Giel’. Je kleinkinderen kunnen het bierbuikje dan alleen zien op foto’s van je pre Veronica jaren.

Dat is toch een veel leuker toekomstbeeld.

Ben jij een personal trainer?

Ga dan gratis aan de slag met ons trainingsplatform

Ontdekken

Over Kenneth Nwosu

Kenneth Nwosu is hoofdredacteur van FITsociety en schrijft uitvoerig over alles met betrekking tot fitness, krachttraining, afvallen, voeding en voedingssupplementen. Als fitness fotograaf heeft hij honderden fitness fanaten in hun beste shape vastgelegd.

Plaats een reactie