COACH LOGIN

Air Squat

Air Squat uitleg

Air Squat

De squat is een compound oefening die veel variaties kent. Vanwege het samengestelde karakter van de oefening, is er juist meer variatie om op die manier de intensiteit te verlichten of juist te verzwaren. Zo zijn er variaties met dumbbells, barbells, maar er is ook de variatie die je zonder enige hulpmiddelen kunt uitvoeren: de air squat.

Bij de air squat heb je in feite alleen je lichaamsgewicht nodig. Ideaal om onderweg uit te voeren, maar zeker ook goed om de squat (kniebuigingen) goed onder de knie te krijgen qua techniek. Met de squat train je voornamelijk het onderlichaam en de core maar de oefening staat bekend om het trainen van de benen. Met de squat train je in eerste instantie de quadriceps, hamstrings, bilspieren en je kuiten. Als je rechtop gaat staan wordt daarbij de heup gestrekt en helpen de buikspieren je bovenlichaam te stabiliseren. De air squat is ideaal voor mensen die willen beginnen met deze compound oefening en heeft de laatste tijd veel aan populariteit gewonnen vanwege de toepassing in CrossFit. Deze variant voer je uit zonder gewicht en kan daarom door iedereen gedaan worden.

Air Squat

  • Primaire spiergroep: quadriceps
  • Secundaire spiergroepen: gluteus, hamstrings, kuiten
  • Oefening type: compound
  • Benodigdheden: geen
  • Kracht type: Push
  • Moeilijkheidsgraad: Beginner

Air Squat Uitvoering

  1. Ga staan met je voeten iets wijder staan dan schouderbreedte
  2. Houd je borst recht omhoog en kijk voor je uit
  3. Dit is de beginpositie van de oefening
  4. Laat je langzaam door je knieen zakken, alsof je gaat zitten op een kruk, bal of stoel
  5. Strek je armen voor je uit wanneer je de neergaande beweging maakt
  6. Leg bij het zakken je lichaamsgewicht op je hielen
  7. Blijf voor je uit kijken terwijl je naar beneden zakt
  8. Kom parallel met de grond en druk vervolgens met je hielen jezelf weer omhoog
  9. Breng je armen weer naar beneden bij het omhoog komen
  10. Zorg ervoor dat je knieen niet op slot gaan wanneer je bovenin komt
  11. Herhaal voor het gewenste aantal reps

0 reviews

  1. Hee! Ik heb deze oefening ook al vaker geprobeerd, maar nou kom ik op de een of andere manier niet helemaal tot de juiste hoogte gehurkt ik val dan op een gegeven moment naar achteren, terwijl de oefening nog geen effect heeft. Nou heb ik gehoord dat door iets onder mijn hakken te leggen dit verholpen kan worden. Is dat ook zo, of ga ik dan een verkeerde houding aannemen?

    0/10 sterren
    Effectiviteit
    Moeilijkheid
    Resultaat

Plaats een reactie

Effectiviteit
Moeilijkheid
Resultaat