Barbell Curls

Biceps Biceps curl uitvoering

Barbell Curls

De barbell curls is een oefening waarmee je spiergroei, kracht en definitie voor de biceps kunt realiseren. De barbell curls zijn een variatie op dumbbell curls, die je, zoals de naam al zegt met dumbbells uitvoert, in tegenstelling tot de barbell. Om de barbell curls correct uit te voeren pak je een barbbell onderhands vast, ongeveer op schouderbreedte. Til de barbell op tot ongeveer schouderhoogte, met je ellebogen in de zij. Hierdoor komt het gewicht van de barbell op de biceps te liggen. Houd de barbell een paar seconden vast om laat vervolgens de barbell zakken totdat je armen helemaal gestrekt zijn.

Barbell Curls

  • Primaire spiergroep: Biceps trainen
  • Secundaire spiergroepen: onderarmen
  • Oefening type: Isolatie oefening
  • Benodigdheden: Barbell
  • Kracht type: Pull
  • Moeilijkheidsgraad: Beginner

Biceps Biceps curl uitvoering

Uitvoering Barbell Curls

  1. Ga zittend of staan, afhankelijk welke variant je van de barbell curls wilt uitvoeren.
  2. Pak de barbell op schouderbreedte onderhands vast, met de handpalmen van je af.
  3. Houd je bovenlichaam recht en je voeten bij elkaar. Je armen dienen helemaal uitgestrekt te zijn.
  4. Dit is de beginpositie.
  5. Wil je meer stabiliteit, zet dan een voet achter de ander.
  6. Curl de barbell tot schouderhoogte.
  7. Houd hier de barbell even vast en focus op het samenknijpen van je biceps.
  8. En laat de barbell gecontroleerd weer terugzakken.
  9. Herhaal voor het gewenste aantal reps.

Barbell Curls techniek

  • Voer deze oefening uit met je ellebogen in je zij.
  • Je rug mag niet meedoen. Neig je met je rug het gewicht te willen tillen, dan is het gewicht te zwaar. Verlaag het gewicht en focus op een correcte uitvoering van de oefening.
  • De barbell mag niet je lichaam aanraken
  • Houd de spanning continu op de biceps. Laat het gewicht niet hangen, wanneer het in de beginpositie komt.
  • Voer de oefening gecontroleerd uit

Ben jij een personal trainer?

Ga dan gratis aan de slag met ons trainingsplatform

Ontdekken

Plaats een reactie

Effectiviteit
Moeilijkheid
Resultaat