wiet

Waarom krijg je een vreetkick van wiet?

Nieuw onderzoek naar de invloed van wiet op het eetgedrag zou kunnen leiden tot nieuwe behandelingen van chronisch zieken. 

Komt een rat bij de dokter

Soms, heeeeel soms, kan je als testdier geluk hebben. Zoals sommige ratten in het onderzoek van de Washington State University (WSU).

Zit je te chillen in je kooi, wordt er opeens gas in je kooi geblazen. Normaal geen goed voorteken voor een testdier. Je merkt dat je een beetje versuft wordt, normaal ook geen goed teken. Maar dan; de gebruikelijk folteringen blijven uit en in plaats daarvan zit je melig te lachen om de flauwe grappen van testrat WSUR3056. Je hoort dezelfde grappen die je kooigenoot zo’n drie keer per dag vertelt, maar nu lijken ze voor het eerst grappig. Na een uur of twee merk je dat je ontzettende honger krijgt en die pellets steeds lekkerder lijken. Tot je verassing hebben de witjassen voor een all you can eat buffet gezorgd. Het leven wordt niet beter dan dit.

Die witjassen van WSA wilden meer te weten komen over de invloed van cannabis op eetgedrag, specifiek van het werkzame bestanddeel delta-9 tetrahydrocannabinol (THC). Ze wisten natuurlijk wel dat je een vreetkick kan krijgen van wiet, maar wilden weten waarom dat zo is.

Om het wietgebruik van medicinale gebruikers na te bootsen, stelden ze hun ratten bloot aan cannabis vapor. Hiermee konden ze exacte doseringen bepalen en het effect op eetgedrag meten.

Here come the munchies!

Ze verdeelden de ratten in drie groepen. Iedere groep kreeg een ander dieet.

  • All you can eat
  • genoeg om je vol te proppen
  • 48 uur zonder voeding

Voor ieder dieet was er een controle groep die geen wietlucht kreeg in de kooi. Ok, het onderzoek was dus misschien niet voor iedere rat even leuk. 48 uur zonder eten én wiet?

Ondanks de verschillen in dieet begonnen alle ratten zo’n twee uur na inademen van de wietlucht frequente, kleine maaltijden te eten. De ratten die eerder uitgehongerd waren, stopten met zeer snel te eten en stapten over op snacken om de twee uur. De stoned ratten die zich eerder volgepropt hadden, bleven ook snacken. In tegenstelling tot de ratten die geen wietlucht hadden gekregen en zich vol gegeten hadden.

Uit het onderzoek bleek dat cannabis zorgt voor een piek in het hongerhormoon ghreline. Dit hormoon wordt normaal vrijgegeven bij een lege maag als signaal dat er gegeten moet worden. Ook zagen ze dat een klein gebied in de hypothalamus dat reageert op dit signaal actiever werd. Een derde bevestiging dat ghreline verantwoordelijk was voor dit effect kregen ze toen ze een tweede medicijn toedienden. Dit zorgde ervoor dat ghreline geblokkeerd werd. De ratten onder invloed van de cannabis kregen geen verhoogd honger gevoel wanneer de ghreline geblokkeerd werd.

Het effect op ghreline (indien niet geblokkeerd) zorgde ervoor dat de ratten opnieuw aten, ook als ze net gegeten hadden. De blootstelling aan de wietlucht zorgde ervoor dat er meer frequente, kleine maaltijden werden gegeten.

Wietbulk

De onderzoekers denken dat het ontcijferen van het effect van cannabis op eetlust nieuwe behandelingen kan opleveren bij ondergewicht door ziekte. Een gebrekkige eetlust is een veelvoorkomend symptoom bij diverse chronische ziekten, vooral bij kanker, hart- en vaatziekten en sommige stofwisselingsziekten.

Een gerichte ‘wietbehandeling’ die het effect op eetlust kan bereiken zonder de andere effecten op de hersenen en het lichaam zou hiermee dichterbij komen. Nu kun je hier alle argumenten op loslaten die je hebt tegen alcoholvrij bier. I get it. Voor “stoned free medicinal weed” zou Randy niet met zijn ballen in de magnetron zijn gaan zitten.

Bovendien is dit natuurlijk niet alleen interessant voor zieke mensen. Je hoeft geen kanker te hebben om minder te eten dan je zou moeten eten. Daar ben ik zelf een voorbeeld van (afkloppen). Veel bodybuilders en powerlifters bijvoorbeeld vinden het dwangmatig eten nog het moeilijkste onderdeel van de lifestyle. Als wiet je kan helpen om om de twee uur te eten, dan zou dat je bulk een stuk prettiger kunnen maken.

Maar ik ben natuurlijk als fitnessblogger de laatste die wietgebruik zal promoten;)

Over Kenneth Nwosu

Kenneth Nwosu is hoofdredacteur van FITsociety en schrijft uitvoerig over alles met betrekking tot fitness, krachttraining, afvallen, voeding en voedingssupplementen. Als fitness fotograaf heeft hij honderden fitness fanaten in hun beste shape vastgelegd.

Plaats een reactie