Obesitas remt spiergroei en -herstel bij krachttraining

Obesitas verlaagt spiergroei en -herstel na krachttraining. Dit is de conclusie van een nieuw onderzoek van de University of Illinois.

Obesitas en spiergroei

Overgewicht kan je beter voorkomen dan genezen. Nieuw onderzoek van de University of Illinois heeft nog een reden gevonden waarom het moeilijker wordt als er eenmaal sprake is van overgewicht.

Spiermassa kweken kan bijdragen aan het bestrijden van overgewicht en de consequenties daarvan. Een grotere mate van spiermassa zorgt bijvoorbeeld voor een hogere verbranding. Meer spiermassa zorgt er ook voor meer glucose kan worden opgenomen door de spieren en verlaagt daarmee de kans op metabole klachten zoals diabetes.

Krachttraining is daarom een belangrijk middel om overgewicht tegen te gaan. Uit het onderzoek van de University of Illinois blijkt echter dat een belangrijk doel van krachttraining, spiergroei, moeilijker bereikt wordt wanneer er reeds sprake is van obesitas. Dezelfde inspanning leidt dus tot minder resultaat.

Beperkte eiwitsynthese

Several previous studies, including some from our lab, have shown reductions in muscle protein synthesis after food ingestion in obese adults compared with normal-weight adults. Our new study goes further, showing there is an obesity-related impairment in building new muscle proteins in the fed state after a weightlifting session.

-Nicholas Burd, University of Illinois

Voor het onderzoek trokken de onderzoekers negen obese mensen aan en negen mensen met een normaal gewicht in de leeftijd 20 tot 23 jaar. De deelnemers hadden geen ervaring met regelmatige training en waren wel gezond, maar niet actief genoeg. Voorafgaand aan het onderzoek werd zaken gemeten zoals de lichaamssamenstelling en tolerantie voor glucose. Ook werd gekeken in hoeverre mogelijke deelnemers in staat waren de leg extensions uit te voeren. Hierna werd het ‘gelabelde’ aminozuur fenylalanine per infuus ingebracht. Door aminozuren te labelen met een stabiel isotoop kan men het niveau van dit aminozuur in het lichaam meten gedurende het onderzoek.

Wellicht ten overvloede: Spiergroei wordt bepaald door de continue aanmaak en afbraak van eiwitten in de spieren. Voor de aanmaak wordt gebruik gemaakt van beschikbare aminozuren. Tijdens de afbraak worden juist aminozuren beschikbaar gemaakt, bijvoorbeeld om ingezet te worden als brandstof. Door voeding te eten met aminozuren stimuleer je de aanmaak van de eiwitten in de spieren (de ‘eiwitsynthese’) door aminozuren beschikbaar te stellen. Door koolhydraten en vetten te eten stimuleer je de eiwitsynthese door meer brandstof beschikbaar te stellen. Er is dan immers minder behoefte om eiwitten in de spieren af te breken voor aminozuren.

Opname van aminozuren na training

Door bij te houden wat er precies gebeurt met aminozuren in het lichaam konden de onderzoekers zien hoe de eiwitsynthese beïnvloed wordt wanneer er gegeten en getraind wordt. Ze verrichtten hiervoor een spierbiopsie uit een van de benen van de deelnemers. Vervolgens lieten ze de deelnemers vier sets van 10 tot 12 herhalingen uitvoeren op het leg extensions toestel met het andere been. Direct na de training kregen de deelnemers 170 gram mager varkensvlees dat 36 gram proteïne bevatte en 4 gram vet.

Twee uur en vijf uur na de maaltijd werden opnieuw spierbiopsies afgenomen, ditmaal uit beide benen. Hierdoor kon men het verschil zien in de reactie op de voeding tussen het getrainde en ongetrainde been.

Lagere eiwitsynthese bij overgewicht

Zoals de onderzoekers al hadden verwacht, waren er zichtbare verschillen tussen de groep met obese deelnemers en de deelnemers met een ‘normaal gewicht’.

De obese deelnemers hadden insuline concentraties in het bloed bij aanvang die ongeveer 3,2 keer hoger waren. Dat is een belangrijke indicatie van resistentie tegen insuline in het lichaam. Insuline is een van de hormonen die spieren stimuleert tot de opname van aminozuren wanneer het bloedsuiker stijgt na een maaltijd.

Na het trainen en het eten van de eiwitrijke maaltijden waren er ook verschillen zichtbaar. Het belangrijkste verschil werd gezien in de snelheid van de eiwitsynthese in de spiervezels.

We show that post-workout muscle building and repair is blunted in young adults with obesity. This is significant because muscle building and repair after exercise has long-term implications for metabolic health and overall physical performance.

De snelheid van de eiwitsynthese nam toe in beide benen nadat de deelnemers gegeten hadden. De verhoogde toename in het getrainde been was statistisch echter robuster in de deelnemers met een normaal gewicht.

Niet de hoop opgeven

Dit soort gevolgen van overgewicht zorgen ervoor dat je minder resultaat kunt boeken voor hetzelfde werk als een ander. Het biedt natuurlijk weinig troost om het advies ‘liever voorkomen dan genezen’ te horen als je dat stadium al gepasseerd bent. Dat betekent echter niet dat je de hoop moet opgeven. Dit soort inzichten kan je juist gebruiken ter motivatie van dat moeilijke begin bij een gewenste verandering in lifestyle.

Weten dat je meer resultaat kunt verwachten naarmate je langer volhoudt, kan voorkomen dat je ontmoedigd raakt door teleurstellende eerste resultaten.

Vooral doorgaan dus!

Referenties:

  1. Joseph W. Beals, Sarah K. Skinner, Colleen F. McKenna, Elizabeth G. Poozhikunnel, Samee A. Farooqi, Stephan van Vliet, Isabel G. Martinez, Alexander V. Ulanov, Zhong Li, Scott A. Paluska, Nicholas A. Burd. Altered anabolic signaling and reduced stimulation of myofibrillar protein synthesis after feeding and resistance exercise in people with obesityThe Journal of Physiology, 2018; DOI: 10.1113/JP276210

Ben jij een personal trainer?

Ga dan gratis aan de slag met ons trainingsplatform

Ontdekken

Over Kenneth Nwosu

Kenneth Nwosu is hoofdredacteur van FITsociety en schrijft uitvoerig over alles met betrekking tot fitness, krachttraining, afvallen, voeding en voedingssupplementen. Als fitness fotograaf heeft hij honderden fitness fanaten in hun beste shape vastgelegd.

Plaats een reactie